• Croctail

Två barn - Praktiskt!

Hej, hur klara man egentligen att vara ensamstående till två barn? Jag tänker ett på 2 år och en nyfödd? Jag tänker ge några exempel som jag gärna vill ha svar på, och jag blir jätteglad för många utförliga svar.

ex 1:
    Ponera att de äldre barnet ska äta, samtidigt som den lilla också ska äta, vad gör man? Eller om den lilla skriker när man matar?

ex 2:
    Det äldre ska sövas, den lilla ska inte. Hur gör man? Detta är det jag minst av allt får ihop. Jag menar det tar ju en stund att söva ett barn, man kan ju inte lämna den lilla utanför samtidigt är det ju svårt att ha med det.

ex 3:
    Man matar den lilla, och den stora blir avundsjuk eller vill komma upp, vad gör man?

ex 4:
    Bebisen vill bli buren, det vill även den äldre. Hur gör man?  

Tackar på förhand för svaren :)

• Svar på tråden Två barn - Praktiskt!
  • Selfish Geene

Man får väl helt enkelt begå den oförlåtliga synden att inte alltid göra som barnen vill

• lövet2

1. Jag matar inte en 2-åring. 2-åringen äter själv, medan jag sitter bredvid och assisterar vid behov. Då kan jag ha babyn i knät om den inte vill ligga på golvet.

2. Om babyn är nöjd får den ligga på sin filt inom synhåll. Annars sitter jag på en stol bredvid 2-åringens säng och har babyn i famnen.

3. Säger nej. En 2-åring kan vänta och sitta bredvid mig så länge.

4. Jag bär inte runt på 2-åringar om jag inte måste. Är mer rädd om ryggen än så. I stället sätter jag mig på golvet med 2-åringen om h*n vill komma upp i famnen. Om babyn skriker och måste bäras, så mutar jag 2-åringen med film eller annan lyx en stund.

• Gryntroll

Hos oss blev det...
    1 - amma vid matbordet
    2 - amma på säbgkanten när stora nattas
    3 - klämmer ihop sig så stora får plats tätt bredvid i soffan. Eller sa att vi får mysa snart, nu äter lillebror och han behöver lugn och ro
    4 - när båda ville bli burna bar jag båda ett litet litet tag, sedan fick vi sitta tillsammans på golvet/soffan "i knät"

Det funkade hos oss och minskade könslan av att inte räcka till. Nu är jag iofs inte ensamstående, men mannen var bortrest mycket första tiden med andra barnet.

• strojes

Jag är visserligen inte ensamstående men när äldsta var 2år och 8 månader fick vi tvillingar och då och då var jag ju själv med de i olika situationer när maken jobbade. Mina/våra lösningar:
    ex 1:
    Ponera att de äldre barnet ska äta, samtidigt som den lilla också ska äta, vad gör man? Eller om den lilla skriker när man matar?
    Tvillingarna åt ofta sittande i sina babysitters (babybjörn med lekbåge). Flaskan lutades då mot lekbågen. Alla kan äta samtidigt och händerna är fria att hjälpa den som behöver det. 

ex 2:
    Det äldre ska sövas, den lilla ska inte. Hur gör man? Detta är det jag minst av allt får ihop. Jag menar det tar ju en stund att söva ett barn, man kan ju inte lämna den lilla utanför samtidigt är det ju svårt att ha med det.
    Den lilla får följa med in. Kanske sitta i en babysitter med lekbåge att roa sig med eller ligga på en filt med leksaker inom räckhåll.
    Bra är ju att öva på att nattningen inte ska ta så lång tid. En saga och lite kramande sedan godnatt och lämna rummet så blir det ju inte så långsamt för den lilla om den inte gillar att sitta i babysitter tex. 

ex 3:
    Man matar den lilla, och den stora blir avundsjuk eller vill komma upp, vad gör man?
    Vissa situationer får man ju lära den äldre att vänta tills man är färdig. Man kan ju också göra storasyskonet delaktig och få hjälpa till vid olika situationer så får det också lite närhet samtidigt. Vid amning, sitta i soffan tillsammans och mysa kanske läsa en saga. Flaskmatning, kanske storasyskonet till och med kan hålla i flaskan.

ex 4:
    Bebisen vill bli buren, det vill även den äldre. Hur gör man? 
    Man får tydligt säga ifrån att det blir för tungt att bära båda. Sätt er gärna tillsammans då och mys en stund tillsammans.

Bra att försöka inkludera det stora barnet så mycket det går när det gäller skötsel av lillasyskonet. Låt det äldre barnet vara med och hjälpa till. Försök mysa så mycket som möjligt tillsammans.
    Bra också att försöka "träna" in någon barnvakt som kan ta bebis när den är mätt och belåten och redo för en sovstund (gå en promenad med vagn eller finnas tillhands i hemmet ifall bebisen vaknar). Under den tiden får du tid med enbart det äldre barnet och kan ge det din fulla uppmärksamhet. 

• En blå giraff

Inte ensamstående men har två barn och har varit mycket ensam med dem....

ex 1: Ponera att de äldre barnet ska äta, samtidigt som den lilla också ska äta, vad gör man? Eller om den lilla skriker när man matar?
    - Man sätter stora vid matbordet och barnet får äta själv medan man sitter bredvid. Man kan ju passa på att amma den lilla då medan man sitter vid bordet.

ex 2: Det äldre ska sövas, den lilla ska inte. Hur gör man? Detta är det jag minst av allt får ihop. Jag menar det tar ju en stund att söva ett barn, man kan ju inte lämna den lilla utanför samtidigt är det ju svårt att ha med det.
    - Lägger sig i sängen med båda barnen tills den stora somnar. Lilla kan man ju amma samtidigt. Alternativt söver stora i vagnen medan man har den lilla i sjal eller sele på magen. 

ex 3: Man matar den lilla, och den stora blir avundsjuk eller vill komma upp, vad gör man?
    - Låter stora sitta bredvid och försöker distrahera med TV eller en bok.

ex 4: Bebisen vill bli buren, det vill även den äldre. Hur gör man? 
    - Sätter sig så båda barnen kan vara nära. Eller får barnen turas om att vara i famnen även om en av dem är lite ledsen. Man kan ju inte klona sig själv och barn som har syskon måste tyvärr lära sig att vänta. 

Svar på tråden Två barn - Praktiskt!