Inlägg från: jag är den jag är |Visa alla inlägg
  • jag är den jag är

Varför amma stora barn?!

Jag ammade min äldsta dotter helt tills hon var 6 månader och sedan delvis tills hon var 2 år. Den sista tiden ammade jag henne enbart på kvällen. 
    Detta gjorde jag inte för att det gav mig någon pervers njutning, som många tycks tro. Nej, jag gjorde det därför att jag märkte att hon hade ett behov av det och att det gav henne trygghet. 
    Att jag slutade när hon fyllde 2 därför att hon själv tydligt visade att hon var redo, och dessutom var jag gravid igen.

Min andra dotter ammade jag endast i 5 månader. Sedan vägrade hon själv att ta bröstet mer. Hade hon velat så hade jag ammat henne längre.

Jag undrar varför det här med amning är så otroligt laddat? Herregud! Hur man än gör så är man ju tydligen en "dålig mamma"!  Om man låter bli att amma så är man självisk, om man ammar för länge så är man tydligen pedofil, ammar man för kort tid så hindrar man att barnet knyter an...

Hur sjutton ska man göra!?

Jo, det ska jag säga. Gör det som känns bäst för dig och ditt barn och skit sedan högaktningsfullt i vad andra tycker!          

• jag är den jag är
    Anonym (....) skrev 2013-09-15 13:19:00 följande:

Jag tyckte inte om att amma. Gav honom massor av kärlek och gos ändå

Ja, det gjorde jag också. Även om jag ammade dottern tills hon var 2 år. Hon också mycket kärlek och gos, på många olika sätt. Amningen var ett av dem.

Vad jag vill säga är att det ena inte utesluter det andra. Att man ammar "länge" betyder inte att man inte har något annat sätt att ge sitt barn kärlek, gos och tröst.  Att tro det är extremt fördomsfullt, och kanske behöver du ta reda på varför du har dessa fördomar.

Att man INTE ammar "länge" (eller kanske inte ammar alls) betyder heller inte att man inte ger sitt barn kärlek, gos och tröst.   
  • jag är den jag är
    Anonym (inte alltid ok) skrev 2013-09-15 13:56:53 följande:
    Jag blir riktigt äcklad av de morsor som vill fortsätta amma stora barn för att mammorna själva vill det. De tycker att "det är så mysigt"
    Det är jättebra med närhet, absolut! Men amning är inte till för mammans njutning. Usch.

Helt korrekt! Amning är inte till för mammans njutning. Så varför påstår de som är emot långtidsamning hela tiden att det är så? Det kan man verkligen fråga sig.

Kanske behöver de söka hjälp för sin sexfixering? I min värld är det inte riktigt friskt att likställa amning med sexuell njutning... *ryser*  

• jag är den jag är

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Ni som förknippar amning med något sexuellt, jag tycker verkligen att ni bör söka hjälp!
    Jag tror nämligen att ni behöver gå till botten med varför amning är något sexuellt för er. Det kan inte vara bra varken för er eller era barn. 

• jag är den jag är
    Helly skrev 2013-09-24 10:53:13 följande:
    Men du förstår inte anledningarna. Att se bröstet som någonting sexuellt är normalt - bröstet form är faktiskt enbart till 100% sexuell skyltning. Vi människor har stora bröst på utsidan just som sexuell skyltning, och det har att göra med att vi går på två ben och behövde ha en attraktiv framsida. Djur som går på fyra ben flörtar normalt med arslet och har inga synliga bröst, förutom just vid amning.

Bröstens form är sexuell. Att man ser bröst som någonting sexuellt är ingenting avvikande som man behöver söka hjälp för - det är fullkomligt naturligt.

Nja, där håller jag inte riktigt med dig faktiskt. Det finns kvinnor med mycket små - eller t o m obefintliga - bröst, är de konstiga eller avvikande på något sätt tycker du? Är de inte sexuella varelser?

Givetvis har brösten en sexuell funktion, och om du läser om mitt inlägg så ser du nog att jag ingenstans förnekar det. Däremot så är amning inget sexuellt överhuvudtaget! 

Att en kvinna använder sin mun till oralsex innebär inte att det blir sexuellt att äta. Att en kvinna har analsex innebär inte att det blir sexuellt att bajsa.

Att en kvinnas bröst ibland används på ett sexuellt sätt innebär inte att det är sexuellt att amma.        
  • jag är den jag är
    Helly skrev 2013-09-24 11:34:43 följande:
    Kvinnor med mycket små eller obefintliga bröst ses ofta inte som speciellt sexuellt attraktiva. Det finns många studier gjorda på området om vad vi normalt finner sexuellt attraktivt. För kvinnor är det bröst, höfter, rumpa och allting som signallerar ungdom, som t.ex. långa ben och slät hy. För män är det fysiska attribut som hänger ihop med styrka, såväl som en fast rumpa. Detta är vad vi rent evolutionärt har lärt oss att förknippa med sexighet - och brösten evolverade fram just för att fungera som en sexuell skyltning framåt. Det här är ingenting att hålla med om eller inte, brösten fick sin form för att fungera som sexuell skyltning. Evolutionsbiologi.

Amning i sig är förvisso ingenting sexuellt, men även små barn börjar utveckla en sexualitet tidigare än vad många känner till och dubbelanvändningen av brösten som matning och sexuell skyltning gör att man inte helt kan bortse från den sexuella aspekten när man diskuterar amning av stora barn.

Stora barn behöver inte mjölk från bröstet. Därför måste man ifrågasätta vilka behov hos mamman som ligger bakom att hon vill ha ett stort barn sugande på bröstet. Det behöver inte vara sexuellt, det kan också ha att göra  med ett överdrivet närhetsbehov från mammans sida.

Man ska också betänka att barnen en dag kommer att utveckla sin egen sexualitet. Det inleds för många redan mycket tidigt. Vill man då ha minnen av att suga på sin mammas bröst upp till hög ålder?
    Ah, den kära evolutionen... ....

När det gäller amningens nödvändighet eller inte så vet säkert du - som är så påläst - att amning en bit upp i åldern har vissa fördelar. 

Det är ingen här i tråden som menar att man ska amma en tonåring. Det som avses i ts är en 2-åring. En 2-åring är på inget sätt för stor för att ammas. Och att vissa här inne förknippar det med något sexuellt ......ja, det är faktiskt ganska sjukt enligt mig.      
  • jag är den jag är
    Anonym (jag undrar) skrev 2013-09-24 12:15:31 följande:
    Visst i trådstarten skrivs det om att amma en 2-åring, men det finns ju mammor här som tycker att det är ok att amma ett betydligt äldre barn. Som kommer att låta barnet själv bestämma när det vill sluta. Det jag undrar över är vid vilken ålder det för mamman skulle börja kännas onaturligt och obekvämt med att servera barnet bröstet?

Det är mycket, mycket ovanligt att barn över 4 år ammas. De allra flesta barn väljer att sluta tidigare än så. Därför kan jag faktiskt inte se att just det är ett problem. Eller ser du mammor amma sina 10-åringar i vart och vartannat gathörn?
  • jag är den jag är
    Anonym (jag undrar) skrev 2013-09-24 14:23:08 följande:
    Nej det gör jag inte! Jag ser heller inte 2-åringar som ammas. Det jag undrade över var hur länge det skulle vara ok för en mamma att amma sitt barn innan det för hennes del skulle börja kännas onaturligt och olustigt..

Det är givetvis olika från person till person. Själv hade jag inga problem med att amma min 2-åring, och jag hade säkert kunnat fortsätta om hon hade velat. Men hon valde själv att sluta vid 2 års ålder.

Vissa vill inte amma överhuvudtaget, andra ammar tills barnet är 6 månader, andra tycker att 1 år är den "magiska" gränsen. Ytterligare andra ammar tills barnet själv väljer att sluta.  
  • jag är den jag är
    Anonym (jag undrar) skrev 2013-09-24 15:51:18 följande:
    Jag har själv fyra barn som jag ammat till ca året. De har aldrig samsovit med mig utan haft sina egna sängar. Mot slutet fick de en liten slurk innan det var dags att sova för natten. Som en del i "nattningsproceduren" .

Ja, som jag sa; det är olika från person till person.
  • jag är den jag är
    Anonym (stort barn) skrev 2013-09-24 16:20:59 följande:
    Usch,  näe jag fattar inte heller varför man måste posta sånt, fast där är det ingen skillnad om barnet är 2 år eller 2 mån, det är lika konstigt tycker jag.

Ja, det tycker jag också.
  • jag är den jag är
    Anonym (usch 3) skrev 2013-09-24 16:32:34 följande:
    men herregud, jag tycker det är äckligt, oavsett om det är valfritt eller ej.

Ja, du får självklart tycka så. Det är din rättighet. Liksom det är hennes rättighet att amma sin tvååring.

Ett tips är att sluta titta på bilderna.  
  • jag är den jag är
    Anonym (usch 3) skrev 2013-09-24 17:07:32 följande:
    Reddan gjort. Inte som att jag varje dag aktivt letar upp henne för att få se hennes platta hängbröst och barn som suger på dom. Ska jag svara allt du skriver på det sättet?! Ett tips är att sluta läsa den här tråden så du slipper se folk med andra åsikter än dig"

Oj, det där var känsligt märker jag . Dessutom bör du nog läsa mitt inlägg lite mer noggrant, så ser du att jag inte har något som helst emot att du inte delar min åsikt.

• jag är den jag är
    Anonym (usch 3) skrev 2013-09-24 17:27:35 följande:
    tessy och "jag är den jag är", man kan ju tro att det är ni själva som postar bilder på instagram när ni ammar era barn.
    Sant? Eftersom ni blir så upprörda.
    Man kan inte bemöta andras åsikter så. "Sluta kolla då". Nu HAR jag sett det och minns det, så det går inte att ta bort det minnet, jag kom att tänka på det i och med trådstarten.
    Tough för er som verkar ta åt er så.
    Jag tror de flesta håller med mig om att det är ett sjukt beteende att posta bilder på sina bröst varje dag med sina barn sugandes på det/liggandes på det, närbilder.

Som jag redan sagt; läs mitt inlägg ordentligt så ser du att jag inte har något som helst problem med att du inte delar min åsikt. Du gav uttryck för något som du tycker är äckligt och jag gav dig ett tips på hur du kan undvika situationen som får dig att känna så. På vilket vis är det att ha "problem med att du inte delar min åsikt"?

Men min gissning är att du enbart är ute efter att provocera, inget annat. 
  • jag är den jag är

Herregud! Att det här med amning ska vara så j*la provocerande för vissa!

Det går inte att göra folk nöjda, alltid är det någon som klagar.
    Det är fel att inte amma alls, då är man egoistisk.
    Det är fel att amma för "kort tid",då är man egoistisk.
    Det är fel att amma för länge, då är man egoistisk OCH (enligt vissa sexfixerade människor) pedofil.

Kan vi inte bara acceptera att vi alla är olika och att alla gör det de tror är bäst!? Är det verkligen så svårt!?

Nej, hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Det går inte att göra alla nöjda, alltså är det bäst att inte ens försöka utan helt enkelt skita i vad andra tycker och göra det som man själv anser vara bäst.        

• jag är den jag är
    Helly skrev 2013-09-25 13:25:16 följande:
    Principiellt håller jag med dig, men jag tycker också att man kan komma överens om att det är socialt oacceptabelt att amma stora barn offentligt. Av en rad olika skäl.

Man ska inte blotta sig i onödan. Att kvinnor som ammar bäbisar råkar blotta sig lite, det får man väl tåla, men det finns ingen anledning till att blotta sig för att amma ett barn som kan äta biff med kniv och gaffel. Det får man göra hemma i så fall.

Vissa sociala normer finns det ändå kring hur länge det är acceptabelt att amma offentligt.

Ok, det kan nog stämma att det är socialt oaccepterat att amma "stora" barn offentligt. Men vem bestämmer vilka normer som ska gälla? Den som anser att barnet är för stort när det är 1 år? Eller den som anser att 3 år är det som gäller? Eller den som tycker att 5 år är gränsen? Det finns lika många åsikter som det finns människor i världen.

När det gäller det här med blottning så har jag aldrig förstått varför kvinnobröst är så otroligt mycket mer laddat än ett mansbröst. Och det kommer jag nog aldrig att förstå heller. 
  • jag är den jag är
    hannis skrev 2013-09-25 18:22:13 följande:
    Och ännu konstigare är att det är socialt accepterat med djupa urringningar (blottade bröst) och andra lättklädda plagg (som tex blottar lår och mage) på tjejer samt nerhasade jeans som visar halva rumpan på killar men att ett halvt blottat kvinnobröst just vid amning är så otroligt provocerande. 

Ja, det är mig en stor gåta!
  • jag är den jag är
    keron skrev 2013-09-25 18:29:22 följande:
    Ja! Vad är det för fräckhet ammande kvinnor har att de vågar visa brösten i amningssyfte när alla ju vet att bröst är till för männen att leka med i sexuellt syfte och för kvinnor att visa upp för att snärja nån att para sig med och få sexuell uppskattning, uppvaktning och bekräftelse! Usch! Skål

Exakt! Att vi bara vågar!
  • jag är den jag är
    Söte79 skrev 2013-09-26 22:20:03 följande:
    Usch ja... Hur kan vi?!! Haha!!
    Vi är naturligtvis lågutbildade och ointelligenta! Någon annan förklaring till vårt beteende finns ju inte.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!