Inlägg från: Fröken Söt |Visa alla inlägg
  • Fröken Söt

Tips om flaskmatning? (ska ej amma)

Vi använder MAM:s antikolikflaskor och jag upplever inte att det är jobbigt med flera delar. Man kan rengöra dem ordentligt och dessutom går de smidigt att sterilisera i micron. Sonen är 5 veckor, vi diskar efter varje användning och steriliserar en gång om dagen (enligt instruktion från BVC).

Det är möjligt att ni får testa lite olika pulver innan ni hittar ett som funkar bra för barnets mage. Lemolac ska vara mer lättsmält och därmed "snällare" för magen. Det har fungerat bra för oss men inte för några vänner (bebisen spydde av den). Se på förpackningen hur den ska tillagas, där står det även exempelvis hur man kan förbereda flaskor inför kvällen.

Semper och WHO rekommenderar att man blandar pulvret med minst 70-gradigt vatten för att döda eventuella bakterier så därför gör vi det fram till sonen är 2-3 månader. Även om man inte blandar pulvret med 70-gradigt vatten bör man koka vattnet (från kallvattenkranen) i förväg för att döda eventuella bakterier. Man vet ju aldrig när det kommer in skit i systemet och småttingarna är väldigt känsliga...

• Fröken Söt
    nozpa skrev 2013-09-11 11:37:00 följande:

Varför ska man inte skaka? För att det kan bli bubblor? Aldrig hört något om just skaket här på FL. Det andra får man ju höra ganska ofta.
    Som jag har förstått det är det för att minska mängden luftbubblor. Och luftbubblor kan bidra till ont i magen...

• Fröken Söt
    gotaland skrev 2013-09-11 11:30:06 följande:

Jo du, jag har lärt mig här på FL (där alla är så himla bra...:)) att man måste koka vattnet (vårt fina svenska vatten...) för det står på semper förpackningarna..... (det är ju för att semper används i stora delar av världen där inte alltid den svenska vattenkvalitén finns) och sen ska man inte skaka flaskan heller när man blandat i pulver utan man ska bara vicka den .... herregud!
    Att koka vattnet står inte bara på Semper-förpackningarna (du tänker kanske på att blanda pulvret med hett vatten?).

Vicka på flaskan = färre luftbubblor = mindre risk för ont i magen

• Fröken Söt

Passar på att slänga in en fråga... Finns det fler antikolikflaskor än MAM:s som går att sterilisera i micron?

Svar på tråden Tips om flaskmatning? (ska ej amma)