Inlägg från: Helene70 |Visa alla inlägg
  • Helene70

who-kurvor vs bvc

Men varför ska vi följa WHO's kurva när dom flesta barnen i Sverige inte helammar upp till 6 mån?

• Helene70
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-13 21:04:04 följande:
    Det vettigaste vore väl att ta hänsyn till det individuella barnet. Så svårt borde det inte vara att använda who:s kurvor för helammade barn och "de vanliga" för ersättnings- och delammade barn. 
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-13 20:31:18 följande:
    WHO-kurvorna är baserade på barn som helammats i minst fyra månader och fått mat introducerat vid sex månaders ålder. Det stämmer bra in på majoriteten av svenska barn. Så varför ska vi följa kurvor som baseras till större delen på flaskmatade barn när majoriteten av barnen i Sverige ammas?

Att majoriteten av barnen ammas till sex månader innebär inte att de helammas i sex månader. Att därför enbart följa WHO's kurvor är missvisande. 

• Helene70
    malzac skrev 2013-09-13 21:20:15 följande:
    Det finns ju en annan anledning att välja WHO-kurvorna över de vanliga och det är att amning är det naturliga sättet att mata barn på. Därför kan man vara rätt säker på att de representerar hur barn "ska" utvecklas under ideala förhållanden. Det finns forskning som tyder på att ersättningsmatade barn växer för snabbt och att det kan orsaka problem senare i livet, så det kanske vore en idé att sakta ner dem till amningsnivån istället...?

Det finns ingen forskning som visar på att ersättningsmatade barn får problem i vuxen ålder p.g.a. att dom fick ersättning som bebisar.
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-13 21:53:09 följande:
    Hester et al 2012:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23056929

Taveras et al 2009:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19336378

Palou & Pico 2009:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18926866

Zegher et al 2012:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22648385

Larnkjaer et al 2009:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18662893

osv
    Artikel 1 - Slutsats: "Formula-fed infants consume a higher volume and more energy dense milk in early life leading to faster growth which could potentially program a greater risk of long-term obesity."  
    = Ren spekulation 

Artikel 2: Det står ingenting om hur bröstmjölksersättning kommer att ge dom problem senare i livet(för det var ju det jag kommenterade)

Artikel 3: Senare forskning (från 2013) med ett större urval visar annorlunda http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1667089  

Artikel 4: Inte heller denna artikel bevisar att ersättningsmatade barn får problem senare i livet.
    "Follow-up will disclose whether the endocrine abnormalities in SGA-FOF infants can serve as early markers of an unfavorable metabolic course...."
    Det författarna egentligen skriver är att framtiden får avgöra om dom har rätt eller inte.

Artikel 5: Inte heller denna artikel bevisar att ersättningsmatade barn får problem senare i livet. Hursomhelts, artikeln du hänvisar till är baserad på 109 individer medans artikeln jag länkar till ovan är baserad på forskningsresultat av drygt 17000 individer.     

....   
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-13 21:54:55 följande:
    Återigen, och lite kortare meningar: WHO's kurvor är baserade på barn som helammats till fyra månader. Majoriteten av svenska barn helammas till fyra månader. 

Men det bästa vore väl ändå att barnet blir kontrollerat mot den viktkurva som svarar till barnets "naturliga" utveckling? Delammade eller icke-alls-ammade barn blir kontrollerade mot BVC-kurvan och helammade barn mot WHO-kurvan. Hur svårt ska det vara ?  
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-13 23:06:40 följande:
    Personligen så är jag nöjd om WHO-kurvan används för ammade barn. Hur pass BVC-kurvan är representativ för hur delammade/flaskmatade barn egentligen borde utvecklas är lite svårare att avgöra, så där har jag inte en lika stark åsikt.

Jag är lite av en motståndare till dessa viktkurvor eftersom den är på tok alltför många kvinnor som blir stressade och nedstämda när deras barn inte "följer kurvan". Jag förstår att BVC måste ha ett redskap i deras jobb men det skall bara vara en liten del i en helhetsbedömning. Det viktigaste är ju att barnet överlag är välmående. Sedan är det ju självklart allvarligt om många helammande kvinnor skall stressas upp i onödan och på helt felaktiga grunder. 

Som sagt, hur svårt ska det vara att även införskaffa WHO-kurvan på varje BVC? Det kan ju inte kräva så mycket (?)     
  • Helene70
    Ramborg skrev 2013-09-14 05:42:00 följande:

Detta låter vettigt.

Vad säger BVC när ni frågar om detta?
    Vi har inte behövt lyfta frågan eftersom vi har haft tur med BVC-personal som aldrig har fokuserat på viktkurvan. Detta trots att min pojke hade en lång platå där han stod still i vikt och inte gick upp trots en massa ersättning. Vi såg det inte som något problem och det gjorde inte BVC heller eftersom pojken verkade pigg och kry. Vi fick bara höra att "rätt som det är så växer han så det knakar" och det gjorde han och fortsätter att göra.

Problemet uppstår när en stressad och osäker förälder råkar ut för en "tvärsäker" BVC-tant som stressar föräldern till att ge ersättning eller till att amma oftare detta trots att föräldern märker att det inte hjälper. Och denna vikthets fortsätter tyvärr även efter att barnet slutar amma eller slutar med ersättning. 

Hursomhelst, nästa gång vi ska på kontroll så ska jag fråga varför inte BVC har WHO-kurvan på plats. Jag är mycket nyfiken på svaret.         
  • Helene70
    malzac skrev 2013-09-27 09:27:42 följande:
    OT, men jag har funderat lite på det här med ersättning och länken till övervikt, Helene70. Du verkar mer insatt än jag i ämnet så jag känner att jag har en del att lära. Skulle du vilja ta en titt på följande (något militanta men ändå) blogginlägg och berätta vad din uppfattning är och vilka delar du bestrider/håller med om?
    www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feedin... 

Oj, Allison Dixley's blogg? Jag vet inte var jag ska börja någonstans:
    1) Jag tycker att hon mobbar mulliga spädbarn. Barn skall varken gödas eller bantas! Bort med alla supermodellsideal!

2) Ja hon är militant men det har hon rätt tillGlad

3) Hon försöker framställa flaskmatning som något av det värsta man kan göra mot sina barn. Varför är hon så arg? 

4) Varför skriver hon inget om sin man = barnets pappa??? Pappa-barn-bandet har betydligt mer inverkan i barnets välmående senare i livet än dropparna bröstmjölk de första månaderna. Allt verkar handla om henne och inte om familjen.

5) Varför tror hon att forskare är överens. Om hon nu är så intresserad av forskning så borde hon vara mer påläst och veta att forskare aldrig är överens. 

Jag håller till viss mån med Dr. Amy Tuteur.  Hon är lite väl barsk i mitt tycke men vissa delar skriver hon mycket bra.http://www.skepticalob.com/2013/07/allison-dixleys-feeling-threatened-maybe-she-isnt-an-alpha-parent-after-all.html

Svar på tråden who-kurvor vs bvc