Haskel skrev 2013-09-18 11:56:18 följande:
Hur länge en kvinna väljer att amma sitt barn är helt och hållet upp till henne. Tycker man att det ser dumt, eller äckligt ut, så låt bli att titta. Det finns inget "rätt eller fel", bara moraliska åsikter. I många Afrikanska länder/stammar ammas det upp till 10 års ålder, inte som näring, utan som tröst och närhet. Såvitt jag vet finns det inge vetenskapliga studier på att barn/vuxna som ammats länge mår sämre än andra. Utan några som helst bevis för min tes, tror jag ändå att de som ammats länge, ser det som något positivt. På samma sätt som barn uppväxta med exempelvis skilda eller homosexuella, oftast tycker det fungerade jättebra. Barn är anpassningsbara, det viktiga för dem är kärlek och trygghet, vilket inte amning tar ifrån dem.
Ja, du tror att dom ser det som något positivt. Okej, jag tror att detta skulle kännas negativt, lite konstigt. Men den åsikten baseras ju på hur jag tror att jag själv skulle känna. Som jag sa redan, jag säger inte att det ÄR fel, bara att jag tycker att det känns fel/ser fel ut att amma ett stort barn. Jag tycker att det finns många andra sätt att ge t.ex en6- 7 åring närhet, det behöver man ju inte amma för att ge närhet? Kramar/sitta i famnen t.ex...det känns vettigare. 4 + barn borde väl inte behöva suga på bröst för att få närhet? Jag förstår det bara inte.