• hymafr

Gymnasiematte - svårt?

Hej!

Jag sökte till förskollärarprogrammet nu i höst men föll på en teknikalitet och måste nu läsa in gymnasiets Naturkunskap och söka igen nästa år (då kommer jag komma in - jag har 1.4 i HP)

Nu har tanken väckts hos mig att kanske plugga in gymnasiematten också för att eventuellt istället söka till civilekonom-programmet. (Där är iof sig HP 1.3 enligt statistiken, så jag hoppas ju att det inte ändras).

Finns det någon snäll människa här som kan förklara lite enkelt ungefär på vilken nivå matten ligger?
    Jag behöver matte 3b/3c (om jag förstått det rätt = tidigare års matte C)     Jag har en dotter på 20 år som fått VG och MVG i matte på gymnasiet så hon kan hjälpa mig, men tänk om hon är värdelös på att förklara
    (Jag kan bara plugga på distans annars kan jag inte få a-kassa. )

• Svar på tråden Gymnasiematte - svårt?
  • JTA

Stokastiska partiella differentialekvationer är vanliga i finansvärlden.

• Kjell2
    hymafr skrev 2013-09-11 08:30:23 följande:
    Hej!

Jag sökte till förskollärarprogrammet nu i höst men föll på en teknikalitet och måste nu läsa in gymnasiets Naturkunskap och söka igen nästa år (då kommer jag komma in - jag har 1.4 i HP)

Nu har tanken väckts hos mig att kanske plugga in gymnasiematten också för att eventuellt istället söka till civilekonom-programmet. (Där är iof sig HP 1.3 enligt statistiken, så jag hoppas ju att det inte ändras).

Finns det någon snäll människa här som kan förklara lite enkelt ungefär på vilken nivå matten ligger?
    Jag behöver matte 3b/3c (om jag förstått det rätt = tidigare års matte C)     Jag har en dotter på 20 år som fått VG och MVG i matte på gymnasiet så hon kan hjälpa mig, men tänk om hon är värdelös på att förklara
    (Jag kan bara plugga på distans annars kan jag inte få a-kassa. )

På sidan www.matteboken.se kan du kolla lite vad som ingår och även få hjälp.

Matte 3 är mer matematik och mindre räkning. Ställer större krav på att förstå och kunna tänka abstrakt.

Om det är svårt eller inte beror mycket på. Jag tyckte det var lätt och hade betydligt mer problem med Tyskan. De flesta som går kursen klarar den faktiskt till sist. Distans är alltid krågligare då möjlighetnea att få direkt hjälp när man kör fast krymper.

Lycka till!
  • hymafr
    JTA skrev 2013-09-11 10:03:35 följande:
    Stokastiska partiella differentialekvationer är vanliga i finansvärlden.

Fast kanske du överdriver lite nu.
    Jag har jobbat som ekonom i ett familjeföretag i 25 år och haft direktkontakten med revisorerna, bank, myndigheter etc och aldrig hört talas om det du nämner.
    Är det kanske finare ord för vanlig matte?
    Och min fråga var inte arbetet efter studierna utan matten på gymnasienivå.   
  • hymafr

Tack!

Ska kolla in sidan.

Man vill ju inte börja en kurs och sen hoppa av för att man inte klarar den alls. Tror att dottern kan hjälpa om jag kör fast helt, men hon har sina egna studier som tar tid.   
  • snedtak
    hymafr skrev 2013-09-11 10:48:43 följande:

Jag har jobbat som ekonom i ett familjeföretag i 25 år och haft direktkontakten med revisorerna, bank, myndigheter etc och aldrig hört talas om det du nämner.
    Strunta i det , stokastiska PDE:er kanske är finansvärld men högt över den gymnasiematte du kommer läsa.

Det som var Matte C handlade mycket om derivata, dvs. förändringar och förändringshastigheter. Det kräver mycket förståelse, men är både roligt och användbart.
  • MoonFlight

Jag ska läsa matte 3 nu i höst och fasar för det. Var så länge sedan man räknade att man glömt av det mesta tyvärr. 

• hymafr
    snedtak skrev 2013-09-11 12:07:12 följande:
    Strunta i det , stokastiska PDE:er kanske är finansvärld men högt över den gymnasiematte du kommer läsa.

Det som var Matte C handlade mycket om derivata, dvs. förändringar och förändringshastigheter. Det kräver mycket förståelse, men är både roligt och användbart.

Ja, just derivata har jag en kompis som är civilekonom som säger att det var i princip det enda hon sedan hade nytta av på utbildningen.
  • hymafr
    MoonFlight skrev 2013-09-11 12:11:04 följande:
    Jag ska läsa matte 3 nu i höst och fasar för det. Var så länge sedan man räknade att man glömt av det mesta tyvärr. 
    Ja, för mig är det så länge sen att jag måste läsa 1 och 2 också för att ha tillräckliga förkunskaper.
  • JTA
    hymafr skrev 2013-09-11 10:48:43 följande:
    Nej inte överdrev men skojade lite. Som påpekats är det jag nämnde högt över gymnasiematten och jag tror inte heller att det förekommer på ekonomprogrammet. Det är väl mest på teknisk fysik och rent matematikplugg sådana kurser förekommer.

Och stokastiska partiella differentialekvationer används i finansvärlden för att sätta priser på olika typer av derivat, t.ex. optioner. Ett framtida värde, beroende på olika variablers sannolika utveckling. Sådant arbetar man förstås vanligtvis inte med som ekonom på mindre företag eller ens större företag.

• hymafr
    JTA skrev 2013-09-11 15:29:33 följande:
    Nej inte överdrev men skojade lite. Som påpekats är det jag nämnde högt över gymnasiematten och jag tror inte heller att det förekommer på ekonomprogrammet. Det är väl mest på teknisk fysik och rent matematikplugg sådana kurser förekommer.

Och stokastiska partiella differentialekvationer används i finansvärlden för att sätta priser på olika typer av derivat, t.ex. optioner. Ett framtida värde, beroende på olika variablers sannolika utveckling. Sådant arbetar man förstås vanligtvis inte med som ekonom på mindre företag eller ens större företag.

Det är kanske något man enbart sätter sig in i om intresset finns.
    Jag hade mera tänkt mig en vanlig ekonomiavdelning. 
Svar på tråden Gymnasiematte - svårt?