Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

lchf för barn

Mandel skrev 2013-09-15 10:59:12 följande:
    det finns energi i mycket annat med som en klick smör eller så om det är enbart energimängden man är ute efter

Barn behöver lättomvandlade kolhydrater, det finns en anledning att bröstmjölken är väldigt söt.
    De behöver både fett och kolhydrater för att bygga upp muskelatur och hjärna, de är under uppbyggnad och inte som vi vuxna, som har en helt annan ämnesomsättning.

Barn ska, om möjligt, äta så allsidigt som möjligt och inte äta dieter.

Barnens tarmar har dessutom svårare att ta tillvara näringen i fiberrik mat, då de har svårare att smälta den maten.     
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-15 11:43:50 följande:
    Märkligt att du anser att LCHF skulle vara fiberrikt för så många andra anser att man inte får i sig tillräckligt med fibrer på LCHF

Nej, men jag kan tänka mig att om man äter något brödaktigt inom LCHF, så är det ganska mycket fibrer i, eftersom man vill minimera kolhydraterna, så faller det sig naturligt att de kolhydrater som man äter är av den långsamma typen, antar jag fel?
  • sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 11:50:17 följande:
    Hjärnan producerar eget socker som den behöver, därav behöver vi inte trycka i oss annat socker och sötningsmedel. Håller med "Mandel" i allt. 
    LCHF - man kan baka sitt egna bröd, så allt bröd är inte onyttigt. Men det bröd som är onyttigt innehåller gluten och det är DET som inte är bra för kroppen.

Men såklart, dom som inte tycker LCHF är bra och nästintill dödligt för en människa, ni har ju såklart rätt.
    Eller?
    Ni orkar ju inte ens svälja "stoltheten" och läsa om LCHF mer nogrannare. Ni ger det helt enkelt ingen chans och alla LCHF-are är ju helt bakom flötet enligt er.
    Enligt mig så är det ni som inte försöker, som har något fel.

Gluten är inte bra för de som har glutenintolerans eller allergiska mot glutenproteinet (två olika saker), andra har förmågan att bryta ner gluten.

Men sedan är det individuellt, jag skulle inte fixa LCHF då jag inte klarar för mycket av den maten man rekommenderar och jag fixar inte fiberrik mat, men det är jag det, för andra kan det vara perfekt mat. 
  • sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 13:23:46 följande:
    Ja, alla är ju olika! Men det som "stör" mig mest är att många ser ner på dom som äter LCHF och står för att det är bra. 

Men nej, såklart är inte den sortens mat kanske passande för alla av olika anledningar.
    Men det innebär ju inte att det är livsfarlig mat som tar död på en människa
    ( Som de flesta gärna vill uttryckas sig gällande LCHF )
    Menar inte att du uttrycker dig så, men de flesta gör det. 

det jag vänder mig emot är dieter som inte är medicinskt nödvändiga, till barn.
  • sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 13:55:13 följande:
    Okej. Lchf är då inte en diet iallafall. Bara för att man går ner på det till en viss del, innebär det inte att det är en diet såsom viktväktarna osv osv. 
    Många ( som jag känner och inte känner ) Har blivit friskare pga lchf. Av diabetes osv.
    Jag själv har blivit till att må bättre i kroppen och jag har sjukdomen Fibromyalgi.
    Det har gjort mig starkare både mentalt och fysiskt !
    Istället för att äta en massa smärtstillande etc, så har jag kunnat äta LCHF mat och mått tusen gånger bättre :)

men du är vuxen, ok, om jag uttrycker som så. Man ska undvika att så mycket som möjligt använda mat som livsstil för barn (nej, jag tycker inte heller om veganmat för barn).
  • sextiotalist
    hlie skrev 2013-09-15 15:34:58 följande:
    Nej jag är inte vuxen :) 

men du är inte i förskoleåldern, utan troligen vuxit nästan klart.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 07:07:31 följande:
    Nja, är nog mer inne på att kalla tallriksmodellen för diet eftersom den innehåller saker som måste bearbetas innan man kan äta dem. Bröd, pasta osv växer inte naturligt i naturen utan man måste göra något för att kunna äta spannmålen. 
    Prova att käka hela vetekorn så får du se hur jobbigt det är för käkarna!
    Och hur naturligt är margariner som livsmedelsverket förespråkar?
    LCHF är mer rena naturprodukter. De behöver inte malas och grejas för att vi ska klara av att äta dem. 

Och jag har fortfarande inte fått svar på hur mycket kolhydrater ett litet barn behöver så hur kan vi då veta om ett barn får i sig tillräckliga mängder genom grönsaker, bär frön osv? 
    Fast nu är det just det som är människan, vi är såpass så intelligenta att vi kan förprocessa maten innan vi äter den, det gör att vi kan äta mer än vad vi hade kunnat göra annars och det är ju även det som gjort oss mer intelligenta. Såvisst man kan återgå till tiden före elden.

Sedan kan jag hålla med om att livsmedelsverket har stannat kvar i 80-talets fetthysteri och att margarin och lättprodukter (konstgjorda) är inte det bästa.

Och till barnen, deras tarmar är generellt känsliga för fiber, jag känner förskolepersonal som berättar att baljväxter, frön och sådant ofta går rakt igenom och hittas i blöjan vid nr 2. Dvs barnen tillgodogör sig inte svårspjälkade kolhydrater (inte de flesta i varje fall). 

• sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 13:00:40 följande:
    Då borde det ju inte fungera med fullkornspasta och liknande heller. Om de är känsliga i tarmarna alltså.

Jag har känsliga tarmar och nej, fullkornspasta fungerar inte alltid.
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 13:12:00 följande:
    Men morot och potatis går bra?
    Men det jag ville nå fram med är att man inte kan överföra en vuxendiet/livsstil på så små barn som det rörde sig i TS, utan man måste ta hänsyn till att ett så litet barn måste ha mer färdigprocessad mat och lättspjälkade kolhydrater och att det är inte livsfarligt med vitt mjöl.

Dvs den livsstil som TS mår bra av (vilket inte alls är orimligt) kan vara ett dåligt val till litet barn. Hon ska alltså inte köra LCHF till barnet, utan se till att barnet får i sig både kolhydrater (i den form barnet klarar av att hantera, dvs inte i form av fullkorn, frön etc), proteiner, fett, vitaminer och spårämnen¨, så processad att barnet tar upp näringen. Det är totalt meningslöst att ge ett barn kolhydrater i form av svårsmälta baljväxter, när detta bara går igenom systemet, eller om barnet får magknip efteråt.    
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2013-09-16 15:56:31 följande:
    Jag säger inte emot dig utan undrar om det är ok med morötter och potatis? Det måste väl ändå vara bättre än pasta och ris, eller?
    Bättre eller sämre, har ingen aning, eftersom jag inte ser varken ris eller pasta som något farligt eller giftigt, möjligtvis att morötter innehåller mer vitaminer då.

Jag levde på pasta när jag pluggade och lyckades hålla både vikten, hälsan och humöret i trim. 
  • sextiotalist
    Hultan skrev 2013-09-16 17:55:49 följande:
    Jag blev gravid tack vare LCHF. Fick tillbaka min ägglossning. Mår prima på denna kost. Helt övertygad om att det är hälsosamt. Människan har bara ätit spannmål i några hundra år. Innan dess existerade inte den typen av kost. Inuiterna föder sina barn på rikligt med fet mat, och dom har inga problem med högt kolesterol, hjärtkärlsjukdom eller fetma. Ja, barn är gjorda för bröstmjölk, som är rik på fett och mjölksocker, men det finns en anlednig till att barn inte ammas upp i vuxen ålder, ju för att näringsbehovet förändras!!
    I några hundra år, det är nog snarare närmare 10 000 år om inte längre
Svar på tråden lchf för barn