• Anonym

Vit grej i halsen

Vita grejer i halsen som luktar äckligt, vad är det?
    Nån annan som fått det?

• Svar på tråden Vit grej i halsen
  • Mitsuko

jag har också sånna och de är inget farligt..har kollat upp det och de säger att så har alla men de flesta ramlar bara bort och man sväljer dom utan att märka det=)
    vid halsfluss har man vidrigt ont och kan inte svälja knappt

• Nattsaga

Sådana får jag med ibland, har du ont i halsen kan det somsagt va halsfluss men läkarna har sagt till mig att det kan va gammla mat rester som sätter sig i fickorna också, de kan skava ganska rejält och de stinker verkligen, men de rammlar bort, så vida det inte somsagt är halsfluss

• Anonym (uska)

oj det glömde jag att säga att vid halsfluss har man även jätteont i halsen och kan knappt svälja som Mitsuko säger.
    Fast är du orolig för vad det kan vara är det ju alltid bättre att kolla upp det...

• Cinnalinna

Ga till vardcentralen du behöver pencillin.

• Anonym

man behöver inte penecillin om man bara har dem..det är helt normalt...
    men om du har ONT bör du kolla upp

• Anonym

Ja, man ska ju inte äta pencillin i onödan.

• Neko

Usch, såna där är sååå äckliga!! Om du kan så peta bort dem med fingret eller med en tops... de är kladdiga så de brukar fastna på en tops. Annars kan de stanna kvar i 1-2 veckor och till slut så hostar du bort dem, tror de kommer längre och längre ut hela tiden.

Fick höra av en läkare att man kunde få sådana om man inte åt tillräckligt varierat, eller om man var sjuk. Avskyr dem verkligen!!

• Anonym (Annika)

jag var hos läkaren då ja hade haft ont ett bra tag.. när han kollade var jag bara röd.. dagen efter kom alla dessa prickar ..
    Ringde igen till VC och de sa .. att det kommer gå över .. för det skulle inte vara halsfluss för de skulle visa sig i testerna som de tog bland annat blodprovet..
    Så jag kan bara råda dig om du varit hos läkaren att ta strepsil och försöka bita ihop.. och är det så att du inte klarar det så åk hellre till en privatläkare ... för de är mer måna om sina vårdtagare..
    Det är bara min åsikt .. (så de behövs ju inte bli en debatt bara för att jag säger min mening.. )
    Lycka till .. kram

• Anonym

Prickar vid halsfluss är INTE samma sak som dessa vita-gula klumpar. Dessa klumpar kan vara så stora som en ärta. Jag har själ haft dem sen tonåren.
    Vid halsfluss sitter det vita små prickar utanpå mandlarna.

Det är en kronisk infektion i din mandel/mandlar och det kommer aldrig försvinna.
    Klumparna är en blandning av celler, bakterier, vita blodkroppar (som bekämpar infektionen) och gamla matrester.
    Äckligt jag vet.
    Att det luktar beror på att det blir en slags förruttnelse.

Det enda du kan göra är att välja att ta bort mandlarna eller inte. Då kommer du aldrig mer ha problemet.
    Vill du det så ska du ringa till ÖRON,NÄSA,HALS mottagningen på ditt sjukhus. Inte vårdcentralen.
    Det kostar lite mer på ett riktigt läkarbesök men du måste dit om du vill ta bort dem.

Känner du att mandeln är svullen eller gör ont, eller att du ser en klump när du gapar. Ta en tops eller ditt finger och tryck ut dem så känns det bättre. Tryck tills det inte kommer fler.
    Tyvärr bildas det ju nya.

Ofast när man har detta är mandeln större än på såna som är friska. Den är också full av stora hål, det är där klumparna bildas.

• Neko

Ska den vara större om man har sådana? Mystiskt för om jag tittar i min hals och i min sambos hals så ser hans halsmandlar jättestora ut jämfört med mina som knappt syns alls, ser nästan ut som att de är borttagna, fast det tror jag inte att de är. Ändå får jag ofta vita grejer. Men intressant att det skulle vara en kronisk infektion... skulle vara väldigt snällt om du hade någon länk till mer info, jag har sökt och sökt men inte hittat något :)

• Anonym (Aioli)

Har inte den medicinska förklaringen till detta men vad jag har undrat! Har exakt samma problem och har kännt mej ganska äcklig... Allt jag kan säga är att det inte är halsfluss men det verkar ju rimligt att det kan vara som vi fick så utförligt beskrivet tidigare. Att det är en blandning av celler, matrester mm.

Skönt & se att det finns fler!
    Ska testa de där gurglet som några tipsade om.

• Anonym (Aioli)

Jag hade dessa innan jag blev med barn. Nån som vet om det blir värre under graviditeten?

• Neko

Jag har haft en sån under graviditeten (är i v 19 nu), så för mej har det nog varken blivit värre eller bättre tror jag.

• Anonym

Det är inget farligt.
    Det är en kronisk inflammation och klumparna bildas i de hål som finns i mandlarna.
    Jag skrev att man oftast har lite större, men man behöver inte ha det.

Jag vet för jag har precis varit hos en Öron, näsa, hals läkare då jag blev trött på att gå med det. Förr kom det ca 1 gg varannan, varje månad, det gjorde lite ont några dagar och sen kom klumparna ut.

Nu har den ena mandeln hållt på konstant i 4 månader. Det kommer klumpar varannan vecka. Ni som har dem vet att de luktar VIDRIGT. Och den smaken kan jag känna i munnen dagligen, hjälper inte att bortsa tänderna. Mandeln som just nu håller på är slemmig och det luktar också äckligt. Den har alltså blivit värre, jag antar det kan gå upp och ner.

Jag ska ta bort dem inom 2 månader nu.

Ni som har som jag hade förr, att det bara kommer ibland och bara luktar då. Ni behöver ju kanske inte ta bort dem om ni verkligen inte vill.
    Det är inget farligt att ha dem!

Svar på tråden Vit grej i halsen