Inlägg från: Frau Farbissina |Visa alla inlägg
  • Frau Farbissina

lchf för barn

LCHF är allt annat än bra och näringsrikt. Vill du ha tips på bra och nyttig mat för ditt barn så finns BVC och Livsmedelsverket.

Really?
  • Frau Farbissina
    skogsvitter skrev 2013-09-14 23:29:38 följande:
    Vad menar du med fritt från socker? Barn behöver kolhydrater, betydligt mer än vuxna. Deras hjärna ska liksom växa rejält under de kommande åren... undviker du även att ge ditt barn bröstmjölk/ersättning, bara en fundering?

Gluten bör introduceras mycket försiktigt och helst under amning, för att minska risken för celiaki. Eller tänkte du dig att din bebis aldrig någonsin ska få äta något med gluten i..?

Jag tror faktiskt att du behöver tänka om. Det är en sak vad du som vuxen väljer att äta och inte äta, en helt annan att tvinga ditt växande barn att äta samma begränsade kost som dig! I synnerhet med de risker som de facto finns med LCHF.

Really?
  • Frau Farbissina

Vad är det som är fel med deras rekommendationer?

Koppkaka skrev 2013-09-14 23:42:21 följande:
    Livsmedelsverket, bra och nyttig mat? HAHAHAHAHA!!!

Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 05:37:35 följande:
    Vad är det för näring man missar på LCHF förutom ett överdrivet intag av kolhydrater?

Vad är det för bra med LCHF förutom ett överdrivet intag av fett?
    Alla behöver kolhydrater, även barn.
    Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 15:21:39 följande:
    Och hur mycket fett äter man på LCHF och hur mycket kolhydrater behöver ett barn eller en vuxen?

Är inte kolhydrater i nötter, bär, grönsaker, mejeriprodukter osv. bra kolhydrater eller är det bara kolhydrater ifrån spannmål som är okej? 
    Massor av fett var det när jag testade eländet. Det var ändå bara  några år sen. Har de ändrat den kanske?
    Har inte sagt att bara kolhydrater från spannmål är OK. Men inte ens frukt var OK när jag käkade LCHF.
    Trodde jag skulle dö. Hade ont i leder, glömde en massa och så mysiga bröstsmärtor på det.
    Inget för barn med andra ord.
    Really?
  • Frau Farbissina
    Visstfanvilldu skrev 2013-09-15 16:54:21 följande:
    Personligen tycker jag det är taskigt att inte låta barnen bli så stora att de kan välja själva om de vill utesluta i princip alla kolhydrater eller inte. Lite som att bara ge veganmat. Hur kommer kroppen reagera senare i livet om barnet inte vill äta LCHF längre? Dessutom har vi gett våra barn vanlig sk husmanskost med kolhydrater berydligt längre än vad LCHF har funnits, och de flesta ungar verkar ju vara friska och må bra?
    Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 16:26:21 följande:
    Hur mycket är massor av fett?
    Samma som en kompis som fått för sig att han ska äta 125g smör om dagen?
    När jag har testat att lägga in fett i ex matdagboken för att få rätt fördelning på energiprocenten så är 125g smör åt h-vete för mycket.
    2ägg, 1msk kokosolja, 1msk majonäs och sedan är det i princip fullt för den dagen på fettfronten om energifördelningen ska bli korrekt om man ska tänka lite på hur mycket kalorier man stoppar i sig och inte hamna på 3000 eller mer.

En hel del, mer än man bör. LCHF betyder ju ändå Low Carb High Fat.
    Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 19:13:21 följande:
    Fast vem säger vad man bör och vem har rätt?

Det börjar röra lite på sig i fettskräckens led och många börjar inse att fett inte är farligt, men att därmed tro att alla på LCHF käkar smörpaket och dricker grädde dagarna i ända är befängt. 
    Jag vet att man inte käkar smörpaket och dricker grädde Om du läst igenom mina inlägg så ser du att jag själv testat och det var på tok för mycket fett. Det är allmänt känt att för mycket fett kan leda till hjärtinfarkter. Det är inget jag rekommenderar någon mor att utsätta sitt barn för den risken. Ät hellre vanlig kost fast i lagom mängder. Man ska äta varierat och det mår kroppen bra utav. Titta bara på alla 90 plussare. De åt allt, fast lagom och rörde på sig mycket. Det var inga tramsiga dieter de höll på med inte.
    Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-15 19:25:19 följande:
    Om du kollar upp fakta bakom vad som orsakar infarkter så lär du märka att det inte är beroende av fettet i kosten. Så länge du inte häver i dig onaturliga mängder. Finns massor av "nya" studier på det.

Och bara för att du åt för mycket fett så behöver det ju inte innebära att du åt exakt rätt mängd fett och du har heller inte skrivit hur mycket fett du åt så vad som är mycket för dig kan ju vara helt normalt för vem som helst. Eller hur?

Finns massor av duktiga "normalätare" som berikar sin kost med kakor, snacks, choklad, caffelatte m.m. som får i sig mer fett än vad en på LCHF får. Därmed inte sagt att alla som inte äter LCHF häver i sig chips och choklad i mängder.
    Jag åt precis så mycket fett som man skulle enligt dieten. Jag kollade upp det innan jag började.
    LCHF är ju ändå en diet och ett spädbarn som den här tråden ändå handlade om ska inte hålla på med dieter.
    Vi vuxna kan gott hålla på om vi känner för det, men barn behöver få sig i av allt som BVC rekommenderar och de brukar säga att man ska kolla på vad SLV rekommenderar. Jag litar mer på en BVC - sköterska än vad en av de femtielva miljoner trend - dieter säger att man ska äta.
    Really?
  • Frau Farbissina
    sextiotalist skrev 2013-09-16 10:04:31 följande:
    Fast nu är det just det som är människan, vi är såpass så intelligenta att vi kan förprocessa maten innan vi äter den, det gör att vi kan äta mer än vad vi hade kunnat göra annars och det är ju även det som gjort oss mer intelligenta. Såvisst man kan återgå till tiden före elden.

Sedan kan jag hålla med om att livsmedelsverket har stannat kvar i 80-talets fetthysteri och att margarin och lättprodukter (konstgjorda) är inte det bästa.

Och till barnen, deras tarmar är generellt känsliga för fiber, jag känner förskolepersonal som berättar att baljväxter, frön och sådant ofta går rakt igenom och hittas i blöjan vid nr 2. Dvs barnen tillgodogör sig inte svårspjälkade kolhydrater (inte de flesta i varje fall). 

Really?
  • Frau Farbissina
    Mandel skrev 2013-09-16 07:07:31 följande:

Och jag har fortfarande inte fått svar på hur mycket kolhydrater ett litet barn behöver så hur kan vi då veta om ett barn får i sig tillräckliga mängder genom grönsaker, bär frön osv? 
    Mer än vad LCHF förespråkar. Seriöst, ingen frukt? Bara grönsaker som växer ovan jord? Till ett litet barn?
    Really?
  • Frau Farbissina
    Koppkaka skrev 2013-09-16 13:42:58 följande:
    Mathållning och kosthållning är samma sak. Bara det att mat och kost är synonymer.
    Du vet precis vad som här menas med diet. Vill du leka språkpolis så go ahead och roa dig med det.

Really?
  • Frau Farbissina
    Koppkaka skrev 2013-09-16 17:14:27 följande:
    Tack barn blir fortfarande inte sjuka av att inte få frukt.
    Nej, men av att få för lite näring. Kolhydrater är en form av näring.
    Den här debatten kan fortsätta tills tidens ände eller så inser man att alla har olika åsikter.
    Själv litar jag på min BVC - sköterska och kommer att fortsätta ge min son varierad kost.
    Han är frisk som en nötkärna och vill att han fortsätter vara det.
    So long! Ses i " för oss som bakar". Flört
    Really?
Svar på tråden lchf för barn