Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

who-kurvor vs bvc

Det vettigaste vore väl att ta hänsyn till det individuella barnet. Så svårt borde det inte vara att använda who:s kurvor för helammade barn och "de vanliga" för ersättnings- och delammade barn. 

• Flickan och kråkan

Fortfarande borde det vara enkelt för BVC att använda WHO:s kurvor för helammade barn. Jag har helammade länge och alltid fått den typiska amningspuckeln som gör att mina barn inte följt BVC:s kurva särskilt bra första halvåret. De har däremot följt WHO:s kurva fint. Blir lite tokigt.

• Flickan och kråkan

Jag ska fråga nästa gång vi går till BVC. Nu bekymrar jag mig inte det minsta eftersom det är mitt tredje barn, men jag vet att jag blev lite orolig när sköterskan pratade om vikande viktkurva med första barnet. Jag hade inte så bra koll på amning och tillväxt den gången. Jag hade fullt upp med att bara amma och vara mamma för första gången. Jag hade ju inga erfarenheter att falla tillbaka på.

• Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-14 13:16:48 följande:
    På min BVC så har dom hela tiden påpekat att det är barnets egen kurva dom följer. Genomsnittskurvan har dom bara för att fånga in dom som visar stora avvikelser från "normalkurvan". Men denna avvikelse, även om den är stor, behöver inte vara fel. Det är snarare en liten ringklocka som skall ringa för att det kanske kan vara något fel.

Men det är inte samma sak. Givetvis är det barnets egen kurva som ska följas ovasett om det är bvc:s eller who:s kurva som används men den ska så att säga följa samma tillväxthastighet som normalkurva. Ett helammade barn följer enligt BVC:s kurvor aldrig sin kurva. De ökar och dippat enligt kurvorna onormalt fast det just är högst normalt.
  • Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-20 22:23:05 följande:
    Fast det är inte helt sant det heller. Alla mina tre barn har följt BVCs kurvor (även om de har legat över). Jag har helammat alla mina tre barn.

Har du helammade länge? Annars är det ovanligt att helammade och barn som äter ersättning har samma viktkurva första halvåret. Det är ju därför just WHO:s kurvor som bygger på statistik över helammade barn skiljer sig från BVC:s.
  • Flickan och kråkan
    Papricorn skrev 2013-09-21 12:12:37 följande:
    Här är en till som följt bvc kurva utan dipp. Han ligger på 3+ konstant och är 8 mån snart.

Papricorn skrev 2013-09-21 12:16:39 följande:
    Kan tillägga att jag har jättemånga i min omgivning som inte heller haft nån amningspuckel eller dipp utsn följt kurvorna perfekt.

Men det är ju fortfarande på individnivå. Det är ingen kontroversiell fråga att helammade barn och barn som får ersättning vanligtvis har olika utseende på viktkurvan. Det är väl belagt. Därför är det väl knappast helt orimligt att använda WHO:s kurvor för just helammade barn eftersom de just bygger på helammade barn vilket BVC:s kurvor inte gör. Med tanke på antalet trådar om oroliga mammor som sinar, vikten inte ökar som tidigare etc. så verkar det som om det behövs. Mina har gått upp 300-500 g i veckan först veckorna. Bebisar som får ersättning har oftare en långsammare start exempelvis.
  • Flickan och kråkan
    Marina80 skrev 2013-09-24 22:13:41 följande:
    Jo det gör det. Smakportionen räknas inte. Det sa i alla fall min BVC-tant när jag påpekade att jag ger barnet 2-3 teskedar mat per dag. Det är så lite att det inte påverkar amningen.

Nej, det räknas inte som helamning. Din BVC-sköterska har fel i det fallet. Det påverkar inte amningen, men tarmfloran. Enbart bröstmjölken, D-droppar och ev. medicinering.
Svar på tråden who-kurvor vs bvc