Inlägg från: miss emmeline |Visa alla inlägg
  • miss emmeline

Varför amma stora barn?!

Ni som tycker att det är okej att amma barn som är 4+,kanske ni t.o.m tycker att det är ok att amma till 7 års åldern? Hur tror ni det känns för barnen då dom blir tonåringar och minns att dom ammades av mamma tills dom var stora? Tror ni den vuxna människan som ammades tills den var 7 år och minns detta, mår bra av det? Själv skulle jag inte må bra av att minnas att jag ammades. Huvva. Jag har lite tudelade känslor till långtidsamning överlag, jag personligen skulle inte någonsin amma ett barn över 1 år.tror jag. Absolut. Blir oxå illa berörd och får äckelkänslor då jag ser stora barn ammas... kan inte rå för det.

• miss emmeline
    keron skrev 2013-09-18 11:07:28 följande:
    Jag tycker att det är okej att amma barn som är 4 år+, skulle troligtvis inte själv amma så länge men man vet aldrig. Känner flera som ammats upp i 5-7 års åldern och de är helt normala människor med normala relationer till båda sina föräldrar och som minns amningstiden med mycket värme. Sen är alla fria att tycka vad de vill. Man behöver dock inte alltid vädra alla åsikter. Jag har nog en hel del åsikter om lika saker som många skulle finna väldigt stötande, men det är inget som jag nånsin skulle säga högt, då det oftast grundar sig i fördomar och jag är inte stolt över dessa åsikter och förutfattade meningar. Alla har dock inte samma känsla för skam, tydligen...

Detta är ju ett forum, man måste ju kunna diskutera och fundera och säga sina åsikter. Jag sade att jag själv nog skulle må dåligt av att minnas att jag ammades, det känns fel på något vis, snudd på sjukt. Därför undrade jag om ni har tänkt på det ni som vill amma så länge...jag säger inte att det ÄR fel. Det vet jag inget om, men det känns fel för mig.
  • miss emmeline
    keron skrev 2013-09-18 11:22:29 följande:
    Men HADE du blivit ammad länge så hade du ju troligtvis sett det som helt normalt, och alltså inte mått dåligt över det alls. Nu minns inte jag att jag blivit ammad då mamma slutade när jag var 13 mån, men de flesta i min släkt (har väldigt stor släkt) har ammat minst ett år iaf. Många av dem har ammat mellan 2-3 år, så jag ser det som något helt normalt och naturligt. Har man däremot inga andra erfarenheter av amning än det lilla man sett på stan, och det då så gott som alltid är ett mycket litet spädbarn man ser bli ammat, så förstår jag att man kan tycka att all annan amning ter sig som främmande.

Säkert kan det stämma, att om jag hade blivit ammad länge, så hade det kanske kännts på ett annat vis...mera normalt kanske? Jag vet inte. Hursomhelst blir jag inte illa berörd av att se en 2 åring ammas, det är ju ett ganska litet barn. Men 3-4 åringar börjar bli för stora anser jag...jag är själv mamma, har två barn och har ammat båda, om än inte så länge. Så jag har erfarenhet av amning. Det är bara det att jag har svårt att se stora barn ammas. Det blir fel där på något vis...sen får ju folk göra som dom vill, det behöver ju inte jag blanda mig i. Ville bara se vad folk skulle svara på min fråga, och kanske vädra mina åsikter lite... ;)
  • miss emmeline
    Haskel skrev 2013-09-18 11:56:18 följande:
    Hur länge en kvinna väljer att amma sitt barn är helt och hållet upp till henne. Tycker man att det ser dumt, eller äckligt ut, så låt bli att titta. Det finns inget "rätt eller fel", bara moraliska åsikter. I många Afrikanska länder/stammar ammas det upp till 10 års ålder, inte som näring, utan som tröst och närhet. Såvitt jag vet finns det inge vetenskapliga studier på att barn/vuxna som ammats länge mår sämre än andra. Utan några som helst bevis för min tes, tror jag ändå att de som ammats länge, ser det som något positivt. På samma sätt som barn uppväxta med exempelvis skilda eller homosexuella, oftast tycker det fungerade jättebra. Barn är anpassningsbara, det viktiga för dem är kärlek och trygghet, vilket inte amning tar ifrån dem.

Ja, du tror att dom ser det som något positivt. Okej, jag tror att detta skulle kännas negativt, lite konstigt. Men den åsikten baseras ju på hur jag tror att jag själv skulle känna. Som jag sa redan, jag säger inte att det ÄR fel, bara att jag tycker att det känns fel/ser fel ut att amma ett stort barn. Jag tycker att det finns många andra sätt att ge t.ex en6- 7 åring närhet, det behöver man ju inte amma för att ge närhet? Kramar/sitta i famnen t.ex...det känns vettigare. 4 + barn borde väl inte behöva suga på bröst för att få närhet? Jag förstår det bara inte.
  • miss emmeline
    Kattflickan skrev 2013-09-18 12:11:17 följande:
    Tråden har spårat ur lite.Att det inte skulle finnas sakliga fördelar med långtidsamning är strunt. Det finns flera fördelar med långtidsamning, förutom den närhet det ger. Även efter första året ger mjölken näringsämnen till barnet samt främjar barnets immunförsvar. Som jag skrev tidigare i tråden så har det visat sig att barn som delammats efter 1 år även haft en bättre utvecklad hjärna. Fördelar för mamman är bland annat minskad risk för bröstcancer och fetma. Ni som tycker att det är äckligt med långtidsamning kanske borde rannsaka ert inre för att ta reda på varför ni känner så. Amning fungerar inte för alla och då är det jättebra att det finns så bra ersättning som det gör. Tycker det är tråkigt att de som inte ammar känner ett behov att racka ner på de som gör det.

Jovisst, sen är det ju oxå väääldigt ofta tvärtom. Att dom dom inte vill amma får en massa skit av dom som vill. Dom får ofta höra att dom är dåliga mammor/ egoistiska osv...
Svar på tråden Varför amma stora barn?!