Lära 10 månaders valp att vara själv?
Jag har bara läst igenom trådstarten och sedan ögnat igenom lite av tråden, men jag får känslan av att dina föräldrar först och främst måste inse det viktiga i att hunden kan vara själv. Även om de är pensionärer så kan det hända något oförutsett som gör att hunden behöver vara själv en stund.
Det är inte heller för sent att börja träna en hund att vara ensam, men oftast är det lättare ju tidigare man börjar. Eftersom ni dessutom har en "deadline" så är det ju bra att ha god tid på sig för att inte behöva stressa fram något.
Mina tips är:
- Att till en början vänja hunden vid att kunna vara ensam i ett annat rum. Vissa blir jättenojjiga med valpar och måste till och med ha med dem in på toa. Ge hunden en rolig leksak eller något riktigt gott att tugga på, gå helt lugnt in i ett annat rum och kom sedan direkt tillbaka utan att göra någon grej av det.
-När jag lärde min hund att vara ensam minskade jag ner ytan han hade att vara på innan jag lämnade honom, då hade han inte lika många rum att hålla koll på vilket gjorde honom lugnare. Han hade till en början bara tillgång till hallen och köket.
- Gör ingen grej av att du ska gå ut genom dörren. Jag "struntade" i hunden i ungefär tio minuter innan jag gick ut. Precis innan jag gick ut slängde jag in en näve godis eller mat i hallen och gick sedan ut och stängde dörren medan hunden letade godis. Jag väntade några sekunder (första gångerna) och gick sedan in igen. "Struntade" i hunden även då, för att visa hunden att "det här var inte ens något att bry sig om". När min hund kommit över lyckan över att jag var tillbaka kunde jag sätta mig ner och hälsa lite lugnt. Variera tiden du är borta, ibland en minut, ibland fem minuter och öka sedan på tiden allteftersom.
- Det är viktigt att öppna dörren när hunden är tyst eftersom det blir en typ av belöning för hunden när man kommer in genom dörren. Har man en hund som skäller "konstant" får man helt enkelt vänta till den hämtar andan en sekund.
Hoppas det går bra för er!