hymafr skrev 2013-09-23 10:43:40 följande:
Min 19-åriga dotter har blivit erbjuden vaccin men vi har valt att avstå.
Varken jag eller hon vill riskera att hon blir en av dem som "oförklarligt" avlider eller "oförklarligt" får stora problem som t ex värk i hela kroppen, enorm trötthet etc.
Detta vaccin är inte tillräckligt kontrollerat och dessutom är det bara läkemedelsföretaget som gör reklam för det.
Var finns alla vanliga läkare som gör reklam för det?
Istället säger alla vanlig läkare att man inte får avstå från kontrollerna för att man tror sig vara "säker".
En tanke som slagit både mig och min dotter (var för sig): Tänk om det påverkar fertiliteten? Vaccinet "angriper" en känslig del av kroppen. Både ägg och livmoder är viktigt att ha i toppform för att kunna bli gravid och föda fram ett barn. Ingen jag talat med har ens tänkt i dessa banor, men de har heller inga svar.
Baserar du ditt beslut på vem som gör reklam för vaccinet? Socialstyrelsen rekommenderar att man tar vaccinet och har därför beslutat att det ska finnas med i det allmänna vaccinationsprogrammet. De gör inte reklam utan ger rekommendationer.
Alla "vanliga" läkare säger att man ska fortsätta ta cellprov eftersom vaccinet skyddar mot två av de HPV-typer som orsakar cancer. De två orsakar 70% av alla cancerfall. För att fånga in de övriga 30% rekommenderar man att fortsätta ta cellprov. Enligt rekommendationen från socialstyrelsen.
"Ingen" har tänkt i de banorna eftersom HPV och vaccinet inte har något med reproduktionen att göra. Vaccinet gör så att kroppen bildar antikroppar mot viruset och på så sätt inte smittas. Viruset och vaccinet har inget med funktion av livmoder eller äggstockar att göra.
Alla har sin fulla rätt att fatta beslutet om att vaccinera eller inte vaccinera. Men jag kan inte förstå att man fattar beslutet att säga nej utan att ens skaffa sig basala kunskaper om vad det är man säger nej till. Inte heller varför man snickrar ihop egna idéer om vad som skulle kunna hända istället för att faktiskt läsa på-