• Dr Mupp

Varför amma stora barn?!

Anonym (usch 2) skrev 2013-09-14 18:58:19 följande:
    Håller med dig TS, sjukt äckligt att amma så stora barn.Är övertygad om mammorna gör det för att barnen ska fortsätta vara beroende av dem.
    Jag trodde alla småbarn var beroende av sina föräldrar vare sig de ammas eller inte.
    FlitigaLis skrev 2013-09-14 18:44:10 följande:
    När barnet kan be om tutte då är det garanterat för stor. Nu är jag inget fan av amning alls men stora barn som ammas är på gränsen till äckligt
    Mina har redan som nyfödda kunnat be om amning, antal att nyfödda är för stora för amning. 

Eller är du så att du menar att de kan be med ord, ja då är min 3,5-åring inte för stor eftersom han faktiskt inte kan be om bröstet med ord.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

TS bara för att du tänder sexuellt på dina barn när du ammar så bör du ju inte förutsätta att alla andra gör det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-14 23:00:52 följande:
    Ni som ammar äldre barn och skriver att de aldrig är sjuka, gäller det även er? Går barnen på förskola? Jag ammade mitt barn i sex månader. Eller nåja, delammade. Mjölken räckte aldrig till, mjölkstockningarna avlöste varandra och mjölken var både full av klumpar och ibland även rosa av blod pga mjölkstockningarna. Längre än så klarade jag inte utan följde "allas" (=läkare, BVC, amningsrådgivningen, psykologens mfl) råd och slutade helt. Första året på förskolan turades vi om att vara sjuka, barnet och jag. Allt barnet fick, fick jag också fast tio gånger värre. Andra året så var hon sjuk endast en gång trots att magsjuka gick runt på förskolan och att förskolan samerades uppredade gånger. Magsjuk var det den gången, men den magsjukan kan lika väl ha berott på en dålig korv då även vi andra som smakat på korven märkte av våra magar.
    För min del har äldsta barnet varit friskat och yngsta sjukast. Helt enkelt för att de större tagit med alla baciller hem från dagis och sen smittat bebisen. 

Fördelen med amningen har dock varit att när de blivit sjuka så har de iaf ammat. Det är mycket enklare att amma än att ge vätskeersättning till en ettåring. 
  • Dr Mupp
    Anonym (maja) skrev 2013-09-14 23:34:50 följande:
    TS, kort och gott, jag håller med dig!

Amma bebisar är ju självklart ok. hur och när och varsomhelst.
    Men amma stora barn som fått tänder att tugga mat med för länge sedan, nä usch, tror nog det är mammorna som har problem här, de vill inte inse att deras barn inte är bebisar längre helt enkelt.
    Nej vi är fullt medvetna om att våra barn inte är bebisar, men så ser inte vi amning som nått som endast bebisar gör.

Mat har inget med amning att göra. Mat är mat, amning är amning. Eller tror du att tvååringar som ammas inte äter vanlig mat?

Tänk på att majoriteten av världens tvååringar ammas. Det är bara här i västvärlden som amning av barn äldre än året ses som nått konstigt.  
  • Dr Mupp
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-15 07:11:02 följande:
    Tänker ni som förespråkar amning av stora barn, på att tänderna tar skada av att suga på mammas bröst så länge?
    Studier visar att bröstmjölk inte orsakar karies utan snarare skyddar mot det. Det hade du vetat om du varit intresseraf av att veta mer. Precis som du hade vetat att barn tappar förmågan att amma vid ca 6-8 års ålder då käken ändrar form iom att de tappar mjölktänderna och får permamenta tänder.

Nu är du inte intresserad av att kunna nått, det enda du uppenbart är intresserad är att projektera din egen kåthet på andra. Inse att vi inte tänder på våra barn.  
  • Dr Mupp

Om amning är sexuellt så är napp och flaska en dildo.

• Dr Mupp
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:46:16 följande:
    Men klarar inte vissa mammor att trösta eller mysa med sina barn på annat sätt än genom amning så kanske dom behöver få hjälp i sin föfäldraroll.
    antar att du bara har ett sätt att trösta och mysa eftersom du tycker att mer än ett är onödigt. 
  • Dr Mupp
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:54:47 följande:

Poängen var just det att det finns många sätt - amma stora barn är inget behov. Mitt barn sov tidigt hela nätterna, kanske för att jag inte tog upp och ammade nattid? Ammade till 6 mån.
    Precis, det finns flera olika sätt. Amning är ett av dem. 

Barn sover olika. Mitt flaskmatade barn sov sämst.  
  • Dr Mupp
    Anonym (respekt) skrev 2013-09-15 10:38:42 följande:
    Men herregud, låt folk göra som de vill. Hemma. Men väljer man att amma en tvååring offentligt måste man vara beredd på både höjda ögonbryn och äckeluttryck i ansiktet. För att offentlig amning av tvååringar är inte socialt accepterat.
    Så amma gärna hemma, hur länge som helst på min del.
    Att öppet visa homosexuallitet eller utvcklingstörning är inte heller helt socialt accepterat. Betyder det att det är ok att visa äckel och säga att de är pervera och äckliga?
  • Dr Mupp
    Annsiss skrev 2013-09-15 14:10:31 följande:
    Fast lite lustigt blir det ändå med amning och större barn. Minns 2 åringen som mitt under rytmiken drog upp mammans tröja, knäppte upp bh och lade tutten i munnen, märklig syn.
    Det är en märklig syn eftersom du inte är van vid den. Jag reagerar inte ens på tvååringar som ammar, det är det normala i min värld. Jag har trots allt tre "långtidsammade" barn. 
    Anonym (ohno) skrev 2013-09-15 15:20:43 följande:
    stackars de män som lever med kvinnor som anser att deras bröst endast är för att mata ungar med!

skulle aldrig falla mig in att amma länge, 6 månader med förra, nästa tänker jag kanske inte ens amma alls. tycker det var enkelt istället för ersättning, men gick dåligt.
    jag tror mina bröst är gjorda endast för att vara till för min kille ;D haha. ärs, amma bäst ni vill, men ändå tråkigt att inte ens kunna se dom som något sexuellt som ni kan "njuta av" sexuellt  tillsammans med era män också då ammningen är över?.
    Så en kroppsdel kan bara användas till en sak. Muttan har man sex med så gynundersökningar och vaginalförlossningar är sex. 

I mitt fall jag jag inga som helst problem med att kroppsdelar har olika funktion i olika lägen. I ena stunden är det mat och gos för barnen, nästa stund erogena zoner vid sex med min man. Och enda gången de två blivit en konflikt är när maken lyckades trigga igång utdrivningsreflexen och blev nersprutad med bröstmjölk.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!