• hlie

lchf för barn

Mandel skrev 2013-09-15 05:37:35 följande:
    Inte ett dugg svårt. Fram med grönsaker och i början kanske du får köra med lite rotfrukter som smakportioner för att introducera riktig mat till barnet.
    Kanske lite hårt för en barnmage med broccolipuré eller blomkålsmos som start istället för det traditionella potatismoset. Morotspuré?
    Det du kan göra är att blanda i lite av de grönsakerna i potatismoset så småningom.

Man behöver verkligen inte en massa socker eller spannmålsprodukter och om du struntar i köpt pasta så slipper du gluten. Gör egen "pasta" på färskost, ägg och fiberhusk. Massor av fibrer mot vanlig pasta.
    Finns massor av spännande recept på nätet. 
    Eller så river du skalet av en squash och kokar i lättsaltat vatten så får du grön "spagetti".

Bröd behövs inte heller som bukfylla utan kör med andra mellanmål och frukostar. Naturell yoghurt med mosade bär är smaskens! 
    Här är inte barnen uppvuxna på LCHF(fanns knappt när de var små ), men ena barnet är ändå helt såld på olika fröer och har det gärna på sin yoghurt. 

Förstår inte varför det skulle vara så upprörande att laga egen mat med bra råvaror för och strunta i detta onödiga socker och vetemjöl som inte tillför någon något vettigt.
    Vad är det för näring man missar på LCHF förutom ett överdrivet intag av kolhydrater?

• hlie

Hjärnan producerar eget socker som den behöver, därav behöver vi inte trycka i oss annat socker och sötningsmedel. Håller med "Mandel" i allt. 
    LCHF - man kan baka sitt egna bröd, så allt bröd är inte onyttigt. Men det bröd som är onyttigt innehåller gluten och det är DET som inte är bra för kroppen.

Men såklart, dom som inte tycker LCHF är bra och nästintill dödligt för en människa, ni har ju såklart rätt.
    Eller?
    Ni orkar ju inte ens svälja "stoltheten" och läsa om LCHF mer nogrannare. Ni ger det helt enkelt ingen chans och alla LCHF-are är ju helt bakom flötet enligt er.
    Enligt mig så är det ni som inte försöker, som har något fel.

• hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 11:59:11 följande:
    Gluten är inte bra för de som har glutenintolerans eller allergiska mot glutenproteinet (två olika saker), andra har förmågan att bryta ner gluten.

Men sedan är det individuellt, jag skulle inte fixa LCHF då jag inte klarar för mycket av den maten man rekommenderar och jag fixar inte fiberrik mat, men det är jag det, för andra kan det vara perfekt mat. 
    Ja, alla är ju olika! Men det som "stör" mig mest är att många ser ner på dom som äter LCHF och står för att det är bra. 

Men nej, såklart är inte den sortens mat kanske passande för alla av olika anledningar.
    Men det innebär ju inte att det är livsfarlig mat som tar död på en människa
    ( Som de flesta gärna vill uttryckas sig gällande LCHF )
    Menar inte att du uttrycker dig så, men de flesta gör det. 

• hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 13:40:25 följande:
    det jag vänder mig emot är dieter som inte är medicinskt nödvändiga, till barn.
    Okej. Lchf är då inte en diet iallafall. Bara för att man går ner på det till en viss del, innebär det inte att det är en diet såsom viktväktarna osv osv. 
    Många ( som jag känner och inte känner ) Har blivit friskare pga lchf. Av diabetes osv.
    Jag själv har blivit till att må bättre i kroppen och jag har sjukdomen Fibromyalgi.
    Det har gjort mig starkare både mentalt och fysiskt !
    Istället för att äta en massa smärtstillande etc, så har jag kunnat äta LCHF mat och mått tusen gånger bättre :)

• hlie
    sextiotalist skrev 2013-09-15 14:03:11 följande:

men du är vuxen, ok, om jag uttrycker som så. Man ska undvika att så mycket som möjligt använda mat som livsstil för barn (nej, jag tycker inte heller om veganmat för barn).
    Nej jag är inte vuxen :) 
  • hlie
    Mandel skrev 2013-09-15 15:21:39 följande:
    Och hur mycket fett äter man på LCHF och hur mycket kolhydrater behöver ett barn eller en vuxen?

Är inte kolhydrater i nötter, bär, grönsaker, mejeriprodukter osv. bra kolhydrater eller är det bara kolhydrater ifrån spannmål som är okej? 
  • hlie
    Mandel skrev 2013-09-15 19:13:21 följande:
    Fast vem säger vad man bör och vem har rätt?

Det börjar röra lite på sig i fettskräckens led och många börjar inse att fett inte är farligt, men att därmed tro att alla på LCHF käkar smörpaket och dricker grädde dagarna i ända är befängt. 
  • hlie
    Mandel skrev 2013-09-15 19:25:19 följande:
    Om du kollar upp fakta bakom vad som orsakar infarkter så lär du märka att det inte är beroende av fettet i kosten. Så länge du inte häver i dig onaturliga mängder. Finns massor av "nya" studier på det.

Och bara för att du åt för mycket fett så behöver det ju inte innebära att du åt exakt rätt mängd fett och du har heller inte skrivit hur mycket fett du åt så vad som är mycket för dig kan ju vara helt normalt för vem som helst. Eller hur?

Finns massor av duktiga "normalätare" som berikar sin kost med kakor, snacks, choklad, caffelatte m.m. som får i sig mer fett än vad en på LCHF får. Därmed inte sagt att alla som inte äter LCHF häver i sig chips och choklad i mängder.
  • hlie
    Mandel skrev 2013-09-16 07:07:31 följande:
    Nja, är nog mer inne på att kalla tallriksmodellen för diet eftersom den innehåller saker som måste bearbetas innan man kan äta dem. Bröd, pasta osv växer inte naturligt i naturen utan man måste göra något för att kunna äta spannmålen. 
    Prova att käka hela vetekorn så får du se hur jobbigt det är för käkarna!
    Och hur naturligt är margariner som livsmedelsverket förespråkar?
    LCHF är mer rena naturprodukter. De behöver inte malas och grejas för att vi ska klara av att äta dem. 

Och jag har fortfarande inte fått svar på hur mycket kolhydrater ett litet barn behöver så hur kan vi då veta om ett barn får i sig tillräckliga mängder genom grönsaker, bär frön osv? 
  • hlie
    Koppkaka skrev 2013-09-16 13:31:14 följande:
    Alla sätt att äta är en diet. Diet betyder mathållning.

Ska inte barnen äta efter diet så då ska dom med andra ord svälta då. Och nej, ett barn lider INTE av att inte få frukt (vitaminer får dom från grönsakerna). Denna förbannade fruktmani...
  • hlie
    Hultan skrev 2013-09-16 17:55:49 följande:
    Jag blev gravid tack vare LCHF. Fick tillbaka min ägglossning. Mår prima på denna kost. Helt övertygad om att det är hälsosamt. Människan har bara ätit spannmål i några hundra år. Innan dess existerade inte den typen av kost. Inuiterna föder sina barn på rikligt med fet mat, och dom har inga problem med högt kolesterol, hjärtkärlsjukdom eller fetma. Ja, barn är gjorda för bröstmjölk, som är rik på fett och mjölksocker, men det finns en anlednig till att barn inte ammas upp i vuxen ålder, ju för att näringsbehovet förändras!!
Svar på tråden lchf för barn