Anonym (mammis) skrev 2013-09-15 22:54:23 följande:
Det stora problemet med min dotter är att hon tycker inte om något. Den enda frukt hon gillar är äpple. Keso, fil eller gröt går inte alls. Jag har äntligen fått henne att skippa bröd till frukost. Nu äter hon äggröra med skinka och så har hon paprika vid sidan om. Hon dricker uteslutande vatten till måltiderna.
Hon äter ganska fort, det har du rätt i. Ska prata med henne om att äta långsamt. Tur i oturen är att hon har lite bekymmer med magen så att vi kan jobba med kosten utifrån att få henne bra i magen. Och jag skulle inte bli förvånad om att problemen med magen faktiskt kommer från kosten och att hon inte tuggar maten ordentligt.
Men att min dotter knappt tycker om något är jobbigt. Svårt att få henne att äta nya saker. Enda grönsaker hon gillar är morot,paprika, gurka och sallad ( isbergsallad )
Bröd gillar hon bara ljust men jag funderar faktiskt på att förbjuda ljust bröd hemma. Helt o hållet.
Ja gör så att du förbjuder det! Du kan ju "sylla på dig själv" att du inte mår bra av att äta så mycket ljust bröd men att du inte kan låta bli att äta det om det är hemma :)
Hon tycker inte om något...jag förstår. Tycker om ananas, vattenmelon, ärtskidor, persikor, plommon,mango?
Kanske lite dyrare saker men kan kanske vara värt det ett tag om man ändå snålar ned på annat.
Tycker hon om fil, yoghurt? Frysta bär såsom blåbär,hallon,jordgubb? Du kan ju göra lite mellanmål med sådant och göra som en god dessert.
Jag menar inte att du ska utesluta all pasta,potatis,ris. Men mycket vitt vitt vitt blir som en degklump i magen och ingen längre mättnad. Gör portionerna med mest (exempelvis) köttfärssås och lite mackaroner och gör så att alla får en liten tallrik med sallad som du ha gjort som man måste äta upp ;)
Lite domderande kanske hehe, men du är ju mamma och hon barn och om du gör lika för hela familjen så blir hon inte utpekad :)