• Anonym (syster yster)

min bror knarkar, vad ska vi göra?

Vi (jag och mina föräldrar) har fått veta att min bror har rökt hasch i många år. Det var hans flickvän som tog kontakt med oss då hon har försökt att hjälpa honom att sluta, men det går inte. Han har ett jobb som han sköter och han sköter även sina räkningar så att anmäla honom är uteslutet då det som fungerar i hans liv då kanske rivs ner. Finns det några här ute som har några egna erfarenheter av sådant här? Några tips på vad vi kan göra för att hjälpa honom?

• Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?
  • frappa
    Omogen citron skrev 2013-09-13 14:44:36 följande:

Cannabis är ju en drog och knark. Så det är ingen motsättning. Knart är heller inget glopord utan ett namn på en beroendeframkallande olaglig substans. Cannabis kan också orsaka impotens.
    Knark är ett extremt oprecist ord som används för man vill stigmatisera den man diskuterar om.
    Så JA det är ett nedvärderande glåpord(med få undantag).

Cannabis kan inte räknas in som sådär jätte beroendeframkallande, utan räknas in som vanebildande.
    dvs om man använder det ofta och länge, så kan man kanske bli beroende, men finns inget som säger detta kommer ske med 100% säkerhet.
    Anant är det med benzo och opiater, dessa blir man alltid fysiskt beroende av vid längre konsumtion.

Cannabis hamnar i samma grupp som sex, spel och shopping missbrukare, där man får kämpa på väl och en längre tid.
    För att bli beroende av att utföra dessa handlingar.
  • Anonym (syster yster)
    Petrol skrev 2013-09-13 14:54:35 följande:
    Ja, det kanske inte framgick, men det är alltså grundproblemet jag menar att han behöver söka för, ifall han självmedicinerar är ju hans rökande inget annat än ett symptom så att säga och inte det verkliga problemet precis som du säger.

Ledsen om jag var oklar.
    Men om han söker för adhd så kommer de väl att upptäcka hans missbruk?
  • frappa

TS, förekommer det psykisk sjukdom, så är alltid det svårare.
    Så det första man bör ta tag i är att utreda om ADHD existerar och hur man ska ordna så han mår bra.
    Sen tar man tag i cannabisen.

Men uppfattar att det inte finns några direkta konsekvenser av hans konsumtion i omgivningen, förutom vetenskapen att han röker cannabis då.
    Som en del kan bli helt blockade av.

• Anonym (knark? vad är?)
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 14:57:33 följande:
    Har han ett missbruk?
    Du skrev att han sköter sitt liv som det ska med räkningar och annat ansvar, det är inget som tyder på missbruk i det du skriver.
    Du beskriver en man som mår dåligt i sig och behöver medicin för att fungera och må bra, sen om medicin kallas cannabis concerta eller nått annat spelar mindre roll i sammanhanget.

• Anonym (??)

Mår han dåligt så borde han få hjälp, oavsett om han röker eller inte. Impotensen kommer med all säkerhet från något annat och inte cannabis, depression eller så kanske han även dricker mycket alkohol?

Han kanske, som någon skrev, är en innesittarkille som inte gillar sociala aktiviteter, det finns ju såna också. Men man blir helt klart sjukt osocial av att röka dagligen och det kan vara destruktivt i det långa loppet då man inte orkar upprätthålla relationer osv. Sen så blir man rätt obrydd, så frågan är om han skulle inse att hans flickvän vantrivs eller att han själv mår dåligt så länge som han röker mycket. Jag utgår från att han mår skit, med tanke på att han troligen har adhd som han inte får hjälp att hantera. Jag har inga direkta råd om vad du som anhörig kan göra, men det bästa för honom vore att dra ner rejält på rökat och alkohol (om han dricker) och få göra en ordentlig utredning. 
    Men det är fullt möjligt att ha ett normalt, bra socialliv även om man röker varje dag, men det är helt klart en hämmare för praktiskt taget alla humör. Så det är inte supernyttigt för det mentala alla gånger. 

• Anonym (syster yster)
    punx4life skrev 2013-09-13 14:55:51 följande:
    själv så vart jag tvingad in av soc på behandling...
    jag vet inte om kanske basta kan hjälpa utan att myndigheter får veta något...
    men det är ju inge farligt att myndigheter blir inblandade, det hjälper faktiskt med tanke på sjukskrivning å sådant...

sedan finns ju alternativet att sluta själv, jag slutade med alkoholen helt själv å har vart nykter i snart 6 år...
    har man bara tillräckligt med vilja å stöd så kan det fungera...

det viktiga är ju att man har en egen vilja att sluta och att man förstår att det aldrig går att bara röka lite, det är allt eller inget... 

På vilket sätt fick du stöd? Har du några tips på hur vi runtomkring ska agera?
  • frappa
    Tyvärr så tar dessa massa drogtester ibland.
    Och att man ska bevisa man ska vara ren FÖRE medicinering, vilket är åt helvete.
    Givetvis ska man tillåta medicinering, men sam samtidigt hjälpa till med att sluta med cannabisen.
    Hur inbillar man sig det annars ska funka om man mår tillräckligt dåligt av sin ADHD.

Risken är att han går över till alkohol istället för cannabis, och ADHD och alkohol är i många fall en mycket dålig kombo för en som har ADHD.
  • Petrol
    Det törs jag inte säga säkert, men inte nödvändigtvis. det är en av bitarna som du om du vill hjälpa honom skulle undersöka närmare. Vad han gör är ju att han börjar med att söka en vanlig läkartid och finns det ingen anledning att testa honom för narkotika ser jag inte varför man skulle göra det heller. När medecin ska sättas in är det möjligt att det görs, men jag vet inte säkert, i vilket fall bör han kunna hålla sig ren över en period för att få chansen att få adekvat medicinering.

Men som sagt, det är en grej som du kan kolla upp för att stärka honom i att våga söka för ssin förmodade adhd, och får han hjälp med det så tror jag även att hans rökande kommer att falla på plats ifall det är så att han självmedicinerar och vad läkarvetenskapen kan erbjuda honom hjälper:)
  • Anonym (syster yster)
    Anonym (??) skrev 2013-09-13 15:00:03 följande:
    Mår han dåligt så borde han få hjälp, oavsett om han röker eller inte. Impotensen kommer med all säkerhet från något annat och inte cannabis, depression eller så kanske han även dricker mycket alkohol?

Han kanske, som någon skrev, är en innesittarkille som inte gillar sociala aktiviteter, det finns ju såna också. Men man blir helt klart sjukt osocial av att röka dagligen och det kan vara destruktivt i det långa loppet då man inte orkar upprätthålla relationer osv. Sen så blir man rätt obrydd, så frågan är om han skulle inse att hans flickvän vantrivs eller att han själv mår dåligt så länge som han röker mycket. Jag utgår från att han mår skit, med tanke på att han troligen har adhd som han inte får hjälp att hantera. Jag har inga direkta råd om vad du som anhörig kan göra, men det bästa för honom vore att dra ner rejält på rökat och alkohol (om han dricker) och få göra en ordentlig utredning. 
    Men det är fullt möjligt att ha ett normalt, bra socialliv även om man röker varje dag, men det är helt klart en hämmare för praktiskt taget alla humör. Så det är inte supernyttigt för det mentala alla gånger. 

Jo, han säger själv att han har ett missbruk och att han inte klarar det han skulle vilja klara. Han har aldrig varit en innesittarkille utan tror även själv att han röker för att klara av sin adhd. Dricker alkohol gör han inte alls då han själv säger att det nog skulle resultera i ännu ett missbruk då han var nära det när han var yngre.
  • frappa
    Anonym (syster yster) skrev 2013-09-13 15:03:44 följande:

Jo, han säger själv att han har ett missbruk och att han inte klarar det han skulle vilja klara. Han har aldrig varit en innesittarkille utan tror även själv att han röker för att klara av sin adhd. Dricker alkohol gör han inte alls då han själv säger att det nog skulle resultera i ännu ett missbruk då han var nära det när han var yngre.
    Det tråkiga är att de som självmedicinerar för ADHD eller liknande sjukdomar.
    De överdriver sin dos, där för ADHD skulle säkert för med en tiondels så stor dos.

Hade man haft läkare som hade hjälpt till med dos, så hade ju folk vetat om att man inte behöver så mycket för få önskad effekt.

Som jag sa innan alkohol och ADHD är allt för ofta en dålig kombination.
    Mycket våld och skit kommer ur den blandningen.
Svar på tråden min bror knarkar, vad ska vi göra?