Inlägg från: Marina80 |Visa alla inlägg
  • Marina80

who-kurvor vs bvc

Helene70 skrev 2013-09-13 23:41:04 följande:
    Jag är lite av en motståndare till dessa viktkurvor eftersom den är på tok alltför många kvinnor som blir stressade och nedstämda när deras barn inte "följer kurvan". Jag förstår att BVC måste ha ett redskap i deras jobb men det skall bara vara en liten del i en helhetsbedömning. Det viktigaste är ju att barnet överlag är välmående. Sedan är det ju självklart allvarligt om många helammande kvinnor skall stressas upp i onödan och på helt felaktiga grunder. 

Som sagt, hur svårt ska det vara att även införskaffa WHO-kurvan på varje BVC? Det kan ju inte kräva så mycket (?)     

På min BVC så har dom hela tiden påpekat att det är barnets egen kurva dom följer. Genomsnittskurvan har dom bara för att fånga in dom som visar stora avvikelser från "normalkurvan". Men denna avvikelse, även om den är stor, behöver inte vara fel. Det är snarare en liten ringklocka som skall ringa för att det kanske kan vara något fel.
  • Marina80
    stickkontakt skrev 2013-09-14 13:07:39 följande:
    Jag har en fråga om de svenska kurvorna. Här på FL sägs det väldigt ofta att de baseras på flaskmatade/övervägande flaskmatade barn. Jag har dock läst artikeln som kurvan kommer från, och i den står ingenting alls om vilken mat barnen fick. Den baseras om jag minns rätt på ett stort antal barn födda i Göteborg på 1970-talet. 

Är det så att helamning var väldigt ovanlig i Sverige på den tiden? Jag hittar ingen kurva men enligt SCB så minskade amningen fram till början av 1970-talet då en markant ökning ägde rum.

Bortsett från lite strul i början med första barnet så har mina barn legat högt över BVCs kurva och då har jag helammat alla barnen.
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-14 13:23:39 följande:

Men det är inte samma sak. Givetvis är det barnets egen kurva som ska följas ovasett om det är bvc:s eller who:s kurva som används men den ska så att säga följa samma tillväxthastighet som normalkurva. Ett helammade barn följer enligt BVC:s kurvor aldrig sin kurva. De ökar och dippat enligt kurvorna onormalt fast det just är högst normalt.
    Fast det är inte helt sant det heller. Alla mina tre barn har följt BVCs kurvor (även om de har legat över). Jag har helammat alla mina tre barn.
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 23:53:36 följande:

Har du helammade länge? Annars är det ovanligt att helammade och barn som äter ersättning har samma viktkurva första halvåret. Det är ju därför just WHO:s kurvor som bygger på statistik över helammade barn skiljer sig från BVC:s.
    Jag har helammat tills dom var ca 8-9 månader. Började med smakportioner vid 4 månader men det rör sig om några enstaka teskedar per dag. Har svårt att tro att det skulle spela någon större roll.

Dock strulade det dom första 2-3 veckorna med den första sonen tills jag lärde mig hur man verkligen ammar. Med dom andra två så har det inte varit några problem alls.

Mina barn gick upp ca 250-350 g i veckan. De vägde 4200, 4200 och 4920 (52 cm alla tre) när de föddes. Inga små barn med andra ord. Min BVC-tant brukade skoja och frågade om jag hade grädde i brösten
  • Marina80
    k girl skrev 2013-09-21 14:25:45 följande:
    Fast det räknas ju inte som helamning, även om det bara rör sig om några enstaka teskedar per dag.

Jo det gör det. Smakportionen räknas inte. Det sa i alla fall min BVC-tant när jag påpekade att jag ger barnet 2-3 teskedar mat per dag. Det är så lite att det inte påverkar amningen.
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 21:58:42 följande:
    Papricorn skrev 2013-09-21 12:16:39 följande:
    Kan tillägga att jag har jättemånga i min omgivning som inte heller haft nån amningspuckel eller dipp utsn följt kurvorna perfekt.
    Men det är ju fortfarande på individnivå. Det är ingen kontroversiell fråga att helammade barn och barn som får ersättning vanligtvis har olika utseende på viktkurvan. Det är väl belagt. Därför är det väl knappast helt orimligt att använda WHO:s kurvor för just helammade barn eftersom de just bygger på helammade barn vilket BVC:s kurvor inte gör. Med tanke på antalet trådar om oroliga mammor som sinar, vikten inte ökar som tidigare etc. så verkar det som om det behövs. Mina har gått upp 300-500 g i veckan först veckorna. Bebisar som får ersättning har oftare en långsammare start exempelvis.

Jag har fått lära mig tvärtom. Dvs att ammande barn har en flackare kurva redan från början (i förhållande till barn som får ersättning)
  • Marina80
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-24 22:25:36 följande:
    Nej, det räknas inte som helamning. Din BVC-sköterska har fel i det fallet. Det påverkar inte amningen, men tarmfloran. Enbart bröstmjölken, D-droppar och ev. medicinering.

Men tarmfloran påverkar väl ändå inte vikten? Det är ju den som är det intressanta. Skall man titta på tarmfloran så blir den påverkad så fort barnen börjar stoppa saker i munnen.
  • Marina80
    Marina80 skrev 2013-09-24 23:03:23 följande:
    Men tarmfloran påverkar väl ändå inte vikten? Det är ju den som är det intressanta. Skall man titta på tarmfloran så blir den påverkad så fort barnen börjar stoppa saker i munnen.

Dessutom får ju inte alla barn i hela världen D-vitaminer och dom påverkar mikroorganismerna i magen också. Så egentligen helammas inga barn i Sverige i så fall.
Svar på tråden who-kurvor vs bvc