Skaffa ragdoll Tusen frågor!
ominte skrev 2013-09-15 11:56:29 följande:
HejHar du haft din ragdoll länge? tack för dina svar! Utifrån det jag läst så verkar det som att ragdollen är så cool att nya miljöer inte "skrämmer". utan de tar allting med lugnt oavsett stoj och stim. enligt rasbeksrivningen så ska allt sånt funka oproblematiskt? Det verkar för mig ofattbart att en katt bara gillar läget hur som helst, därför jag frågar här

Visst, en ragdoll skall till rasen vara lättsam, men min kille (som annars är väldigt rastypisk) är verkligen jätterädd för sånt. Händer det nåt konstigt så får han panik och springer genast och gömmer sig. Det tog LÅÅÅNG tid för honom att uppskatta att vara ute, och då satt jag ändå med honom på gräsmattan, pratade med honom och kklappade. Minsta ljud blev han rädd. Vi har ofta mycket folk hemma (inte överdrivet mycket) men mina katter är vana att det händer saker. när alla sitter i soffan är lan lugn och kommer gärna och lägger sig i främlingars knän, men så fort nån reser sig upp blir han den lilla fegisen igen. Den enda han inte ryggar för är mig, antagligen eftersom han är van vid mitt rörelsemönster samt att jag respekterar att han blir lite skygg om man bara klampar på, och väljer därför att gå med lätta steg förbi honom på golvet....
Så allt handlar faktiskt inte bara om att vänja katten. Han är världens mysigaste och tur sig väldigt mycket till mig, litar på mig när vi har varit i vårt hus på kusten över sommaren, men man får inte glömma att en katt är en katt. Det är inte meningen att man skall släpa med den hit och dit utan den behöver sitt hem och sitt revir. En katt som flyttas runt blir faktiskt lätt stressad, och en stressad katt är ingen trevlig katt. Vill man vara ute mycket och ta med sig sig djur kanske man istället bör skaffa en hund som älskar att vara med överallt och vara ute. :)