Lära 10 månaders valp att vara själv?
Det behöver inte alls vara kört bara för att man inte har tränat hunden som valp, ibland kan det vara precis tvärtom. Jag var hemma med vår yngsta hund i princip på heltid i 18 månader och efter det så kunde hon vara ensam utan någon träning alls, men det är ju också väldigt individuellt.
Grundtanken är att hunden måste lära sig att vara trygg när den är ensam. I början kan det innebära att man endast öppnar dörren, kliver ut och sedan tillbaka in igen. Börjar hunden skälla och härja när man är borta så har den varit ensam för länge, och det man då lär den blir ju precis det motsatta.
Eftersom dina föräldrar är pensionärer har de ju all tid i världen att ägna åt detta, så de borde ha goda förutsättningar att lyckas lära hunden att vara själv om de verkligen går in för det. I början skulle jag försöka göra själva lämnandet så naturligt som möjligt. Utan att göra någon stor sak av det bara gå till dörren, ta på ett par skor och gå iväg och stänga dörren och komma tillbaka efter några sekunder. Upprepa detta massor med gånger varje dag för att det ska bli ett helt naturligt moment. Det vanliga är ju tyvärr att väldigt många hundägare "lär" hunden att när man lämnar hemmet är det rena festen och hunden blir uppspelt och inte alls lugn och avslappnad.
När hunden väl vant sig med att husse och matte försvinner och också insett att de kommer tillbaka så får man utöka tiden man är borta. Gå till brevlådan 20 gånger om dagen eller vad som. När man väl kommit över det första steget med att lämna sin hund och den är bekväm med det så är min erfarenhet att det sedan inte brukar bli några jättebekymmer med att låta den vara själv längre och längre.
Ni måste nog också vara väl medvetna om att det faktiskt kan bli så att hunden inte kan lära sig att vara själv. Målet är som sagt att ha en trygg och avslappnad hund, men när det som nu finns en tydlig tidsgräns för när det MÅSTE fungera så är det väldigt lätt att ägaren blir stressad av detta vilket får direkt motsatt effekt.