Inlägg från: ominte |Visa alla inlägg
  • ominte

Skaffa ragdoll Tusen frågor!

Vi har bestämt oss för att skaffa en ragdoll pga dess speciella sociala och tillgivna personlighet.
    Försöker föreställa mig hur det ska funka med vår livsstil. Hoppas nån kan svara på mina frågor..

Vi kommer ha med oss katten till landet. Vi har ett stort hus och vi vistas mestadels utomhus. På vår och sommar. Vi tänker oss lång lina eller koppel MEN hur länge kan man vara utomhus med katten? Funkar flera timmar? sedan hänger vi mycket på bryggan, solar och badar, kan den vistas där med oss? Känns taskigt att lämna katten inne i huset och själv gå ut.

Hur snabbt efter att den kommit till oss vid 12 v bör vi vänja den vid bilåkning och ny miljö på landet? det sägs att man ska träna dem att åka bil..
    Vi åker till landet på vår och sommar, ska vi vänta med att skaffa katt till vinter/vår nästa år då vi kommer åka mycket? om vi köper en raggis nu så dröjer det över ett halvår innan vi åker till det alternativa hemmet (landet). Då kanske det blir svårare för henom?

• Svar på tråden Skaffa ragdoll Tusen frågor!
  • ominte

Hej
    Har du haft din ragdoll länge? tack för dina svar! Utifrån det jag läst så verkar det som att ragdollen är så cool att nya miljöer inte "skrämmer". utan de tar allting med lugnt oavsett stoj och stim. enligt rasbeksrivningen så ska allt sånt funka oproblematiskt? Det verkar för mig ofattbart att en katt bara gillar läget hur som helst, därför jag frågar här Intressant att läsa om hur din katt funkar!

På bryggan är det vi familjen och oftast vänner på besök samt grannarna på sina respektive bryggor (5-6 m avstånd). Så visst är det sojigt eller vad man ska säga..

Jag har kollat på rastgårdar men då kommer den få vara så ensam medan vi går iväg, därför tänkte jag att den skulle få följa med oss dit vi går i stället. Lina är givet, vi är nästan aldrig inomhus på somrarna så den får hänga med oss ut. Men man kanske kan lämna katten inne stundvis? Blir de ledsna om man gör det och själv går iväg ut?

• ominte

Så, det är vana som gäller, dvs att vänja katten vid stoj och att det händer saker ofta. Vi har ju barn så det lär vara en del stim och lek, kanske den vänjer sig vid det?
    Vi kommer vara hemifrån ca 6-7 h/dag, vänjer den sig lättare vid ensamhet än andra kattraser? Ingen kattkompis i första läget utan hen kommer vara ensamkatt. Enligt en uppfödare jag talat med kan de utan problem vara ensamhemma en arbetsdag (mer än 8 h). Men jag har läst olika om detta också.

• ominte

Just det...att välja kattunge. Vi vill ha en stabil, lugn och säker och framförallt orädd  katt, ska man titta på hos ungarna? Alla småttingar är ju sjövilda och leker med varann, har tittat på en kull och det var omöjligt att veta eller se något tyupiskt drag förutom en kattjej som var heltokig och flög nästan upp i taket och lekte mer än de andra. Dom var inte direkt gosiga heller..(inte konstigt iofs att inte ligga still vid 10 v ålder).
    En lekfull katt kanske lättare känner sig ensam?
    Ska man bara välja nån på måfå och tänka att "jamen vafaen den är ju ragdoll, det blir bra"?

• ominte

intressant! vill du berätta hur du själv valde din kattunge? kan du rekommendera uppfödare?

• ominte

Men han var ju för himla fin!!! Otroligt vacker!
     Tack för att du delar med dig!

Jodå jag har gått igenom hela internet med information, blocket också.
    Läst igenom varenda uppfödares hemsida tror jag.

Jag tanker att det nog är skillnad på om hemmet där kattungarna föds är omgärdat av manga människor, barn och andra djur än om de föds upp hos en tråkig pensionär (inget illa ment men du förstår säkert...). Det kan ju iofs va dåligt hos en barnfamilj men jag tanker ändå att chanson att katterna blir barnvana och gosade och lekta med mycket mer.
    Det är tyvärr svårt att tajma en kull hos exakt den uppfödare man vill köpa av..Dessutom har jag krav på utseende (vill ha brun colorpoint helst) Jag har träffat en som är jättetrevlig men hennes kullar växer upp hos fodervärdar så man vet ju aldrig vad de är för ena

• ominte

Just det, mamman i den kullen vi tittade på låg i ett annat rum på golvet och bara tittade. Verkade slö, ungarna var 10 v så hon kanske fortfarande var trött ..? Ungarna var i vardagsrummet, resten av katterna kunde komma in där (kompostgaller) men ungarna kunde inte ta sig ut. Det kanske är så man gör för att inte tappa bort dem?

• ominte

Lustigt, alla säger så olika. En av uppfödarna jag träffat sa att hon hade med sig sin hona lite varstans, på olika träffar, utställningar etc och hon hade inga problem med vare sig nya miljöer eller djur och människor. Birmafröken: Du skriver att grundtemperamentet får i arv. Varför avlar man på en katt som inte tycker om människor den inte känner, dvs håller sig på avstånd och beter sig skyggt? Så var pappan till några ungar jag tittade på fast enligt uppfödaren är han världens gosigaste katt som ligger överallt man ör och vill ha uppmärksamhet. Detta verkar bara gälla matte, husse och familjen, inte utomstående. Ungarna bor med mamman hos fodervärd så risken kanske minskar att ungarna tar efter..? Tyckte verkligen om dessa småttingar men vill absolut inte ha en lättskrämd osocial katt. Haft det förut- inte kul!

Svar på tråden Skaffa ragdoll Tusen frågor!