• Anonym (h)

Om bara en förälder vill vaccinera

Jag hade önskat att det fanns när jag var liten.
    Då hade jag kanske inte suttit här 31 år gammal med livmoderhalscancer. Då hade jag kanske sluppit all den ångest och all rädsla jag känner idag. Rädsla för att kanske inte kunna få barn. Rädsla för att gå bort alldeles för ung.

• Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 16:49:08 följande:
    Fast hur kunde cancern gå så långt att den angrep livmodern, innan den upptäcktes..? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut. Livmodercancer finns ju, men den är inte en följd av att livmodercancer spritt sig upp dit, utan tvärtom en annan cancerform. Det är till och med lustigt nog så, att det mest är barnlösa gamla fröknar som drabbas av livmodercancer! Därför kallades den tidigare ironiskt för "dygdens lön".
    LivmoderHALScancer. Livmoderhalscancer angriper nedre delen av livmodern och en hysterektomi är inget ovanligt.
    Sen är sjukdomen inte alls vanligast bland äldre, varför sitter du och hittar på?

• Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 16:51:48 följande:

Ja, det är jättetråkigt. Men du hade ändå ett eget ansvar. Du behövde inte börja med sex tidigt, ha många partners, och strunta i att kräva att de anmälde kondom. Nu är jag hård, jag vet det, men i den här tråden diskuterar vi det medicinska. Vill du ha stöd får du skriva i något stödsnack.
    Förvånad
    Du är ju helt bakom! Vad vet du om mitt sexliv? 
  • Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 16:56:26 följande:

Hur har ni uppfostrat era döttrar då..? Eftersom era döttrar uppenbarligen börjat med sex tidigt, haft många partners, och inte krävt att dessa ska använda kondom, så hade det ju kunnat hända mycket annat elände också - som man inte kan vaccinera emot. Det finns t.ex. inget vaccin emot oönskade graviditeter, aborter, HIV/AIDS, gonorré, syfilis, tillfälliga älskare som visar sig vara perversa eller rent av psykiskt sjuka... eller som ringer alla sina kompisar och säger: "jag har en hora här nu, kom hit och ta för er ni också!".
    Som sagt, helt bakom flötet.
    Du vet inte hur många vi haft sex med, du vet inte när vi började ha sex, du vet inte om vi använt kondom eller inte. Du vet zero zip nada! 

• Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 17:39:45 följande:

Man brukar vid konstaterade cellförändringar göra en "konisering", d.v.s. ta bort en del - eller hela - livmodertappen. Men då går det fortfarande att bära ett barn. Att ta bort hela livmodern, vid detta tillstånd, har jag aldrig hört talas om.

LIVMODERcancer är en helt annan sjukdom, och den drabbar oftast äldre kvinnor som aldrig fött barn. 
    O vi pratar om livmoderhalscancer, som jag har. En konisering är inte ett alternativ när man utvecklat cancer, det är aktuellt när det gäller CIN 2 och 3 eller när tumören är begränsad.
    O som nån ovan skrev du verkar inte ha nån aning om vad du pratar om. 
    Vidrig jefla påhopp på mig. 

• Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 17:41:16 följande:

Tja, jag gissar att du inte tillbringat din ungdom som novis i ett nunnekloster..?
    Pinsam du är. 
  • Anonym (h)
    Juniana skrev 2013-09-23 17:44:34 följande:

Statistiken talar sitt tydliga språk...  Obestämd
    Än en gång, pinsamt.
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera