Inlägg från: läängtar87 |Visa alla inlägg
  • läängtar87

urkund

Hej. Vet inte om detta hamnar rätt men chansar.

Jag och en kompis har skrivit cuppsats. Vi skickade till urkund och fick mellan 60-80%likhet på ett stycke i uppsatsen. Vi har tagit referenser från andra uppsatser och angivit grundkällan, dvs boken som står i uppsatsen. Vi har självklart skrivit om texten lite till efter vi fått från urkund så den skiljer sig mer.
    Jag har två frågor
    Skulle vi angivit uppsatserna som källa istället för böckerna? Är det plagiat?
    Den andra frågan är om vi, om det är plagiat, måste göra om hela uppsatsen? Eller om det räcker med den delen?
    Klurigt vad lagen säger! Tråkigt att bli anklagad för fusk om man har handlat i god tro och trott man varit tydlig med allt i uppsatsen.

Hjälp!

• Svar på tråden urkund
  • läängtar87

Men den är redan inskickad och går upp med den om en vecka. Men kan väl göraaändringar tills vi går upp med den? Att säga på opponeringen att vi lagt till en källa? Självklart har vi läst grundkällan oxå.

• läängtar87

Det är kanske värt att tillägga att det är en lärandeteori som vi skrivit om. Man kan inte ändra för mycket då vissa begrepp måste finnas kvar.

• läängtar87

Men vi får väl ändra i uppsatsen fram till opponeringen? Det är väl inte förrän vi skickar in den till examinatorn som vi kan bli anklagade, vi har "bara" missat att skriva dit uppsatsernå, trodde vi skulle ha grundkällan.

• läängtar87

Ja men jag måste väl ändå kunna göra den ändringen nu innan vi går upp, fast vi går skickat in den. Som sagt är ju ett misstag.

Det vi skrev om var en lärandeteori i teori delen. Teori, litteratur och metod består utan ca 15 sidor varav vi går fått en anmärkning på 3 sidor med olika mycket.

Vi här inte fått någon anmärkning på vårt övriga arbete som resultatanalys, diskussion, eller metoddiskussion.

Borde inte handledaren sagt till oss om det misstänktes plagiat? Eller när får man den infon?

Svar på tråden urkund