Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå

Den där förskoleklassen är verkligen en stor skandal. Min dotter kan också läsa flytande, skriva, huvudräkna additioner upp till hundra, göra additions och substraktions uppställningar.

Men nej, inte möjligt för någon i hennes skola att hoppa över en årskurs, vilket skulle ändå inte räcka då jag skulle tro hon ligger 3 år före läroplanen ungefär.

Lärarna säger att det finns 4 års skillnad mellan de mest avancerade barnen och de mest försenade.

Vilken tragedi. Allt pga de inte låter barnen lära sig i samma takt och förebereder dem dåligt i förskolan.

Så, nej, det finns ingen lösning. 

• caliningrad

Mina kära vänner, när ni väl förstår att grundläggande kunskaper inte värderas i det fantastiska svenska skolsystemet utan helt andra parametrar ska ni göra som jag: sluta kämpa.

Det spelar ingen som helst roll för "lärarna" ifall era barn kan redan läsa och räkna.
    Nej.

Det som spelar roll är: har de kommit in i genustramset? Vet de hur demokratin fungerar (klassrådtrams)?

och...hos oss: kan de gå på toa själva? kan de ta med sin bricka i matsalen själva?

Ja, Sverige är en helt annan värld när det gäller utbildningen.

Men nu slutar jag kämpa.

Jag gör som alla andra, vi satsar på aktiviteter istället. En lycklig sanning är att barnen fortsätter utvecklas iallafall och oavsett.

• caliningrad
    LindaEfraim skrev 2013-09-15 23:04:38 följande:
    Förskoleklassen är ju förberedande inför skolstarten. Tyvärr målar många upp att det är den "riktiga" skolan barnen börjar i när de går i sexårsverksamheten. Den är inte ens obligatorisk. Man övar fonetik med barnen.

Språket innehåller så mycket mer än att bara kunna prata och skriva. Vi hade en jättebra föreläsning på vårt föräldrarmöte med förskolorna som tog upp språket.
    Det innehåller inte bara grammatik och fonetik utan även semantik, pragmatik mm.
    Och detta lär man sig under sina år i skolan men i förskoleklassen leker man med fonetiken för att barnet ska förstå språkets ljud.
    men du...

min dotter lärde sig denna vecka ljuda S.

Det gjorde hon i Asien för 3 år sen där de hade också veckans bokstav.

Tror inte att det finns ett enda barn som är 6 år och som inte kan ljuda bokstäverna, även i Sverige, faktiskt.

Sen håller de på andra super flummiga saker på min dotters skola, såsom "skrivdans"....

Jag försöker hålla masken när min dotter berättar, men det är så sektliknande det kan vara.... vilket flum! 
  • caliningrad
    LindaEfraim skrev 2013-09-15 23:15:36 följande:
    Nja så enkelt är det inte. Läs om bornholmsmodellen så kommer du fatta bättre. Eller vet du inte vad fonetik är?
    haha

klart jag vet.

Bornkomsmodellen är jättebra, för 3-4 åringar, som i andra normala länder....

6 åringar kan redan ljuda!

• caliningrad
    LindaEfraim skrev 2013-09-15 23:24:49 följande:
    Nja har man inte övat att ljuda och höra hur många ljud orden har då är det bra att man gör det i sexårsverksamheten.
    Men hallå, barn är redan 6 år!

Det är väl sena barn som inte kan ljuda bokstäverna i den åldern! Det är bara att läsa den tråden! I min dotters klass (26 barn) kan 5 läsa flytande, 5 inte läsa alls, resten kan avkoda.

Men alla ska traggla sig oavsett en gång till genom alla bokstäver och rimsa och ramsa.... underbart. 
  • caliningrad
    Surpuppan skrev 2013-09-15 23:45:00 följande:
    Problemet ligger i att förskoleklassen ej är obligatorisk och därför inte kan/får vara alltför skolliknande. Just pga detta borde den bli obligatorisk! Det är väl inget fel i att hoppa över en klass! Kanske finns möjlighet att få prova på att vara med i ettan en dag i veckan ett tag och se om det passar bättre?
    ja ja ja...

problemet är att Stockholms skolor är överfulla så de tillåter inte att barnen hoppar.

+ hela ideologin som finns bakom systemet naturligtvis (barnen lär sig allt genom lek osv). 
  • caliningrad
    Surpuppan skrev 2013-09-16 00:04:35 följande:
    Nu är det ju inte lärarna som hittat på detta utan de som på regeringens uppdrag skrivit läroplanen. Lärarna har bara att följa vad som står i den.
    Absolut.

Jag håller med. Många av de lärare jag pratat med tycker egentligen samma sak.

• caliningrad

Till TS.
    Jag vill ändå säga till dig 2 saker:

jag hoppade över 2 årskurser (inte i Sverige).

Första årskursen var inga problem, jag började i ettan 1 år tidigare utan att ens inse att jag råkade vara yngre. Gick helt smärtfritt...de  2 första veckorna...
    Sen ville de (rektorn, lärarna, psykologen, inte mina föräldrar, inte jag) flytta mig igen till den högre årskursen...

Vilket jag gjorde... Gick väl bra i och för sig men just då var det otroligt jobbigt. Jag var ledsen att ha bytt klass när allt hade börjat och jag tyckte inte om den nya fröken, var rädd för de stora killarna osv.

Med andra ord tycker jag att det kanske är för sent nu att byta när skolan väl har börjat... kanske bättre att vänta och se om du kan flytta henne till tvåan direkt nästa år.

När det gäller min dotter så har hon självklart den akademiska nivån att gå i tvåan eller t o m trean.
    Men till skillnad från din dotter älskar hon leka (lika mycket som skriva och räkna).
    Så hon har inte ett dugg tråkigt. Hon har inga syskon, så jag måste medge att jag är glad att hon får tillfällen att leka med jämnåriga barn.

Leksakerna är också väldigt bra och pedagogiska, och mycket fler än vad hon har hemma.

En annan sak som jag tycker om i hennes skola är att de inte använder digital medel alls i nollan. Barnen är skyddade från skärmarna under hela skoltiden.

Wow vad positiv jag har blivit plöstligt :) 

• caliningrad
    LindaEfraim skrev 2013-09-23 22:08:39 följande:
    Man måste komma ihåg att det är lekande förberedelse och inte skola som ettan. Många förstorar upp förskoleklassen som om de vore skolan och det är fel.
    Å andra sidan är barnen redan 6 ÅR i flumklassen.
    Är inte det lite normalt att man förväntar sig att barnen får lära sig något då?

Finns det inte FN-konventioner om alla barns rättigheter till utbildning? 

• caliningrad
    aksj skrev 2013-09-24 05:49:36 följande:
    Angående att förstora upp vad f-klass är som så många tror att vi har gjort - det har vi inte alls. Vi har mest tryckte på och peppat med att det kommer bli kul att börja skolan och få en hel klass med nya kompisar. (Och det tycker hon är superkul och hon har verkligen kommit in i klassen) Vi har nog länge insett att hon inte kommer få lära sig så mycket nya fakta, så det har vi inte försökt att locka med. Ändå blir det så här... Just nu känner jag mig lika resignerad och uppgiven som caliningrad verkar vara.
    Ja tyvärr blir det så. Har pratat med så många.... det finns ingenting man kan göra. Själv fasar jag mer ettan. Då kommer min dotter att ha ordentligt tråkigt när de börjar lära sig läsa ÅTERIGEN (min dotter började läsa för 3 år sedan) och när de dessutom inte har lika mycket frihet.
    Nu skriver mycket min dotter på fritids, de har mer eller mindre antytt att jag var en glädjedödare (de tror att det är jag som puschar).
    Vi satsar på aktiviteterna istället och de är bra, men det  blir dyrt och stressigt. Världen är upp och ner med andra ord. 
  • caliningrad
    bjornh skrev 2013-09-24 22:34:16 följande:
    Nu har jag läst igenom hela tråden och det var rätt deprimerande läsning. Många barn och föräldrar som är missnöjda från start. Vi har varit inne i liknande banor med vår äldsta (född jan 08) att han kanske borde hoppa över förskoleklass och börja ettan nästa höst. Framförallt för att han är tidig med det mesta, läser och räknar bra och och har allmänt bra koncentrationsförmåga när han vill  (hänger nästan med på textningen på tv, spelar wordfeud och räknar tal som 345 + 476 i huvudet...). Dock är han nästan minst i sin årskull trots att han är född tidigt på året.

Att hoppa över ett år känns inte helt omöjligt och förskoleklassen verkar ju inte vara någon höjdare (särskilt inte där vi bor), men vad händer i högstadiet om han är yngst? Jag har lusläst forskningen och det verkar ju som att barn som börjar tidigare får sämre betyg, trots att man kan misstänka att dom har varit duktiga som små. 

Återigen. Att kunna läsa som 4-5 åring är inte att vara tidig, utan att vara normalt utvecklad. Det svenska skolsystemet är anpassat till sena barn.
    Nu till din läsning. Jag har läst precis det motsatta. De tidiga barnen får de bästa betygen hela vägen.
    Det blir ett problem att hoppa över en årskurs enbart om man gör ett problem av det som förälder.  
  • caliningrad
    bjornh skrev 2013-09-24 22:34:16 följande:
    Nu har jag läst igenom hela tråden och det var rätt deprimerande läsning. Många barn och föräldrar som är missnöjda från start. Vi har varit inne i liknande banor med vår äldsta (född jan 08) att han kanske borde hoppa över förskoleklass och börja ettan nästa höst. Framförallt för att han är tidig med det mesta, läser och räknar bra och och har allmänt bra koncentrationsförmåga när han vill  (hänger nästan med på textningen på tv, spelar wordfeud och räknar tal som 345 + 476 i huvudet...). Dock är han nästan minst i sin årskull trots att han är född tidigt på året.

Att hoppa över ett år känns inte helt omöjligt och förskoleklassen verkar ju inte vara någon höjdare (särskilt inte där vi bor), men vad händer i högstadiet om han är yngst? Jag har lusläst forskningen och det verkar ju som att barn som börjar tidigare får sämre betyg, trots att man kan misstänka att dom har varit duktiga som små. 

Hej igen,
    nu läste jag din tråd igen. Att kunna räkna 345+476 i huvudet som 5-åring är faktiskt väldigt sällsynt. Jag tycker du ska försöka göra ett WISC test på ditt barn. Antagligen är ditt barn särbegåvat. Det blir inte någon lösning för det, men åtminstone vet du hur det ligger till.  Köp Singapore matteböcker och kör hemma. Ditt barn kommer inte att lära sig något akademiskt i skolan, utan hemma. Så är det hos många familjer idag.
Svar på tråden 6-åring frustrerad över att förskoleklassen är på så låg nivå