• amia01

Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!

Jag har dagliga problem med att hitta kläder att ta på mig till arbetet, för att inte tala om att klä mig för fester och liknande. Har gått så långt att mina kollegor kommenterar mina kläder och att jag undviker att gå bort på finare tillställningar för att jag inte kan klä mig passande.  

De två största problemen är att jag varken har ekonomi eller tid att köpa kläder. Har max 4000 kr/år att lägga på kläder - och då ska allt ingå, även skor och ytterkläder. Har försökt att köpa på postorder - men eftersom vi saknar snabbare variant av internet så är det inget snabbt sätt att lösa problemet på. Lägg till att jag också har en något udda storlek - lång och bred  som gör att jag inte kan handla i många "standard-butiker" + ett totalt ointresse för mode = min totalt utslitna och omoderna garderob.

Nu är jag bjuden på ett större kalas o tvungen att åka på arbetsresa med krav på lite snyggare kläder - kontot tomt och kalendern full. Paniken kommer långsamt smygande och jag har ingen aning om hur jag ska lösa problemet. Hjälp!!!!!  

(För att ni ska fatta hur min garderob ser ut, så kan jag nämna att årets klädinköp hittills varit ett par sandaler, en tröja, ett par jeans, underkläder, strumpor,vår/höst jacka... Festkläder har jag inte köpt några nya på 7 år, och arbetskläder begränsar sig till 2 par byxor och 5 tröjor/skjortor som jag växlar mellan.)

• Svar på tråden Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!
  • Nutnut

Att köpa byxor på nätet förstår jag är jättesvårt. Det är ju väldigt individuellt vilken passform som passar osv. däremot är det lättare att köpa tröjor, blusar och klänningar online. Speciellt sådant som inte sitter jättetight.

Hur kommer det sig att du inte gillar strumpbyxor? Annars brukar ju klänning vara ett bra plagg då det är bara ett plagg som du inte behöver matcha med saker.

Tänker att blusar/tunikor borde vara ett bra plagg för dig. De sitter ju sällan tight och du är fin som du är utan kavaj osv. Något som nästan alltid funkar är svarta byxor och en blus med något fint mönster. Då blir man rätt uppklädd men det är ändå bekvämt. HM har väldigt billiga. Många kostar typ 149 kr st så om du köper ett par sånna och letar fram några svarta byxor så borde du ha lite mer att växla mellan som arbetskläder.

199 kr, finns dock bara i strl 44 men att gå upp en storlek gör ofta inget i blusar.

Denna finns i strl 42 och kostar 149 kr

199 kr, vitt funkar ju alltid

Det brukar finnas rabattkoder om man googlar. Tycker inte det borde vara så svårt om du håller dig till budgetaffärer och inte bara köper basplagg. Det är väldigt svårt att göra en T-shirt snygg utan kavaj eller en snygg kofta. En sak man ska tänka på att bomull är mer känsligt material medan typ chiffong håller sig fint oavsett om det är budget eller dyrare märke. Håll dig till det materialet som inte blir noppigt osv om du köper billigare plagg, så kan du ha dom längre.

• Nutnut

Åh nej. bilderna jag la in verkar inte funka... :(

• amia01
    Nutnut skrev 2013-09-16 10:54:00 följande:
    Att köpa byxor på nätet förstår jag är jättesvårt. Det är ju väldigt individuellt vilken passform som passar osv. däremot är det lättare att köpa tröjor, blusar och klänningar online. Speciellt sådant som inte sitter jättetight.

Hur kommer det sig att du inte gillar strumpbyxor? Annars brukar ju klänning vara ett bra plagg då det är bara ett plagg som du inte behöver matcha med saker.

Tänker att blusar/tunikor borde vara ett bra plagg för dig. De sitter ju sällan tight och du är fin som du är utan kavaj osv. Något som nästan alltid funkar är svarta byxor och en blus med något fint mönster. Då blir man rätt uppklädd men det är ändå bekvämt. HM har väldigt billiga. Många kostar typ 149 kr st så om du köper ett par sånna och letar fram några svarta byxor så borde du ha lite mer att växla mellan som arbetskläder.
    Ha, ha  kan nästan tro att du står bakom min rygg när jag skriver. Stämmer precis!

Strumpbyxor är någon fobi som jag levt med hela livet - kliar, varmt, knöligt... Finns inget som får mig att känna mig så obekväm!

Men blusar och framförallt tunikor är en klar favorit! Svarta byxor har jag också ett par som jag slitit på i de senaste 8 åren, men som nog hänger med ett par år till med lite fix. 

Tunikorna var snygga, men lite tunna? Genomskinliga? Har ingen snygg Bh eller linne att ha under...
    Men tanken är rätt, och det borde finnsa lite mer billiga tunikor bara jag kunde hitta någon timme att leta runt lite. 

Tack för hjälp med lite motivation i alla fall      

• Nutnut
    amia01 skrev 2013-09-16 12:30:36 följande:
    Ha, ha  kan nästan tro att du står bakom min rygg när jag skriver. Stämmer precis!

Strumpbyxor är någon fobi som jag levt med hela livet - kliar, varmt, knöligt... Finns inget som får mig att känna mig så obekväm!

Men blusar och framförallt tunikor är en klar favorit! Svarta byxor har jag också ett par som jag slitit på i de senaste 8 åren, men som nog hänger med ett par år till med lite fix. 

Tunikorna var snygga, men lite tunna? Genomskinliga? Har ingen snygg Bh eller linne att ha under...
    Men tanken är rätt, och det borde finnsa lite mer billiga tunikor bara jag kunde hitta någon timme att leta runt lite. 

Tack för hjälp med lite motivation i alla fall      

Du kan ju alltid köra ett linne under. Eller köp svarta som är lite mindre genomskinliga.
    Ja, chiffong är ju rätt tunt material. Finns ju såklart tjockare som är mer "skjorttyg". HM, lindex, åhlens, zalando osv har massor. Ett tips kan ju vara att beställa flera olika från en och samma site, (zalando har fri frakt och retur) så kan du testa dem hemma och skicka tillbaka de som inte passar. Säg att du beställer hem 5 st och bara behåller 3. Jätteenkelt att skicka tillbaka till Zalando. Hm är tyvärr lite krångligare tycker jag.

• Nutnut

Såg nu att du inte hade något linne att ha under. Det är ju bara köpa vilket basic-linne som helst, vart som helst. Kostar ju inte mer än någon 100-lapp. Åhlens har bra bas, kan tänka mig även linex och såklart HM... Men om du ska beställa på nätet kan det ju vara bra att välja en site som sagt så det inte blir så många ställen att skicka tillbaka till. Så när du beställer blusar, beställ hem ett par baslinnen också om du känner att du vill ha det under.

• Omogen citron

Kolla om du kan låna av någon. Annars skulle jag satsa på att köpa en tidlös klänning som du kan ha vid flera tillfällen. Kan du sy? Sådana kläder brukar bli billigare om man syr själv.

• amia01
    Nutnut skrev 2013-09-16 12:52:28 följande:
    Du kan ju alltid köra ett linne under. Eller köp svarta som är lite mindre genomskinliga.
    Ja, chiffong är ju rätt tunt material. Finns ju såklart tjockare som är mer "skjorttyg". HM, lindex, åhlens, zalando osv har massor. Ett tips kan ju vara att beställa flera olika från en och samma site, (zalando har fri frakt och retur) så kan du testa dem hemma och skicka tillbaka de som inte passar. Säg att du beställer hem 5 st och bara behåller 3. Jätteenkelt att skicka tillbaka till Zalando. Hm är tyvärr lite krångligare tycker jag.

Hur skickar man tillbaks till Zalando? Antar att man i alla fall måste åka in till posten/paketutlämningsstället med paketet? 30 km enkel resa kan bli lite jobbigt beroende på hur snabbt man måste skicka tillbaks?

Har ofta probelm med att unikor/skjortor är genomskinliga. Är det linne man ska ha under? Hur snyggt blir det med ett "basic" linne under festtunikan? Eller ska man välja något annat då?

Och så är jag rädd för att det blir för varmt. Tycker att en tunnare tunika är rätt varm redan utan linne.... Men det är nog mer en vanesak - ingen fobi som med strumpbyxorna

• Nutnut
    amia01 skrev 2013-09-16 13:35:28 följande:

Hur skickar man tillbaks till Zalando? Antar att man i alla fall måste åka in till posten/paketutlämningsstället med paketet? 30 km enkel resa kan bli lite jobbigt beroende på hur snabbt man måste skicka tillbaks?

Har ofta probelm med att unikor/skjortor är genomskinliga. Är det linne man ska ha under? Hur snyggt blir det med ett "basic" linne under festtunikan? Eller ska man välja något annat då?

Och så är jag rädd för att det blir för varmt. Tycker att en tunnare tunika är rätt varm redan utan linne.... Men det är nog mer en vanesak - ingen fobi som med strumpbyxorna

Då tycker jag att du skippar de vita och riktigt genomskinliga så slipper du linnet. Finns ju olika svarta med mönster, eller massa olika mörkare färger. Håller med om att det kanske inte ser supersnyggt ut med basic-linne när man ska på fest. Då brukar jag välja en snyggare BH.... Men som sagt, ta de som inte är genomskinliga finns ju massor att välja på egentligen.

Det är ingen stress att skicka tillbaka till zalando. Tror man har flera veckor på sig. Och du kan enkelt betala med faktura så du behöver inte betala nåt du inte vill behålla. Man får med en klisterlapp som är frankerad med adress på så du lägger tillbaka varorna som du inte vill ha, i påsen, klistrar på lappen och lämnar där du hämtade ut kläderna.
  • amia01
    Nutnut skrev 2013-09-16 13:48:48 följande:
    Då tycker jag att du skippar de vita och riktigt genomskinliga så slipper du linnet. Finns ju olika svarta med mönster, eller massa olika mörkare färger. Håller med om att det kanske inte ser supersnyggt ut med basic-linne när man ska på fest. Då brukar jag välja en snyggare BH.... Men som sagt, ta de som inte är genomskinliga finns ju massor att välja på egentligen.

Det är ingen stress att skicka tillbaka till zalando. Tror man har flera veckor på sig. Och du kan enkelt betala med faktura så du behöver inte betala nåt du inte vill behålla. Man får med en klisterlapp som är frankerad med adress på så du lägger tillbaka varorna som du inte vill ha, i påsen, klistrar på lappen och lämnar där du hämtade ut kläderna.

Tack för bra svar! Tunik aoch svarta byxor - känns som om jag skulle kunna fixa det faktiskt

Har du möjligen något tips när det gäller jeans också?  Gillade Lindex tidigare när dom hade större storlekar med extra längd. Tyvärr har det varit väldigt dåligt med sådana på sista tiden - mycket med resår nedtill eller "förslitna" varianter... passar lite dåligt på mitt jobb...

Ellos har inga alls i mina mått, liksom HM. Måste man ha korta ben om man har storlek 46??

• Nutnut
    amia01 skrev 2013-09-16 16:35:54 följande:

Tack för bra svar! Tunik aoch svarta byxor - känns som om jag skulle kunna fixa det faktiskt

Har du möjligen något tips när det gäller jeans också?  Gillade Lindex tidigare när dom hade större storlekar med extra längd. Tyvärr har det varit väldigt dåligt med sådana på sista tiden - mycket med resår nedtill eller "förslitna" varianter... passar lite dåligt på mitt jobb...

Ellos har inga alls i mina mått, liksom HM. Måste man ha korta ben om man har storlek 46??

Tyvärr inge bra tips på byxor. Det är ju som sagt lite individuellt och jag är relativt petite. Jag köper lite överallt beroende på vart jag hittar. Dock TROR jag att MQ har ett bra utbud när det gäller lite "damiga" modeller.
  • Nutnut

Har du hittat några snygga kläder TS?

• amia01
    Nutnut skrev 2013-09-27 12:31:50 följande:
    Har du hittat några snygga kläder TS?
    Inte hunnit kolla nätsajterna än, men hittade faktiskt ett par mörka jeans som jag kan stå ut i och en smaragdgrön topp i vidare modell som funkade bra med befintlig svart kofta. Perfekt till jobbet i höst. Men nu är klädkontot tömt för resten av året, och jag bävar för kommande fest som vi är inbjudna till. Men tack vare tipsen här så har jag lyckats "återuppliva" ett par svarta byxor och ska leta på tradera efter passande tunika av snyggare modell. Önskar bara att jag inte varit så totalt ointresserad, men jag antar att det bara är att ta tjuren vid hornen. Vissa gillar inte städning, jag gillar inte kläder - men man får se det som ett jobb som måste bli gjort...
  • Mamori

Varför inte second hand? Det finns ju butiker att gå in i och prova, så du vet att de passar. Det brukar ofta finnas udda storlekar där också. En kjol kan kosta typ 15 kr, jättebra.

• amia01
    Mamori skrev 2013-09-28 02:17:12 följande:
    Varför inte second hand? Det finns ju butiker att gå in i och prova, så du vet att de passar. Det brukar ofta finnas udda storlekar där också. En kjol kan kosta typ 15 kr, jättebra.
    10 mil till närmsta second hand butik, så nätet är enda alternativet. Svårt med storlekar, men bättre än inget...
Svar på tråden Hjälp - Min klädångest begränsar mitt liv!