• Anonym (Gardasil)

Om bara en förälder vill vaccinera

Undrar vad som händer om den ena vårdnadshavaren vill låta vaccinera barnet, medan den andra inte vill. Vems uppfattning smäller då högre..? Någon som vet vad som gäller rent juridiskt menar jag nu, inte hur det "borde" vara. Undrar även om skolsyster (eller BVC-systern när det gäller vaccinationerna mot barnsjukdomar etc.) har någon skyldighet att ta reda på vad den andra föräldern tycker, eller om hon bara kan köra på med vaccinationen om hon fått in en lapp med ena förälderns underskrift..? Kan man ställa henne till svars någonstans i så fall?

• Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera
  • Anonym (InteSäker)

skulle tro att man inte har rätt att vaccinera utan bägge föräldrars medgivande ,om den ena är emot.  Finns väl ingen rätt att kräva vaccination .däremot finns ju rätten att välja bort det.  

• Anonym (...)
    Anonym (drabbad dotter) skrev 2013-09-23 11:49:26 följande:
    Man får kallelse till celprovstagning när man är 23 i det landsting jag tillhör!
    Man kan få livmoderhalscancer i den åldern också, då är inte cellprovtagningen ett tillräckligt skydd!
    Varför hänger ni upp er på anatlet dödsfall?

Min dotter har just gått igenom behandling mot livmoderhalscancer, hon fick beskedet när hon var 24. Hon kommer förmodligen inte att dö av det, men hon kommer inte bli mamma, hon fick operera bort sin livmoder.
    Hon riskerar att komma i klimakteriet då hennes äggstockar förmodligen slagits ut av strålningen! Vi vet inte ännu då det var en månad sen behandlingen avslutades.
    Jag lovar er alla att det inte är något som någon förälder vill se sin dotter genomlida!
    Beklagar vad din dotter behövt gå igenom, och hoppas att hon blir frisk!

Får jag lov att fråga, hade hon kondylom tidigare?
  • Anonym (drabbad dotter)
    Anonym (...) skrev 2013-09-23 12:11:43 följande:
    Beklagar vad din dotter behövt gå igenom, och hoppas att hon blir frisk!

Får jag lov att fråga, hade hon kondylom tidigare?
    Inte som hon vet om iaf! Men många är ju smittade utan att ha sett några symptom!
  • Anonym (drabbad dotter)
    Anonym (h) skrev 2013-09-23 11:53:19 följande:
    Jag hade önskat att det fanns när jag var liten.
    Då hade jag kanske inte suttit här 31 år gammal med livmoderhalscancer. Då hade jag kanske sluppit all den ångest och all rädsla jag känner idag. Rädsla för att kanske inte kunna få barn. Rädsla för att gå bort alldeles för ung.

Jag lider med dig då jag nyss gått igenom hela processen med min dotter!
  • Juniana
    Anonym (?) skrev 2013-09-19 09:22:36 följande:
    Jag kan inte se någon sådan varning från en annan läkare, trots att jag gått igenom alla kommentarer här. Det finns länkar som visar om antalet rapporterade biverkningar, men det har inget med faktiska biverkningar att göra. Om du läser mer så visar det sig också att endast 2 av alla rapporterade dödsfall är oförklarliga, dvs man kan inte säkert säga om de har med vaccinet att göra eller inte. I övriga fall har man hittat andra dödsorsaker.

Visst kanske det finns ett par läkare i världen som är skeptiska mot vaccin generellt, men majoriteten av världens läkare är positiva, och då kan man ju med sunt förnuft välja vem man lyssnar på. Ditt problem om du vägrar lyssna på "s.k. auktoriteter". De finns där för din skull, men anar du konspiration så får du väl leva utan ditt skydd.

Sedan kan man ju även - om vi tar vaccin överhuvudtaget, och inte bara Gardasil - välja att tänka kortsiktigt eller långsiktigt. Ta vaccinen mot barnsjukdomar t.ex.. Det finns dels forskare som säger, att immunförsvaret stärks bättre av att gå igenom den riktiga sjukdomen, än fuskreaktionen som kommer av vaccinet. Det vill säga: barn som fått gå igenom de riktiga barnsjukdomarna, klarar ANDRA sjukdomar bättre när de blir stora, p.g.a. att deras immunförsvar fått öva sig.

En annan aspekt - som jag VET att man inte får prata om, men nu gör jag det ändå - är att vi sätter det naturliga urvalet ur spel i västvärlden. Både genom vacciner och genom antibiotika. Det kommer bara att göra, att vi med tiden avlar fram en människoras som är så svag, att den går åt av minsta förkylning i stället... 
  • Juniana
    Anonym (drabbad dotter) skrev 2013-09-23 11:49:26 följande:
    Man får kallelse till celprovstagning när man är 23 i det landsting jag tillhör!
    Man kan få livmoderhalscancer i den åldern också, då är inte cellprovtagningen ett tillräckligt skydd!
    Varför hänger ni upp er på anatlet dödsfall?

Min dotter har just gått igenom behandling mot livmoderhalscancer, hon fick beskedet när hon var 24. Hon kommer förmodligen inte att dö av det, men hon kommer inte bli mamma, hon fick operera bort sin livmoder.
    Hon riskerar att komma i klimakteriet då hennes äggstockar förmodligen slagits ut av strålningen! Vi vet inte ännu då det var en månad sen behandlingen avslutades.
    Jag lovar er alla att det inte är något som någon förälder vill se sin dotter genomlida!
    Fast hur kunde cancern gå så långt att den angrep livmodern, innan den upptäcktes..? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om förut. Livmodercancer finns ju, men den är inte en följd av att livmodercancer spritt sig upp dit, utan tvärtom en annan cancerform. Det är till och med lustigt nog så, att det mest är barnlösa gamla fröknar som drabbas av livmodercancer! Därför kallades den tidigare ironiskt för "dygdens lön".
  • Anonym (-o-o-o-)
    hymafr skrev 2013-09-23 10:43:40 följande:
    Min 19-åriga dotter har blivit erbjuden vaccin men vi har valt att avstå.
    Varken jag eller hon vill riskera att hon blir en av dem som "oförklarligt" avlider eller "oförklarligt" får stora problem som t ex värk i hela kroppen, enorm trötthet etc. 

Detta vaccin är inte tillräckligt kontrollerat och dessutom är det bara läkemedelsföretaget som gör reklam för det.
    Var finns alla vanliga läkare som gör reklam för det?
    Istället säger alla vanlig läkare att man inte får avstå från kontrollerna för att man tror sig vara "säker".

En tanke som slagit både mig och min dotter (var för sig): Tänk om det påverkar fertiliteten?  Vaccinet "angriper" en känslig del av kroppen. Både ägg och livmoder är viktigt att ha i toppform för att kunna bli gravid och föda fram ett barn. Ingen jag talat med har ens tänkt i dessa banor, men de har heller inga svar. 

Baserar du ditt beslut på vem som gör reklam för vaccinet? Socialstyrelsen rekommenderar att man tar vaccinet och har därför beslutat att det ska finnas med i det allmänna vaccinationsprogrammet. De gör inte reklam utan ger rekommendationer.
    Alla "vanliga" läkare säger att man ska fortsätta ta cellprov eftersom vaccinet skyddar mot två av de HPV-typer som orsakar cancer. De två orsakar 70% av alla cancerfall. För att fånga in de övriga 30% rekommenderar man att fortsätta ta cellprov. Enligt rekommendationen från socialstyrelsen.

"Ingen" har tänkt i de banorna eftersom HPV och vaccinet inte har något med reproduktionen att göra. Vaccinet gör så att kroppen bildar antikroppar mot viruset och på så sätt inte smittas.  Viruset och vaccinet har inget med funktion av livmoder eller äggstockar att göra.

Alla har sin fulla rätt att fatta beslutet om att vaccinera eller inte vaccinera. Men jag kan inte förstå att man fattar beslutet att säga nej utan att ens skaffa sig basala kunskaper om vad det är man säger nej till. Inte heller varför man snickrar ihop egna idéer om vad som skulle kunna hända istället för att faktiskt läsa på-
  • Juniana
    Anonym (h) skrev 2013-09-23 11:53:19 följande:
    Jag hade önskat att det fanns när jag var liten.
    Då hade jag kanske inte suttit här 31 år gammal med livmoderhalscancer. Då hade jag kanske sluppit all den ångest och all rädsla jag känner idag. Rädsla för att kanske inte kunna få barn. Rädsla för att gå bort alldeles för ung.

Ja, det är jättetråkigt. Men du hade ändå ett eget ansvar. Du behövde inte börja med sex tidigt, ha många partners, och strunta i att kräva att de anmälde kondom. Nu är jag hård, jag vet det, men i den här tråden diskuterar vi det medicinska. Vill du ha stöd får du skriva i något stödsnack.
  • Juniana
    Anonym (InteSäker) skrev 2013-09-23 11:57:04 följande:
    skulle tro att man inte har rätt att vaccinera utan bägge föräldrars medgivande ,om den ena är emot.  Finns väl ingen rätt att kräva vaccination .däremot finns ju rätten att välja bort det.  

Stämmer. Lägger den ena vårdnadshavaren in sitt veto, så blir det ingen spruta.
  • Anonym (-o-o-o-)
    Juniana skrev 2013-09-23 16:51:48 följande:

Ja, det är jättetråkigt. Men du hade ändå ett eget ansvar. Du behövde inte börja med sex tidigt, ha många partners, och strunta i att kräva att de anmälde kondom. Nu är jag hård, jag vet det, men i den här tråden diskuterar vi det medicinska. Vill du ha stöd får du skriva i något stödsnack.
    Vart har anonym(h) skrivit att hon började ha sex tidigt eller haft många partners?
Svar på tråden Om bara en förälder vill vaccinera