• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Ellaria

WHO rekommenderar ju amning rätt länge. Att du tycker det är äckligt, ja, det är ju ditt problem och inte deras. Hade inte ammningen funkat för dem så hade de ju inte fortsatt så länge. Det är inte ett dugg incestuöst, brösten är ju till för mat, de är inget könsorgan.

You know nothing, Jon Snow
  • Anonym (Karin)

När jag amma min dotter ända upp tills hon var 19 månader så gjorde jag det för vi tyckte det var mysigt, jag såg inte det som att hon var en "stor tjej" och inte behövde utan för mig var hon min lilla bebis...
    Tycker man ska hylla de mammor som orkar och vill länge istället för att ge upp efter kort tid.

Varför tittar du ens, varför ens bry dig om vad andra gör ?? Sköt du ditt. 

• Litet My

Varför inte börja med att söka hjälp för dina tankar? Problemet ligger uppenbart hos dig, inte hos dem.

• Anonym (X)

Jag tycker också det är superäckligt.

Bröstvårtorna är inte könsorgan, men de är erogena zoner. Och varför fortsätter man när barnet lika gärna kan äta riktig mat?

Och dni som inte tycker det är äckligt att ett större barn diar, tycker ni det är okay att amma en 4-åring eller en 6-åring också?

• Anonym (!!!)

Måste bara säga att det här argumentet eller vad man ska kala det om att WHO rekommenderar amning länge är så konstigt. Jag antar att deras rekommendationer till en del baseras på att det finns människor i världen som inte har mat att ge sina barn. I en sådan situation är det såklart bra att amma så länge det går så att barnet får i sig någon näring. Men om man kan ge sitt barn mat behövs ju inte amningen av näringsskäl. Alltså, menar bara att man inte kan komma dragandes med WHO's rekommenadtioner när man ska förklara varför man ammar länge.

• Odetta

Fast hur vet du att barnet var 2 år och inte bara en väldigt stor 1-åring? Och amning är ju mer än bara näring för ett barn. Det är trygghet och närhet också. Barnet kanske var ledsen precis innan eller sjuk så amning var det enda som funkade i matväg just då?

Det jag menar är att man ska kanske inte vara så snabb med att döma andra. Och amning är väldigt individuellt, så länge mamma och barn mår bra av det så är det ju ok.

Att jag skriver som jag gör är för att jag ammade min nu 2.5 åring tills han var 1.5 år gammal. Han vägde 14 kilo som 10-månaders bebis och såg ju jättestor ut. Sedan var han sjuk och helammades tills han var ca 15 månader gammal. Jag såg många blickar där människor hade din syn och det var verkligen jobbigt. Min lille kille var ju inte så stor som han såg ut att vara och dessutom sjuk, klart han skulle ammas!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Felicia111
    Anonym (Karin) skrev 2013-09-14 16:04:03 följande:
    När jag amma min dotter ända upp tills hon var 19 månader så gjorde jag det för vi tyckte det var mysigt, jag såg inte det som att hon var en "stor tjej" och inte behövde utan för mig var hon min lilla bebis...
    Tycker man ska hylla de mammor som orkar och vill länge istället för att ge upp efter kort tid.

Varför tittar du ens, varför ens bry dig om vad andra gör ?? Sköt du ditt. 
    håller med, ammade av samma skäl som du min dotter tills hon var ca 18 mån
  • LinnVirvelvind

Finns ingen anledning för barnet att ammas över 6 mån ålder, som väger över de negativa med långtidsamning. Bröstmjölk innehåller. Idag ganska mycket gifter och är i längden inte nyttig för barnet. Efter 6 mån bör man därför gå över till annat.

• gugeligu
    Anonym (X) skrev 2013-09-14 16:11:22 följande:
    Jag tycker också det är superäckligt.

Bröstvårtorna är inte könsorgan, men de är erogena zoner. Och varför fortsätter man när barnet lika gärna kan äta riktig mat?

Och dni som inte tycker det är äckligt att ett större barn diar, tycker ni det är okay att amma en 4-åring eller en 6-åring också?
    Ja. Och för att det är nyttigare? Varför ger du dina ungar mat när de kan leva på godis? .
Svar på tråden Varför amma stora barn?!