Inlägg från: Anonym (y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (y)

Varför amma stora barn?!

Jag delammar min dotter på 16 månader. Definitivt inte för min egen skull. Att påstå att det är erogent för mig eller för att jag vill göra henne beroende av mig fnyser jag bara åt. Jag tycker snarast det är jobbigt och önskar att hon snart vill sluta på egen hand. Jag har ingen personlig vinning av att väckas flertalet gånger per natt när hon är snuttig, och det är enbart för att hon verkar behöva det just nu som jag går med på det.
    Däremot har jag inte ammat offentligt sedan ca 1 års ålder.

• Anonym (y)
    Bollen2 skrev 2013-09-14 20:59:19 följande:
    Det är ganska smärtsamt att amma.. För många.. Och vissa påstår att brösten blir mer hängiga ju längre man ammar (tror inte på det dock). Det är inte på nått vis skönt att amma. Mysigt att ha barnet nära möjligen. Så all plus till de som orkar amma länge. Önskar att jag kunde ammat längre men det har varit jättejobbigt.
    Ja, jag undrar hur länge jag kommer orka detta. Tanken på vinterns kräksjuka får mig att fortsätta lite till. Så bra att kunna ta till amning då, för att minska risken för uttorkning, och när dottern vägrar allt annat, såsom vätskeersättning.
    (detta är givetvis inte enda anledningen att jag fortsätter ett tag till, utan snarare en bonus och motivering).
  • Anonym (y)
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:54:47 följande:

Poängen var just det att det finns många sätt - amma stora barn är inget behov. Mitt barn sov tidigt hela nätterna, kanske för att jag inte tog upp och ammade nattid? Ammade till 6 mån.
    Hur kommer det sig att du inte ammade längre än 6 månader?
  • Anonym (y)
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 09:46:16 följande:
    Men klarar inte vissa mammor att trösta eller mysa med sina barn på annat sätt än genom amning så kanske dom behöver få hjälp i sin föfäldraroll.
    Det handlar inte om att inte klara av annat, utan att man väljer att göra något som är bra för barnet.
  • Anonym (y)
    Anonym (mormor) skrev 2013-09-15 19:26:10 följande:
    Dottern ammades tills hon var 2,5 år  (sedan avbröt hennes pappa amningen).   Hon hade helt felfria tänder till långt upp i tonåren.
    Varför gick du med på att pappan bestämde?
Svar på tråden Varför amma stora barn?!