• PollMaster

    själviskt att ta sitt liv? OBS inte en tråd för alla!

    En fråga till dig som försökt ta ditt liv eller planerat för det.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden själviskt att ta sitt liv? OBS inte en tråd för alla!
  • Birgitta2

    Begår man självmord är allt så svart att det inte finns möjlighet att tänka klart. HUR kan det då vara själviskt? Den som inte varit där begriper inte vad de talar om.

  • JanaLiiN

    Ja, det är en ytterst egoistisk handling. INGEN kan på något sätt må bättre av att du tar ditt liv. Sen är det klart att man inte tänker så om man är så sjuk att man överväger att ta sitt liv, då har man ju inte möjlighet att ta någon annans perspektiv.

  • Themis

    Jag tycker man har "rätt" att göra som man vill om man är ensam.

    Men har man satt barn till världen så är man skyldig att leva och ta hand om dem åtminstone tills de har nått vuxen ålder, annars har man verkligen gjort fel.

    Så tycker jag utan att reflektera djupare över om det är ett humant krav eller ej.


    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Mandel

    Varför ska någon behöva plågas och må dåligt för andras skull?
    Varför ska man leva bara för andra?
    Varför ska andra ha rätten att trampa på en, men man själv har inte rätten att avsluta sitt miserabla liv utan ska glatt le åt alla som trampar på en och låta dem trampa lite till?
    Om nu folk verkligen älskade den som tog livet av sig så skulle de kanske ha visat det lite tidigare. Då hade kanske personen inte tagit livet av sig.
    Tror mest folk blir arga och skriker att det är egoistiskt för att de känner sig skyldiga.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Petrol

    Jag tror att den som tar livet av sig gör det inte på impuls i regel, utan man ser ingen annan utväg, och jag tror även man är väldigt medveten om att ingen kommer att tacka en för det så att säga, men om svärtan i längden ändå är så mörk att självmord blir den enda synliga utvägen, då tänker inte jag klandra denne, hur hemskt det än är.

  • ica
    Birgitta2 skrev 2013-09-13 12:55:30 följande:
    Begår man självmord är allt så svart att det inte finns möjlighet att tänka klart. HUR kan det då vara själviskt? Den som inte varit där begriper inte vad de talar om.
    Och de som försöker mår så ohyggligt dåligt. De flesta har redan mått uselt länge och kämpat.
Svar på tråden själviskt att ta sitt liv? OBS inte en tråd för alla!