• Anonym (?)

Om bara en förälder vill vaccinera

Vill barnet vaccineras? Vems idé är det?

• Anonym (?)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-09-13 17:55:35 följande:
    Klart man ska vaccinera. Det är större risk att dö i livmoderhalscancer än att dö/skadas av vaccinet, då är de väl inte så svårt beslut.
    TS, hur många dör av vaccinet? Hur många dör utan?
  • Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-13 18:16:34 följande:
    Jaha. Men min dotter kommer inte att ägna sig åt något som kan ge henne smittämnen på de ställena.
    Hahaha!!! Dagens roligaste Skrattande
  • Anonym (?)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2013-09-14 12:07:53 följande:
    Jag blir skrämd av bristen på källkritik. Här är en länk som ger en lite tydligare bild av det hela.
    www.medscape.com/viewarticle/806645
    Tyvärr måste man logga in för att komma åt artikeln.
    Tack i övrigt för vettiga inlägg. Jag har lite till övers för folk som tror att de skyddar sina barn genom att neka dem skydd.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 12:11:11 följande:

Fast om det är så illa att nästan alla vuxna kvinnor är smittade med detta (vilket jag inte tror på ett ögonblick). Är det då inte människors BETEENDE som borde förändras i första hand..? Att ge sådana här vaccin, känns som att försöka lappa ihop och skadekontrollera, när hela uppfostran har gått snett...
    Men snälla du... tror du på allvar att du inom kort har förändrat hela den sexuella kulturen i Sverige? Nu är det ju så att även normalt sexuellt beteende överför smittan, så kanske du tänker att vi skall ha en generation i celibat?

Jämför du även tex stelkrampsvaccin med att "lappa ihop och skadekontrollera"? Vi skulle ju kunna ändra folks beteende så att ingen riskerar att utsättas för dessa bakterier.
  • Anonym (?)

TS, du har inte svarat på om din dotter själv är positiv eller negativ till vaccinet, och hennes ålder. Det spelar ju också in huruvida bägge föräldrar behöver ge sitt tillstånd.

• Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:06:29 följande:

Jo, det hoppas jag! Men den jag svarade pratade om att man kunde få cancer av HPV-virus även i svalget och ändtarmen.
    Du tror att din dotter aldrig kommer testa oralsex?
  • Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 12:53:33 följande:

Hon velar... och då är det bättre att man väntar, eftersom man kan göra det senare, men man kan inte göra det ogjort.
    Jag tror att hon egentligen vill ta vaccinet men att hon velar för att du är så starkt emot.
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-14 13:00:22 följande:

Det där kan inte vara sant. Antingen din väninna eller hennes man ljuger.

Hela detta kluster av oönskade konsekvenser måste man åtgärda med beteendeförändringar. Det räcker inte med en spruta mot ETT PAR stammar av ETT virus - en spruta som bara ger falsk trygghet och uppmuntrar tjejerna att ligga runt utan kondom.
    Klart det kan vara sant. Det räcker med samlag med 1 person med smitta för att man själv skall smittas. Och det handlar inte om några extremt sällsynta undantag, med tanke på hur vanligt förekommande viruset är. Märkligt att påstå att folk ljuger för att försvara din okunnighet.

En spruta kommer aldrig någonsin ge den falska trygghet som uppmuntrar tjejer att ligga runt utan kondom. Antingen gör man det ändå eller så låter man bli. Med eller utan spruta. Tonåringar är kloka nog att förstå att de inte är skyddade mot annat än just det som de vaccinerades emot.

• Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-09-14 22:33:34 följande:
    Nej, du la till det sen.

Källa på att det är så i Sverige tack.
    Men vad anser du vara de viktigaste orsakerna till att en del svenska föräldrar inte vill vaccinera med gardasil?
  • Anonym (?)
    påläst skrev 2013-09-14 23:51:26 följande:
    Det du skriver vet jag redan, det står också i den bok jag har läst. Så jo, jag anser mig själv ganska påläst ändå.
    Och biverkningar fortsätter att rapporteras, det finns att läsa hos VAERS.
    Varför riskera att utsätta ditt barn för ett vaccin som det har stormats så mycket runt som just Gardasil och Cervarix när du inte ens vet om det skyddar eller inte?
    Varför inte förespråka kondom och regelbundna cellprover istället?   
    Man kan förespråka kondom och regelbundna cellprover TROTS vaccin, vilket är det som bör rekommenderas. Vaccinet skyddar mot en stor del av orsakerna till livmoderhalscancer, och förhindrar ett antal dödsfall som alltså sker helt i onödan hos ovaccinerade.
    Du nämner själv att många som utveckar denna cancer inte tagit cellprover. Hur tänkte du att du skall ändra på det genom att förespråka cellprover? Det har man redan gjort i många år. Trots det undviker många av olika anledningar att ta cellprov.
    Att rada upp punker till varför man inte bör vaccinera sig och där ta med info om att andra cancersorter är vanligare borde få vem som helst skeptisk till din information.

• Anonym (?)
    Anonym (Gardasil) skrev 2013-09-18 11:36:30 följande:

Varför gick hon inte på cellprovskontroll då..? Det är ett större skydd än vaccin, eftersom vaccinet inte skyddar mot alla stammarna av viruset ändå. Så egentligen skulle man kunna skita i att ge vaccinet, och lägga allt krut på att få tjejerna till cellprovskontrollerna i stället... Det skulle ge färre dödsfall.
    Nej, cellprovskontroll är inte ett större skydd än vaccin. Därmot ett komplement och man bör fortsätta gå på kontroller även om man är vaccinerad.
    De finns en mängd orsaker att man inte går på kontroll och att säga till någon som dött i en cancersjukdom man kunnat vaccineras mot "du borde gått på kontroller istället" känns rätt cyniskt.
    Cellprov hade kanske räddat henne. Vaccin hade mer garanterat gjort det.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2013-09-18 13:24:20 följande:
    Gerdasil, liksom alla andra vaccinationer är inte på något sätt 100% säkert.
    Och? Ökat skydd ger det garanterat, även om det inte är 100%. Jag skulle aldrig neka min dotter ett ökat skydd mot en cancerform. Hade du låtit bli att vaccinera mot vissa typer av bröstcancer också? Tjocktarmscancer? Hjärntumörer?
    Även om det finns viss risk att få denna eller andra cancerformer så bidrar vaccinet till större sannolikhet att slippa just denna sjukdom. Varför avstå?
  • Anonym (?)
    Juniana skrev 2013-09-18 17:18:25 följande:

För att vaccinet medför ANDRA risker..? Den avvägningen av risker måste varje förälder få göra själv. Man kan DEFINITIVT inte lita på att Överheten - det vill säga Socialstyrelsen i det här fallet - har rätt. De har haft fel många gånger, och då har de bara ursäktat sig med att: "enligt de kunskaper som vi hade DÅ var rekommendationen riktig..." Tänk bara på alla som fått narkolepsi av svinflunsavaccinet..!
    Alla som är insatta (medicinskt kunniga) inser att fördelarna väl överväger riskerna. Punkt.
    Ja, det är tragiskt med de som fick narkolepsi av influensavaccinet. Man har visat att det är ca fyra extra narkolepsifall per 100 000 vaccinerade individer och år. Till skillnad mot pandemrix är gardasil väl beprövat och testat. Det finns inga stora risker med att ge detta vaccin.
    Jag skulle ge det till min dotter utan att tveka, och jag är utbildad läkare med kunskap om vaccinutveckling, och läkemedelsstudier.
  • Anonym (?)
    Juniana skrev 2013-09-18 22:32:16 följande:

Visst, men det har även funnits länkar i tråden till ANDRA som är läkare - i relevanta specialiteter - som har varnat för vaccinet. Så den gubben går inte..! Faktum är att ju äldre jag blir, desto mindre lyssnar jag på s.k. auktoriteter!
    Jag kan inte se någon sådan varning från en annan läkare, trots att jag gått igenom alla kommentarer här. Det finns länkar som visar om antalet rapporterade biverkningar, men det har inget med faktiska biverkningar att göra. Om du läser mer så visar det sig också att endast 2 av alla rapporterade dödsfall är oförklarliga, dvs man kan inte säkert säga om de har med vaccinet att göra eller inte. I övriga fall har man hittat andra dödsorsaker.

Visst kanske det finns ett par läkare i världen som är skeptiska mot vaccin generellt, men majoriteten av världens läkare är positiva, och då kan man ju med sunt förnuft välja vem man lyssnar på. Ditt problem om du vägrar lyssna på "s.k. auktoriteter". De finns där för din skull, men anar du konspiration så får du väl leva utan ditt skydd.
  • Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 13:05:45 följande:
    Och som vill alla vet så finns aldrig några baktankar med den information som staten låter oss ta del av. Allt de vill är att skydda oss. Haha
    Låt oss säga att vaccinet verkligen är effektivt och kan förhindra många fall av livmoderhalscancer.
    Hur tycker du att allmänheten skall informeras om detta?
  • Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 13:27:41 följande:
    Hur ska man veta det när till och med SBU talar om att de verkliga effekterna av vaccinet kommer vi att se först om några decennier?

Du menar alltså att det är bättre att ingen vaccinerar sig, utan alla sätter sig ner och väntar på att få en rapport om vaccinets effektivitet om några decennier?
    Tänk om man skulle gjort så med alla vaccin. Kanske varit bäst om ingen börjat vaccinera sig mot stelkramp, kikhosta, eller polio heller. Tänk att folk vågade det innan man sett de verkliga effekterna i samhället.
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2013-10-01 14:38:19 följande:
    Nu är jag iofs för vaccinet och tycker alltså INTE att det är bättre att folk låter bli att vaccinera sig...
    MEN, jag tycker ändå att ditt resonemang haltar lite. Hpv behöver inte vara farligt, och leder endast till allvarliga skador och dödlighet i undantagsfall. Det finns dessutom andra sätt att skydda sig mot de allvarligare konsekvenserna. Detta gör ju att just det här vaccinet skiljer sig en del från många andra vaccin.
    Enda sättet att skydda sig förutom med vaccin är att alltid använda kondom, vilket de flesta inte är beredda att göra. Dessa "undantagsfall" är cirka 420 kvinnor i Sverige som varje år får diagnosen livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 20 000 kvinnor, får besked om att de har avvikande cellprover och vidare utredning visar att cirka 8 000 av dem har behandlingskrävande cellförändringar.
    Visst haltar mitt resonemang lite, men det blev så när jag svarade på ett annat haltande resonemang :)
  • Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 14:53:26 följande:
    Cellprovstagning är ett bra sätt att skydda sig från att hinna bli allvarligt sjuk. Man kan få livmoderhalscancer trots vaccination och man måste ändå gå på provtagning.
    Cellprovstagning skyddar inte mot cellförändringar, det gör bara att de förhoppningsvis upptäcks i tid. Sedan måste man ändå genomgå behandling, med diverse konsekvenser.
  • Anonym (?)
    Anonym (oops) skrev 2013-10-01 15:21:53 följande:
    Det gör inte gardasil heller till 100 % så man behöver ändå gå på cellprovstagning och trots allt, så är det "bara" ca 450 kvinnor per år som drabbas av livmoderhalscancer. Hur många av de som kanske klarar sig ifrån cancer pga Gardasil, kan vi inte veta förrän om väldigt många år.
    Jag tror inte att du skulle resonera på samma sätt om du var en av de "få" kvinnorna som drabbats av denna cancer.
    Om det skulle komma ett vaccin som skyddar mot ca 70% av all bröstcancer, skulle du avstå från detta också, eftersom man kan få cancer ändå?
  • Anonym (?)
    Anonym (Nja) skrev 2013-10-03 09:42:14 följande:

Mitt barn har vaccinerats mot min vilja på BVC för att de inte "visste" att jag inte ville , då pappan kom med han . Och inga papper är på skrivna .... Hur ofta behövs ett papper skrivas på där ? Du blir rutin mässigt kallad till vaccinationerna ....
    Detta är nog mer regel än undantag. De vanliga vaccinationerna som ingår i programmet har jag aldrig behövt visa något papper med maken/pappans underskrift när dottern fått dem på BVC. Jag antar att de utgår från att alla vet om att vaccineringen sker, och att man aktivt behöver höra av sig om man inte vill ingå i standard-programmet.
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera