Lära 10 månaders valp att vara själv?
Hej hundvänner.
Mina föräldrar har skaffat en jättemysig liten hanhund för några månader sedan. Tanken är att jag ska passa hunden när det behövs och när de åker utomlands vilket de gör några månader varje år. De har bokat en 1 månad lång semester i mars då han kommer vara 15 månader gammal.
Problemet är att hunden knappt har varit själv en sekund sedan de fick honom. Mina föräldrar är pensionärer och hunden har sedan liten, som alla hundar, ogillat starkt att vara själv. Men det måste man ju vänja dem vid. Min mamma har jättesvårt att lämna hunden själv och jag ser att det kommer bli ett problem för mig att ta hunden sen för vi kommer inte kunna vara med honom 24 av dygnets timmar. Hon har testat att vara ute i trådgården och lämna han inne och så skäller han och hon står ut 20 min max och så går hon in igen. Jag tror att han har lärt sig skälla på henne tills hon kommer.
Jag jobbar ganska bra tider så hunden skulle få vara hemma hos oss själv max 5-6 h när vi har honom hade jag tänkt. Hade även tänkt ha med honom på jobbet på mitt kontor ibland eller kanske varje dag då vi har honom om det skulle funka. Men jag sitter inte därinne hela tiden och måste kunna lämna honom upp till 1h ibland, utan att han ylar ihjäl sig efter mig för då funkar det inte med resten av personalen som är där.
Skulle behöva råd om vad jag ska säga till min mamma. Visst är det så att man måste lära dem vara själva som valpar för annars är det mer eller mindre kört sen när de är äldre? Hur ska hon vänja hunden att vara själv? Behöver råd!