ominte skrev 2013-09-15 11:56:29 följande:
Hej
Har du haft din ragdoll länge? tack för dina svar! Utifrån det jag läst så verkar det som att ragdollen är så cool att nya miljöer inte "skrämmer". utan de tar allting med lugnt oavsett stoj och stim. enligt rasbeksrivningen så ska allt sånt funka oproblematiskt? Det verkar för mig ofattbart att en katt bara gillar läget hur som helst, därför jag frågar här

Intressant att läsa om hur din katt funkar!
På bryggan är det vi familjen och oftast vänner på besök samt grannarna på sina respektive bryggor (5-6 m avstånd). Så visst är det sojigt eller vad man ska säga..
Jag har kollat på rastgårdar men då kommer den få vara så ensam medan vi går iväg, därför tänkte jag att den skulle få följa med oss dit vi går i stället. Lina är givet, vi är nästan aldrig inomhus på somrarna så den får hänga med oss ut. Men man kanske kan lämna katten inne stundvis? Blir de ledsna om man gör det och själv går iväg ut?
Min nuvarande Ragdoll är 5,5 år och innan han kom hit hade jag en annan Ragdoll i 3 år. Mina raggisar har dock alltid haft sällskap av andra katter (birma och norska skogkatter) och varit väldigt förtjusta i dessa, så mina ragdollkatter har inte uppskattat att bli lämnade helt ensamma, men att
jag har lämnat hemmet har de inte reagerat på. Fast sånt beror ju så mycket på vad de är vana vid också.
En ragdoll är oftast ganska bekväm och gillar att vila, så att få sova ostört då och då mitt på dagen är något iallafall
mina raggisar bara har uppskattat. Händer det något vill de dock gärna vara med, så de är inte "tråkiga" för det.
Även om det rastypiska grundtemperamentet hos en Ragdoll är att vara lite långsam, naiv, godmodig och vänlig är det en katt, och alla katter (iallafall i vuxen ålder) reagerar med viss osäkerhet, stress och rädsla inför saker de inte är vana vid. Min Ragdoll som lever ensam med mig och kattkompisarna är t.ex. inte alls cool när mina stojiga syskonbarn kommer på besök (vilket händer väldigt sällan). Han blir inte aggressiv på något sätt, men han vågar sig inte självmant fram när de vill "klappa" honom och ögonen är stora som tefat.
Hade barn, stoj och stim varit en naturlig del av hans tillvaro är jag dock övertygad om att det varit på ett annat sätt.
Min ragdoll kan (som vilken katt som helst) tycka att saker är läskiga och obehagliga, men han går ändå alltid att hantera (t.ex. vid obehagliga veterinärundersökningar) och det är väl det som är den största "coolheten" hos honom.