• Anonym (syster yster)

min bror knarkar, vad ska vi göra?

Vi (jag och mina föräldrar) har fått veta att min bror har rökt hasch i många år. Det var hans flickvän som tog kontakt med oss då hon har försökt att hjälpa honom att sluta, men det går inte. Han har ett jobb som han sköter och han sköter även sina räkningar så att anmäla honom är uteslutet då det som fungerar i hans liv då kanske rivs ner. Finns det några här ute som har några egna erfarenheter av sådant här? Några tips på vad vi kan göra för att hjälpa honom?

• Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?
  • Anonym (syster yster)
    Petrol skrev 2013-09-13 14:31:49 följande:
    Verkar som att det är en förmodad adhd som ligger i grunden då. Är han utredd för detta eller har någon annan medicinering?

Annars är väl det den solklara änden att börja nysta i. Jag tycker personligen inte att man ska fördöma den som självmedicinerar, jag menar, denne gör ju det av en anledning, även om det möjligen inte är det bästa sättet så att säga.

Nej, han är inte utredd för adhd, något som mina föräldrar grämer sig för jättemycket nu. Jag vet att många självmedicinerar med cannabis, men när man blir så apatisk att man endast klarar av sitt jobb och inget annat så tror både han och jag att det gått för långt, han vill ha hjälp men är som sagt livrädd för myndigheter.
  • Petrol
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:37:22 följande:
    Tror du får leta efter andra syndabockar, om han inte kan få upp den när han ser sin partner så är det nog dags för partner att göra sig mer attraktiv eller försöka sig på nya sätt att locka till sig mannen.
    Cannabis orsakar inte impotens, om nått så rena motsatsen.

Har han sedan adhd är det inget ovanligt att man självmedicinerar med cannabis framför vårdens amfetaminbaserade mediciner med stora biverkningar.
    Det hjälper minst lika bra om inte bättre för vissa.

Vill du verkligen försöka hjälpa din bror så får du ändra vokabulär, slänga glåpord som "knark" omkring sig leder ingen vart, du skapar bara konflikt och kränker han.
    Drogen heter cannabis och inget annat.

+1

Vill dock påpeka att oavsett kan det finnas en poäng i att testa andra läkemedel, det skadar aldrig att ha många alternativ när man ska komma på vad som fungerar bäst för en själv, och om något mer legalt skulle fungera så har det ju onekligen sina positiva sidor, som att slippa bli lagförd exempelvis.
  • Omogen citron
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:37:22 följande:
    Tror du får leta efter andra syndabockar, om han inte kan få upp den när han ser sin partner så är det nog dags för partner att göra sig mer attraktiv eller försöka sig på nya sätt att locka till sig mannen.Cannabis orsakar inte impotens, om nått så rena motsatsen. Har han sedan adhd är det inget ovanligt att man självmedicinerar med cannabis framför vårdens amfetaminbaserade mediciner med stora biverkningar.Det hjälper minst lika bra om inte bättre för vissa.Vill du verkligen försöka hjälpa din bror så får du ändra vokabulär, slänga glåpord som "knark" omkring sig leder ingen vart, du skapar bara konflikt och kränker han.Drogen heter cannabis och inget annat. 

Cannabis är ju en drog och knark. Så det är ingen motsättning. Knart är heller inget glopord utan ett namn på en beroendeframkallande olaglig substans. Cannabis kan också orsaka impotens.
  • Petrol
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:40:45 följande:

Nej, han är inte utredd för adhd, något som mina föräldrar grämer sig för jättemycket nu. Jag vet att många självmedicinerar med cannabis, men när man blir så apatisk att man endast klarar av sitt jobb och inget annat så tror både han och jag att det gått för långt, han vill ha hjälp men är som sagt livrädd för myndigheter.
    Det är nog myndighetsskräcken som måste tas itu med i första hand känns det som.
    Jag tror det bästa är att ge honom så mycket information som möjligt som pekar på att han inte har något att förlora på att gå till en läkare och att det inte kommer ligga honom till last, även om det är lättare sagt än gjort givetvis.

Har han blivit felbehandlad eller blivit illa bemött av myndigheter och liknande tidigare så att det är något sånt det grundar sig i, eller är han mer generellt skeptiskt inställd så att säga?
  • Anonym (knark? vad är?)
    Petrol skrev 2013-09-13 14:42:37 följande:
    +1

Vill dock påpeka att oavsett kan det finnas en poäng i att testa andra läkemedel, det skadar aldrig att ha många alternativ när man ska komma på vad som fungerar bäst för en själv, och om något mer legalt skulle fungera så har det ju onekligen sina positiva sidor, som att slippa bli lagförd exempelvis.
    Nej, det gör det absolut inte, även cannabis har sina biverkningar så en balans mellan olika skulle kanske passa han bättre.

Sen tycker jag är underligt när folk fördömer andras livsstilar, vissa tycker om att spendera mer tid hemma framför diversehobbys, andra föredrar mer att röra sig ute och umgås, inget av det är mer fel än det andra även om dom aktiva tycker si och så om dom mer stillsamma.

• Anonym (syster yster)
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:45:34 följande:
    Nej, det gör det absolut inte, även cannabis har sina biverkningar så en balans mellan olika skulle kanske passa han bättre.

Sen tycker jag är underligt när folk fördömer andras livsstilar, vissa tycker om att spendera mer tid hemma framför diversehobbys, andra föredrar mer att röra sig ute och umgås, inget av det är mer fel än det andra även om dom aktiva tycker si och så om dom mer stillsamma.

kan du vara vänlig och lämna tråden
    Omogen citron skrev 2013-09-13 14:44:36 följande:

Cannabis är ju en drog och knark. Så det är ingen motsättning. Knart är heller inget glopord utan ett namn på en beroendeframkallande olaglig substans. Cannabis kan också orsaka impotens.
    Cannabis är en drog, som alla andra droger vi har, knark däremot är en nedsättande glåpord som slängs av dom som inte vet bättre, eller dom som tycker om att förminska andra.
    Cannabis är inte beroendeframkallande, var fick du det ifrån?

Nopps, cannabis orsakar inte impotens, om du påstår det så får du backa upp det.

Petrol skrev 2013-09-13 14:45:32 följande:
    Det är nog myndighetsskräcken som måste tas itu med i första hand känns det som.
    Jag tror det bästa är att ge honom så mycket information som möjligt som pekar på att han inte har något att förlora på att gå till en läkare och att det inte kommer ligga honom till last, även om det är lättare sagt än gjort givetvis.

Har han blivit felbehandlad eller blivit illa bemött av myndigheter och liknande tidigare så att det är något sånt det grundar sig i, eller är han mer generellt skeptiskt inställd så att säga?
    Men det har han, kommer det fram att han självmedicinerar och har gjort så länge så kommer det bara skapa en massa hinder i vägen på han.
    Det bästa vore om han sökte hjälp för grundproblematiken utan att nämna nån illegal drog överhuvudtaget.

• Petrol
    Anonym (knark? vad är?) skrev 2013-09-13 14:51:17 följande:
    Men det har han, kommer det fram att han självmedicinerar och har gjort så länge så kommer det bara skapa en massa hinder i vägen på han.
    Det bästa vore om han sökte hjälp för grundproblematiken utan att nämna nån illegal drog överhuvudtaget.

Ja, det kanske inte framgick, men det är alltså grundproblemet jag menar att han behöver söka för, ifall han självmedicinerar är ju hans rökande inget annat än ett symptom så att säga och inte det verkliga problemet precis som du säger.

Ledsen om jag var oklar.
  • punx4life

själv så vart jag tvingad in av soc på behandling...
    jag vet inte om kanske basta kan hjälpa utan att myndigheter får veta något...
    men det är ju inge farligt att myndigheter blir inblandade, det hjälper faktiskt med tanke på sjukskrivning å sådant...

sedan finns ju alternativet att sluta själv, jag slutade med alkoholen helt själv å har vart nykter i snart 6 år...
    har man bara tillräckligt med vilja å stöd så kan det fungera...

det viktiga är ju att man har en egen vilja att sluta och att man förstår att det aldrig går att bara röka lite, det är allt eller inget... 

Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?