Anonym (Suck!) skrev 2013-09-13 07:25:54 följande:
När det gäller barnens farmor och farfar så umgås vi endast farfars födelsedag våra (maken, jag, barnen)födelsedagar och jul. Vi bor grannar och ser varandra ofta, men vi umgås inte...
Barnens mormor och morfar kommer väl hit och firar födelsedagar, kanske inte på själva kalasdagen men de brukar dyka upp någon gång med ett paket.
Vi ses så klart när mina syskon och deras barn fyller. Vi träffas på jul och så kanske de tar sig tid att åka hit 2 gånger frivilligt under ett år.
De ser mina syskon minst 1 gång i veckan och nej, vi bor inte 50mil ifrån varandra utan 2mil...
Eftersom de inte kommer hit även om jag försöker få hit dem så har jag slutat att åka till dem. Mormor slutade jobba heltid för flera år sedan, men har ändå inte tid att komma hit, men det går så klart bra att åka till mina syskon hur ofta som helst. Då finns det tid...
Mina föräldrar - barnens mormor och morfar är det som umgås med mina syskon och deras barn. Där finns det hur mycket tid som helst till aktiviteter, fika, barnvakt osv.
De deltar på barnens förskolekativiteter/fritidsaktiviteter och fritidsintressen m.m. De har inte någon gång varit med när det varit något för mina barn.
Men hit är det tydligen 50 mil i deras hjärnor fast det i verkligheten är 2mil och tar 5-10min längre än att åka till mitt ena syskon så i mina ögon är det inte omöjliga avstånd som det handlar om...
Jag försöker i vågor att få till ett umgänge, men jag orkar inte hålla fasaden upp hur länge som helst utan drar mig undan och åker inte till dem på ett tag
Blir lite trist att titt som tätt få ett nej för det är en massa saker inbokade med mina syskon.
Så, nej ts alla har inte en bra relation och umgås mycket med sina far-/morföräldrar.
Vi har mig veterligen aldrig varit osams om någonting, men jag har alltid varit särbehandlad av mina föräldrar och fått klara mig själv i alla lägen.
Jag har endast bett dem om hjälp en enda gång för min egen skull på de senaste 10 åren och jag fick ingen hjälp.
Jag personligen har helt tappat förtroendet för dem, men försöker för barnens skull att spela ett spel och att de ska få träffa dem ibland. Visst ställer de upp och är barnvakt om jag ber dem, men det känns ändå som om de ställer upp bara för att de känner sig tvingade när jag väl frågar dem. Och mina barn är inte så jobbiga. Har syskonbarn som är bra mycket värre och dem är de barnvakt åt titt som tätt...
När det gäller barnens farmor så har hon psykiska problem och klarar inte av att umgås med folk även fast hon försöker ge sken av att det minsann inte är något fel på henne utan det är alla andra som är dumma i huvudet...
Den som ställer upp mest som barnvakt är farfar. Han kommer gärna hit om det är något.