who-kurvor vs bvc
Det vettigaste vore väl att ta hänsyn till det individuella barnet. Så svårt borde det inte vara att använda who:s kurvor för helammade barn och "de vanliga" för ersättnings- och delammade barn.
Det vettigaste vore väl att ta hänsyn till det individuella barnet. Så svårt borde det inte vara att använda who:s kurvor för helammade barn och "de vanliga" för ersättnings- och delammade barn.
Fortfarande borde det vara enkelt för BVC att använda WHO:s kurvor för helammade barn. Jag har helammade länge och alltid fått den typiska amningspuckeln som gör att mina barn inte följt BVC:s kurva särskilt bra första halvåret. De har däremot följt WHO:s kurva fint. Blir lite tokigt.
Jag ska fråga nästa gång vi går till BVC. Nu bekymrar jag mig inte det minsta eftersom det är mitt tredje barn, men jag vet att jag blev lite orolig när sköterskan pratade om vikande viktkurva med första barnet. Jag hade inte så bra koll på amning och tillväxt den gången. Jag hade fullt upp med att bara amma och vara mamma för första gången. Jag hade ju inga erfarenheter att falla tillbaka på.