• amia01

Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!

Jag har dagliga problem med att hitta kläder att ta på mig till arbetet, för att inte tala om att klä mig för fester och liknande. Har gått så långt att mina kollegor kommenterar mina kläder och att jag undviker att gå bort på finare tillställningar för att jag inte kan klä mig passande.  

De två största problemen är att jag varken har ekonomi eller tid att köpa kläder. Har max 4000 kr/år att lägga på kläder - och då ska allt ingå, även skor och ytterkläder. Har försökt att köpa på postorder - men eftersom vi saknar snabbare variant av internet så är det inget snabbt sätt att lösa problemet på. Lägg till att jag också har en något udda storlek - lång och bred  som gör att jag inte kan handla i många "standard-butiker" + ett totalt ointresse för mode = min totalt utslitna och omoderna garderob.

Nu är jag bjuden på ett större kalas o tvungen att åka på arbetsresa med krav på lite snyggare kläder - kontot tomt och kalendern full. Paniken kommer långsamt smygande och jag har ingen aning om hur jag ska lösa problemet. Hjälp!!!!!  

(För att ni ska fatta hur min garderob ser ut, så kan jag nämna att årets klädinköp hittills varit ett par sandaler, en tröja, ett par jeans, underkläder, strumpor,vår/höst jacka... Festkläder har jag inte köpt några nya på 7 år, och arbetskläder begränsar sig till 2 par byxor och 5 tröjor/skjortor som jag växlar mellan.)

• Svar på tråden Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!
  • lövet2

Jag är också så där ointresserad av kläder, och lägger betydligt mindre pengar än du på kläder t o m. När jag drabbades av en inbjudan till finare bröllop, då anlitade jag min shoppingvana svägerska. Hon fyndade en tjusig långklänning i min storlek för nästan ingen kostnad alls. Tillbehör lånade jag i hop (jag menar varför skulle jag köpa en aftonväska som jag aldrig mer skulle använda?).

Har du ingen vän eller släkting som kan hjälpa dig med klädråd och tips?

• amia01
    lövet2 skrev 2013-09-12 12:10:57 följande:
    Jag är också så där ointresserad av kläder, och lägger betydligt mindre pengar än du på kläder t o m. När jag drabbades av en inbjudan till finare bröllop, då anlitade jag min shoppingvana svägerska. Hon fyndade en tjusig långklänning i min storlek för nästan ingen kostnad alls. Tillbehör lånade jag i hop (jag menar varför skulle jag köpa en aftonväska som jag aldrig mer skulle använda?).

Har du ingen vän eller släkting som kan hjälpa dig med klädråd och tips?

Umgås tyvärr mest med likasinnade, och släkten bor långt borta. Annars så har jag lånat en del från min syster genom åren, men som vi bor nu så funkar det inte.

Känner för att sjukskriva mig närmsta tiden för att slippa skiten. Fattar ni som bjuder in till alla fina fester hur dåligt man kan må av klädkraven??

Har själv stora och små fester - men aldrig med klädkod/förväningar. Alla är faktiskt inte intresserade eller har möjlighet att fixa lämplig klädsel.       
  • k girl

Fast alltså, jag har haft samma festklänningar i tio år. De används så sällan att de inte slits och med en smickrande klassisk modell och enfärgat går de ju inte ur mode heller.

Samma sak med snyggare vardagsplagg, typ klädda kjolar, kavajer eller snygga byxor med klassiskt snitt. De håller många år och hålls moderna med nya toppar.

• k girl

En klädkod är till för att gästen ska just slippa känna sig obekväm och inte värdens höga nöje.

• amia01
    k girl skrev 2013-09-14 20:28:01 följande:
    Fast alltså, jag har haft samma festklänningar i tio år. De används så sällan att de inte slits och med en smickrande klassisk modell och enfärgat går de ju inte ur mode heller.

Samma sak med snyggare vardagsplagg, typ klädda kjolar, kavajer eller snygga byxor med klassiskt snitt. De håller många år och hålls moderna med nya toppar.
    Håller helt med. Problemet är bara att jag inte kan lägga tid och pengar på kläder för huvud taget. Har ju haft min klänning i många år nu, och kommer säkert att ha den i många år till. Men det räcker ju inte med en klänning. Behövs lite olika toppar/kavajer till, olika beroende på årstid. Och skor likaså.
    Har fullt upp med att lyckas klä mig hyfsat till jobbet, trots att det enda som krävs är jeans och topp/skjorta. Därför finns inga kjolar eller kavajer i min garderob. Bara en klänning med kofta till. Och den har jag haft på varenda fest jag varit bjuden på de senaste 7 åren. Julfester, midsommarfester, födelsedagar och dop. Börjar kännas lite småtrist även för mig.
    Hur handlar man billigt och snabbt, när man är totalt ointresserad av kläder???
    För mig vore det en dröm slippa tänka på kläder - men tyvärr är det ju inte så världen ser ut.
  • Dina08

Jag har liknande klädkonto och inget att ta på mig för finare fester. Skulle jag behöva det skulle jag handla på ellos.se. Billigt och många olika storlekar. Annars kanske Indiska, HM eller KappAhl. Kan du låna snabbare internet på jobbet eller biblioteket?

• Nutnut

Hm har ju alla möjliga fina kläder även för lite större kvinnor. Billigt också. Och beställer du på nätet så betalar du ju en månad senare om du har dåligt med pengar just nu. Köp någon svart klänning eller liknande. Det går nästan alltid hem förutom på dop och bröllop då kanske. Vad är din faktiska klädstorlek?

• Nutnut

Hennes och Mauritz menar jag om det var otydligt.

• amia01

Tack för bra tips. Men har testat alla dessa varianter med blandade resultat. Ca 1 av 10 plagg funkar när dom väl kommer hem. Storlek 46 i underdelar, 42 i överdelar, är för lång och "platt" för de flesta "XL" varianter som finns. Byxorna hänger runt magen, men sitter som "korvskinn" runt lår och stuss, dessutom 10 cm för korta...Verkar som om man inte får vara lång och bred?
    Kjolar funkar bättre, men kräver ju mer "tillbehör", andra skor + strumpbyxor/tights. Och jag klarar inte av att ha strumpbyxor på mig utan att känna mig fruktansvärt obekväm Så det är ett definitivt sista hands alternativ.

Tröttnade helt på nätköp efter att ha försökt hitta ett par passande jeans i våras. Först ett evigt lusläsande av måttabeller, och sedan ändå retur på retur, följt av massor av timmars letande i olika butiker - både dyra och billiga. Till sist hittade jag ändå två par på "billigaste restrean" i en dyrare butik. Antar att dom inte passade någon annan än mig Nej, kläder är pest!!!

Svar på tråden Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!