• Tjockisbullen2012

Någon mer som lider av sömnparalys och/eller vakendrömmar?

I morse var det dags igen för denna vidriga upplevelse och jag verkligen avskyr det varje gång det händer. Jag kan inte minnas att jag upplevt detta under min uppväxt utan det är något som uppkommit sen något år tillbaka.

Vanligvis brukar jag få detta när jag går och lägger mig mitt på dagen men idag skedde de för första gången när jag somnade om på morgonen. Varje gång det har hänt så har jag varit ensam i sängen och dottern har legat och sovit i sin spjälsäng bredvid och det är därför det skrämmer mig så mycket. Jag får sån panik då jag ser dottern och jag är medveten om att hon ligger där och jag oroar mig för att jag inte ska kunna vakna när hon vaknar. Så direkt när jag vet att jag hamnat i de tillståndet så blir det en lång kamp för att vakna. Jag känner att jag måste vakna till varje pris och jag gör allt för att lyckas. Vanligtvis försöker jag att komma i kontakt med mannen för att be honom väcka mig, jag är alltid medveten om vart mobilen finns så jag försöker sträcka mig efter den och jag försöker ta fram hans nummer för att ringa honom och be honom ring mig så att jag ska bli väckt av telefonen. Jag försöker även att väcka dottern för att hon ska väcka mig så att jag slipper befinna mig i de tillståndet för jag verkligen avskyr det. 

I morse när det hände så var mannen hemma och gjorde iordning sig för att gå till jobbet vilket jag också var medveten om, jag kunde även se klockan och visste att han ännu inte gått så denna gång försökte jag få mannan att väcka mig genom att banka på väggen och skrika hans namn så högt jag bara kunde (självklart händer inte detta på riktigt utan jag ligger ju egentligen stilla och är tyst) men där jag befinner mig sker allting medvetet och jag ser allting i rummet och jag är medveten om allting runt omkring. Jag kan se mobilen, jag kan se klockan, jag kan se dottern och jag kan se kudden jag ligger på osv. Ni som lider av detta förstår nog precis vad jag menar. Jag känner att det skulle vara skönt att komma i kontakt med andra som upplever detta. Kanske kan vi stötta varandra och prata av oss.                       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-13 12:47
    För er som inte vet vad sömnparalys är:
    "Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas".
  • Svar på tråden Någon mer som lider av sömnparalys och/eller vakendrömmar?
  • Anonym (otäckt)
    Tramsan01 skrev 2013-09-13 15:15:45 följande:
    Hej tjockisbullen 2012!

Så skönt att höra att man inte är ensam. Jag har sedan några år tillbaka lidit av sömnparalys! Det började under en period då jag kände mig deprimerad och har hängt kvar sedan dess trots att jag i nuläget är lycklig och hela mitt liv känns bra! Jag vet ju inte om det hade något med min depression att göra men det var då det började. Jag har lyckats koppla ihop min sömnparalys med stora förändringar eller- och stress. Men de är precis som för dig, helt omöjliga för mig att kontrollera.

För mig började det när jag sov middag på dagarna. Och precis som dig så försöker jag ta mig ur min sömn men kan inte, försöker desperat att ropa på min sambo som i drömmen och ibland på riktigt befinner sig i rummet bredvid. Jag kan även i de fall att han åkt till jobbet tidigare än mig uppleva att han fortfarande ligger bredvid mig fast han i verkligheten inte gör det. Och det gör mig så frustrerad att jag inte "når" honom. Dock har detta bara varit början för mig. Nu lider jag av värre sömnparalyser. :(

På natten vaknar jag (tror jag) av att något är påväg emot mig. Något svart som närmar sig mig och om det når fram till mig kommer att sluka mig. Ibland kryper det på golvet, ibland på väggarna och ibland färdas det i luften. Men målet är alltid mig!!! Det har gått så långt att vi fått plocka ner alla tavlor, krokar med kläder sänggavlar från väggen och hålla alla golv helt tomma för saker som på något vis bryter av harmonin i rummet förvandlas på natten till hot mot mig. Men det behöva heller inte saker för att jag ska se saker. Jag vet att om jag tänder lampan så kommer det försvinna, men lyckas aldrig tända lampan och gripa av panik. Ligger och tittar och väntar på att bli slukad. Tror att jag säger till sambon att tända, men gör det enligt honom bara enstaka gånger av de gånger jag trott.

För något år sen när jag bodde i en lägenhet såg jag en flicka som stod i hörnet på vårt rum varje natt. Hon gick fram emot mot varje natt för att se vem jag var. Jag sa till sambon "titta nu kommer hon", men han fatta ingenting.

Vet inte hur man blir av med sånna här saker :-/ jobbigt är det. De flesta tycker bara att man är löjlig, men detta är riktigt obehagligt!!!

/ Therese

Hu! Det är som en vaken mardröm Obestämd
  • Little Ms Chatterbox

Hej ni alla i tråden. 
    Jag har en fundering, kanske kan vara lite långsökt eller inte ens stämmer alls men jag funderar på om jag inte har ett tips till er som kanske skulle få era hemska upplevelser att minska.
    Jag har 4 barn och 3 av dom har haft nattskräck. Jag hörde på radion en gång där en barnexpert pratade om just nattskräck och sömngång. Hon sa att det var på samma ställe i hjärnan som orsakade båda de här fenomenen. 
    Mina barn har blivit av med sin nattskräck när jag har gett dom Omega-3.
    Så jag undrar om inte Omega skulle kunna hjälpa er också.  

Lite kort om Omega: Det är ett fett som på samma vis som annat fett smörjer och förbättrar kontakterna mellan olika saker. I hjärnan finns det nervceller, de kommunicerar med impulser mellan varandra. Kontakten där emellan sker mellan dendriter och synapser. Omegan lägger sig som ett smörmedel mellan dendriterna och synapserna och förbättrar kontakten, signalöverföringen. 
    Med förbättrad signalöverföring så kan hjärnan koppla bättre, ta hand om alla impulser som kommer.  

Det är där som jag tror att Omega skulle hjälpa er, det är ju uppenbart att några signaler i er hjärna som inte går fram som det ska, antingen att ni ska vara mer vakna, eller mer sovandes.
    Det jag har erfarit så "räcker" det med Omega-3 för att bli av med nattskräcken och då borde det också vara det som räcker för att hjälpa er med sömnparalys/sömnförlamning. Men jag tycker att Omega-6 också är bra så jag skulle rekommendera att ni testar Eye Q, Efalex eller MorEPA mini. Alt. äter mycket fet fisk och annan mat som innehåller mycket Omega-3. 
    Andra bra kosttillskott som finns med endast Omega-3 i är tex Pharibo Omega-3 Forte. Tror den finns med smak nu för tiden också.

Om ni undrar över något om Omega så är det bara att fråga, jag svarar gärna. Läs också min Omegatråd här på FL. Klicka bara i länken in min sidfot.

Hade jag haft ekonomiska möjligheter hade jag skickat Omega till er och tvingat er att testa För jag är så nyfiken på om det skulle funka med Omega mot sömnparalys. Det måste vara fruktansvärt att ha det så som ni har det! Jag har också "halvvakna" drömmar men inte alls av det här slaget som ni beskriver. Jag kan "bestämma" vad som ska hända, uppleva samma sak om och om igen och sånt, och oftast är det bara trevliga saker eller iaf bara neutrala. Handlar en massa skor eller äter goda efterrätter Så jag har inte era upplevelser. Måste vara hemskt.-(

• Anonym (Japp)

Jag brukade ha sömnparalys ganska ofta när jag var mellan 15 och 24 år (har inte haft det på 2 år nu.)
    Och för att jag drabbades av dessa paralyser så ville jag inte gå och lägga mig, det hände oftast mellan klockan 21 och 01.
    Första gångerna så trodde jag att det spökar och att jag skulle dö, jag såg ljus, hörde röster och melodier. och jag kunde inte andas!

Mitt knep för att undvika paralyser är att sträcka på mig så mycket jag bara kan innan jag går och lägger mig och om jag blir drabbad av paralys försöker jag trycka upp tungan i gommen och på så sätt ta mig loss.

• Anonym (***)

Hej! Jag lider också utav sömnparalys. Jag har inte bara sömnförlamning utan även att jag lever mig in i mina drömmar och gör saker på riktigt. Det har resulterat i att jag sover i eget sovrum med låst dörr sen ca 5år tillbaka. Dock har det blivit bättre mycket bättre men jag vågar aldrig sova tillsammans tex med mina barn.

• Anonym

Jag har sömnparalys drömmar ibland! Sjukt jobbigt och obehagligt!

• Beibikär

Hej på er!
    Här har ni en till som upplevt detta eller kanske...
    Mellan jag var 20 och 25 år gick det alltid till på samma sätt när det hände. Vi, jag och min sambo bodde i hyreslägenhet och han började jobbet tidigare än mej på morgnarna. Jag brukade förstås vakna när hans väcklarklocka ringde och låg sen och drog mej medan jag hörde hur han gjorde sej i ordning, när dörren till slut slog fast så sjönk jag i sömn tillbaka, morgontrött som jag är. Men så väcktes jag alltid av att han (som jag upplevde det) stack nyckeln i låset igen och öppnade dörren, jag öppnar ögonen och ser att klockan är t ex 7:05, han åkte hemifrån 6:45. Jag hörde stegen i hallen och hur sovrumsdörren knuffas upp, eftersom jag ligger vänd med ryggen mot vill jag svänga mej, men då börjar det konstiga: jag kan inte röra mej. Sen kämpade jag på som du ts beskriver, försöker ropa, sträcka handen mot klockradion för att få på radion så att ljudet ska väcka mej, försöka att hasa över sängkanten så att jag ska vakna...Personen inne i rummet står och andas på andra sidan sängen och jag blir rädd för jag förstår att det inte kan vara min sambo eftersom han bara står där. Ibland smög personen runt i lägenheten och gjorde olika saker, spolade på toan, värmde åt i mikron, bläddrade genom kanaler i tvn osv.
    Jag vaknade nästan aldrig när jag var i detta tillstånd, utan vaknade som vanligt typ 8-tiden och mindes då allting och kunde inte veta om jag var ensam i lägenheten eller inte, läskigt det också.
    Lite konstigt är att detta aldrig hänt sedan vi byggde hus och flyttade. Men jag saknar inte fenomenet! 
    Jag pratade nästan aldrig med någon om detta och trodde att det var bara jag som hade sådant här, att lägenheten hyste ett spöke
    Intressant att det finns fler som lider, men jag hoppas att era förlamningstillstånd mellan sömn och vakenhet försvinner lika plötsligt som mina gjorde!

• Biffis

Jag led av de inatt

De kändes som att jag vaknade men jag blundade, jag var ju vid medvetande. Jag försökte sätta mig upp men jag kunde inte. De kändes som att någon höll ner mig i armarna. Jag försökte så mycket att sätta mig upp men de gick verkligen inte. Mitt hjärta bultade jättehårt. Jag försökte skrika men jag kunde verkligen inte. De va som att jag tappat rösten. Ett tyst rop på hjälp! Jag var livrädd. Sen kom jag på att min mamma hade berättat om samma händelse som jag upplevde nu. Och Hon sa att de hette något som jag inte kom ihåg då (men visste nu när jag kollade upp de) "sömnparalys"

Jag lugnade ner mig och försökte slappna av för jag visste att de jag höll på med var meningslöst. Jag blundade och väntade till att de skulle gå över. Efter en stund så blev de svart (jag hade sommat) och sedan vaknat jag igen då jag kunde röra båda armar och ben, ja i stort sett hela kroppen. De här hände mitt i natten för mig och de var första gången. Jag vaknade runt 1 på dagen senare, en av de läskigaste jag varit med om!

• Dröm

Ingen ska behöva vara rädd för sömnparalys. Det kan man lätt ta sig ur om man vet hur.
    www.dromcentrum.se finns info både om Sömnparalys och om Klardrömmar och NDU.
    Där får du hjälp både att förstå och att hantera nattliga upplevelser, även mardrömmar .....

• Anonym (Också)

Bumpar tråden lite.

Nu har jag haft sömnparalyser två nätter i rad. Första gången jag kommer ihåg var när jag var 4-5år. Då drömde jag om att någon var på väg att ta mig. Mina hjärtslag blev fotstegen som närmade sig, jag kunde inte röra någonting alls överhuvdtaget. Det spelade ingen roll hur mycket jag än försökte, kunde inte ge ifrån mig något ljud heller och precis när jag skulle rövas bort vaknade jag helt, med myror i hela kroppen.

I natt var det ungefär samma situation. Jag ligger på rygg i sängen, blundar och hör fotsteg (troligtvis katten). Jag kan inte röra mig alls, försöker skrika men får inte ut något ljud. Försöker röra sambon som ligger och sover men det går inte alls. Fotstegen kommer närmre och jag känner närvaron av något svart, kompakt och fientligt liksom. När stegen stannar vid huvudnivån så vaknar jag upp helt och hållet. Har fortfarande inte riktigt vant mig vid paniken nu efter mer än 25år.

• Barr

Jag har tidigare upplevt sömnparalys men aldrig som idag. Jag hade lagt mig för att sova mitt på dagen för att jag mådde illa och ville känna mig friskare inför träningen men just när jag vaknar och ska gå upp kan jag inte röra mig. Jag kollade på klockan som stod på 17:59 och visste att det var dags att gå upp och göra mig i ordning men kunde verkligen inte röra en kroppsdel. Jag försökte få tag i mobilen som låg några centimeter från min hand för att ringa någon och försökte ropa på hjälp utifall att pappa hade kommit hem medan jag sov men lyckades inte. Jag kollade på klockan då och då och var så rädd att jag skulle ligga där jättelänge och missa träningen. Tillslut valde jag att lägga all fokus på att få cirkulation i min hand och efter en stund började den röra sig och jag kunde successivt börja röra hela kroppen och ta mig upp. Då var klockan 18:09, jag hade alltså inte kunnat röra mig på 10 minuter. Är det någon mer som haft sömnparalys så länge? Jag försökte söka runt lite men hittade bara att det kan pågå i upp till 3 minuter. Någon som vet varför det höll i sig så länge?

• cirkusmusen

Hej! Jag lider av sömnparalys, klardrömmar OCH hypnagoga hallucinationer.

Sömnparalys har jag varit med om en gång för kanske 9 år sedan, det var hemskt. Som tur är har jag inte upplevt det igen.

Klardrömmar hade jag varje natt i flera år för ett tag sen, nu så händer det väl kanske några gånger i månaden (Inatt hände det). Detta tycker jag är rätt så nice ändå. Man kan styra sig själv i drömmen och det är alltid en positiv dröm.

Hypnagoga hallucinationer, hade jag under flera år flera gånger varje natt för ett tag sen, grät mig till sömns av rädsla under denna period. För er som inte vet vad det är (wikipedia):

"Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar en själv, samtidigt som man inte kan se dem eller röra sig."

Dock så ser jag faktiskt varelser. Kan berätta om en av de värsta drömmarna..

I dessa drömmar ligger jag i sängen paralyserad och har "öppna ögon", jag ser alltså rummet precis som det ser ut om jag hade legat vaken i sängen. Kollar man på mig när jag sover så syns det inget på utsidan, utan det ser ut som att jag sover. Till drömmen..

Jag ligger i sängen, från sängen ser jag ut genom till hallen och till ytterdörren. Ytterdörren öppnar sig sakta, och slås sedan hårt igen, när den slås igen så skakar hela huset. Jag känner verkligen att det skakar, som jordbävning. Detta upprepas ett antal gånger, och jag känner att något är påväg in. Jag är livrädd och kan inte röra mig, är fast i min egna kropp och försöker att slita mig upp ur sömnen (vid dessa drömmar är jag helt klar i huvudet). Till slut ser jag en varelse som kryper in genom dörren och närmar sig mig. Det är ett litet barn, tanig och blek med trasliknande kläder. Det försvinner precis bredvid sängen, och sedan tittar ansiktet upp, ett blekt runt ansikte, sprucket och med runda röda ögon. Jag vet inte varför, men jag sträcker ut armen (Jaa, Nu kunde jag tydligen röra på mig??!) och trycker två fingrar i ögonen, de är kalla och gelé-aktiga. Efter detta minns jag inte mer,, jag kanske vaknade sen.. 

Sjukt jävla obehagligt i alla fall.

• kepsson

Jag (lider) av vaken drömmar. Först i början var det otäckt, saker hände och man kunde inte

röra sig. Ibland trodde man att det var på riktigt , men när min gamle mor klev in genom fönstret på tredje våningen förstod jag att det var en dröm.Det fina med vaken dröm är

att man kan med lite träning kan ta över och styra drömmen. närmar sig någon otäck

djävul så ser jag till att byxorna pån hasar ner å han stårpå öronen. Har vaknat till slut

en del gånger av att jag skrattar. så träna på och bara godta att du kan tänka fritt fast

du sover.

Hoppas att jag hjälpte någon.

Kepsson

• Wilhelms

Jag vet nu att det är fler och fler som har det, har aldrig riktigt våga pratat om det men det händer mej varje dag sömnparalys. De senaste gångerna hör jag dörren slå igen och jag ser en hund som inte ser för trevlig ut och där ligger jag helt förlamad och inget kan göra, rädd som f#n när den närmare sej och barnet går omkring bara. Men varför en hund har jag funderat på. Någon som vet? Och ett litet barn som knappt kan gå, varför? Tacksam för svar är riktigt obehagligt

• Fjuddet

Vad är det som händer och hur kan jag veta så mycket jag egentligen inte har en aning om???????

• Fjuddet

Hjälp jag trodde att jag var på väg att bli galen. Mina drömmar vägleder och skrämmer mig och ibland vet jag saker jag inte har en aning om

Märkligt.

Finns det nån som kan hjälpa tyda? Eller är det bara att jag måste lära mig själv?

• Fjuddet

Hjälp jag trodde att jag var på väg att bli galen. Mina drömmar vägleder och skrämmer mig och ibland vet jag saker jag inte har en aning om

Märkligt.

Finns det nån som kan hjälpa tyda? Eller är det bara att jag måste lära mig själv?

• huskur
    Fjuddet skrev 2017-07-06 06:08:40 följande:

Mina drömmar vägleder och skrämmer mig och ibland vet jag saker jag inte har en aning om

Vad menar du? Kan du ge lite exempel?
Svar på tråden Någon mer som lider av sömnparalys och/eller vakendrömmar?