• attali

vikt i v.16??

Hej! Har mått i princip jätte bra hela graviditeten ( inte spytt en enda gång). Ändå väger jag nu mindre än vad jag gjort innan (bara något kilo dock) och går omöjligt upp?! Försöker äta mer, händer ändå inget. Blir jätte orolig då det överallt står att man ska ha gått upp 5 kilo osv.. Jag äter väl normalt nu då jag försöker äta mer, tror jag åt lite för lite innan jag blev gravid. Är normalviktig (166cm 56kg). Någon som varit/är med om liknande?

• Svar på tråden vikt i v.16??
  • mane03

Det är ingen fara att du inte gått upp i vikt, ditt barn väger inte mycket i v 16. Du ska bara vara glad att du inte ökat massa i vikt redan. Med mitt första barn gick jag upp 3 kg och hon mådde bara bra. Min andra graviditet gick jag upp 9 kg och nu är jag i v 22 och har gått upp 2 kg. Vissa går upp 20 kg under en graviditet och dom kanske redan gått upp några kg i v 16. Det är ingen fara att du inte gått upp i vikt.

• ärjagredo

Jag är i vecka 15 och har inte gått upp någonting. Jag är 156 cm och väger 47 kg, som är min "normalvikt". Jag gick ner till 45 kg i början av graviditeten och då mådde jag bra, har inte heller spytt något och kunnat äta normalt hela tiden så jag var väldigt förvånad över min viktnedgång... Efter några veckor var jag tillbaka på min "normalvikt" och nu står det still. Dock oroar jag mig inte för vikten. Tycker bara det är skönt att jag inte har gått upp massa i vikt än :)

• attali

tack för svar! känns mycket bättre å veta att man inte är helt onormal :) Man blir ju så uppskrämd av allt som man "borde". Man borde gå upp i vikt, man borde spy osv. Sen är min barnmorska sån som berätta allt man borde.. Hon vägrar kläcka ur sig att alla inte är lika verkar det som. Utan:jamen du har väl mått dåligt?? det gör man ju!!? Ja men du ha väl känt de och de?? Det gör man ju.

Usch det är nog bäst att bara lita på sin kropp å va glad för att man ej spytt och gått upp i vikt :) tack återigen för svar!

• nkw

Jag går in i veckan 16 på onsdag och har gått ner 2 kg sen inskrivningen, ingen fara säger min BM :)

• attali

okej:) Men har du mått dåligt eller har du mått som vanligt och ändå gått ner?:)

• Pyret 85

Jag gick upp totalt 4 hg under min graviditet.. visst jag kräktes mycket. När bebis kommit ut vägde jag 9 kg mindre :) Tycker inte du ska vara orolig!

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Michaela94

Jag är i vecka 21 på tis och jag står fortfarande på -10 kg sen inskrivningen... O min BM säger att d inte e ngn fara, och han väger som han ska i magen o allt är på plats o så, så d är ingen fara att inte ha gått upp ngt... :)

• attali

okej skönt å veta att allt kan vara normalt ändå :) Ska på ultraljud om 1 1/2 vecka så om allt är bra då ska jag verkligen försöka slappna av bara :)

• Elinannamaria

V 15 här och har inte gått upp nått, väger 58, 160 lång. Har inte spytt nått men varit mindre sötsugen under de första 12 veckorna. Nu verkar de tyvärr kommit tillbaka :)

• attali

Är i v22 nu, fortfarande inte gått upp något, eller ja typ 1 kilo. Men bebis växer som h*n ska:) Så de e skönt å veta!

Svar på tråden vikt i v.16??