• Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (mamma2)

Jag hänger på. Dock vill jag inte att min dotter går ner utan står still i vikt så hon växer ikapp på längden. 10 år. 143 cm o 43 kg. Mkt mage. Hon är grov i sig själv. Mkt aktiv men älskar sötsaker. Jag begränsar men det är svårt. Livrädd för ätstörningar...vi kanske kan stötta varann så det blir rätt?

• Emmut

Testa att lägga upp normala portioner åt henne (och alla andra med) och ge ingen påfyllning?

Bra med träning och rörelse! Barn ska vara aktiva (andfådd aktivitet) minst 60 min dagligen.

Sedan tror jag att det är bäst att inte nämna vikt/bantning osv för barn utan benämna det som hälsa istället.

• Whitetrash86

Sluta laga så pass mycket mat så att man kan ta 3 portioner.. bara att förklara att ni vill spara pengar till roligare saker.

• StarStruck

Sluta låt henne äta så mycket, det blir säkert jobbigt för henne ett tag men fyll på med grönsaker tills hennes mage vant sig vid mindre mat?

• Anonym (mammis)
    Emmut skrev 2013-09-15 22:30:30 följande:
    Testa att lägga upp normala portioner åt henne (och alla andra med) och ge ingen påfyllning?

Bra med träning och rörelse! Barn ska vara aktiva (andfådd aktivitet) minst 60 min dagligen.

Sedan tror jag att det är bäst att inte nämna vikt/bantning osv för barn utan benämna det som hälsa istället.
    Nä jag håller med dig. Att inte nämna det. Därav har jag ingenting sagt. Det kommer att bli portionskontroll. Och det blir de för hela familjen. 
    Det störiga är att min man envisas med att servera bröd ( av det mest onyttiga sorten ) till middagen.

Men nu blir det portionskontroll. Och att inte ställa fram maten på bordet. Utan bara tallriken med en portion.  
  • Akua

Ja smart är att du lägger upp portioner. Alltså ha maten på spisen och gör lite snygg med dukningen och gör middagen trevlig och att ni sitter och pratar om roliga saker så middagarna får ta lite tid och ni äter långsamt. Jag kan ju gissa att hon äter ganska fort också... så ju långsammare hon äter desto mindre äter hon.

Sen kan du ju själv ge henne mellanmål innan hon hinner äta mackor. Men alltså gör nyttigare mellanmål då! Gillar hon avokado, keso, nötter och frukter, melon.

Sen måste du prat med din man så han är med på det hela! Det är egoistiskt av honom att fortsätta köpa hem onyttigt!!!!!! Han kan själv äta det när han inte är hemma om det är så viktigt för honom att äta onyttigt.

Så ha inte ljust bröd hemma...eller ha flerkorningt bröd hemma (bara för att det är mörkt är det inte nyttigt!!!!).        

• Anonym (mammis)
    Anonym (mamma2) skrev 2013-09-15 22:19:29 följande:
    Jag hänger på. Dock vill jag inte att min dotter går ner utan står still i vikt så hon växer ikapp på längden. 10 år. 143 cm o 43 kg. Mkt mage. Hon är grov i sig själv. Mkt aktiv men älskar sötsaker. Jag begränsar men det är svårt. Livrädd för ätstörningar...vi kanske kan stötta varann så det blir rätt?
    Vore fint att stötta varandra och ge handfasta tips. Min dotter har oxå börjat få mage. Och blivit plufsig i ansiktet. Min dotter är väldigt smal i sig själv. 
    Jag vill inte skapa någon hets heller och bidra till en ätstörning eller en skev kroppsbild.  

det kommer bli svårt med potionerna men jag får stå pall. 
  • Anonym (mammis)
    Akua skrev 2013-09-15 22:47:03 följande:
    Ja smart är att du lägger upp portioner. Alltså ha maten på spisen och gör lite snygg med dukningen och gör middagen trevlig och att ni sitter och pratar om roliga saker så middagarna får ta lite tid och ni äter långsamt. Jag kan ju gissa att hon äter ganska fort också... så ju långsammare hon äter desto mindre äter hon.

Sen kan du ju själv ge henne mellanmål innan hon hinner äta mackor. Men alltså gör nyttigare mellanmål då! Gillar hon avokado, keso, nötter och frukter, melon.

Sen måste du prat med din man så han är med på det hela! Det är egoistiskt av honom att fortsätta köpa hem onyttigt!!!!!! Han kan själv äta det när han inte är hemma om det är så viktigt för honom att äta onyttigt.

Så ha inte ljust bröd hemma...eller ha flerkorningt bröd hemma (bara för att det är mörkt är det inte nyttigt!!!!).        
    Det stora problemet med min dotter är att hon tycker inte om något. Den enda frukt hon gillar är äpple. Keso, fil eller gröt går inte alls. Jag har äntligen fått henne att skippa bröd till frukost. Nu äter hon äggröra med skinka och så har hon paprika vid sidan om. Hon dricker uteslutande vatten till måltiderna.

Hon äter ganska fort, det har du rätt i. Ska prata med henne om att äta långsamt. Tur i oturen är att hon har lite bekymmer med magen så att vi kan jobba med kosten utifrån att få henne bra i magen. Och jag skulle inte bli förvånad om att problemen med magen faktiskt kommer från kosten och att hon inte tuggar maten ordentligt.

Men att min dotter knappt tycker om något är jobbigt. Svårt att få henne att äta nya saker. Enda grönsaker hon gillar är morot,paprika, gurka och sallad ( isbergsallad ) 

Bröd gillar hon bara ljust men jag funderar faktiskt på att förbjuda ljust bröd hemma. Helt o hållet. 
  • Anonym (knubbis)

Jag blev knubbig redan som förskolebarn iom att min mormor som passade mig ofta på den tiden hela tiden stack till mig kakor o kex. Min mammas lösning på problemet var att just göra det till ett jätteproblem, hon pratade med alla om det så jag hörde, skickade mig till skolsköterskan och dietist när jag var 12 år gammal, samt gjorde även olika sorters "program" där vi skulle gå ner i vikt i hop (min mamma har alltid varit jättesmal naturligt och behövde aldrig banta). Samtidigt så köptes det alltid hem oboy, vitt bröd och söt yoghurt. Eftersom jag var ensam hemma ett par timmar efter skolan i den åldern minns jag att jag alltid åt massa mackor och drack chokladmjölk. För det fanns hemma och var enkelt, och jag var hungrig efter skolan... På högstadiet vägde jag nästan 90 kg Rynkar på näsan Min mamma kunde inte alls fatta hur det gick till eftersom hon alltid lagade bra husmanskost till middag...

Mitt första råd är att inte göra det till ett stort problem. Om du pratar med din tjej om det så gör det inte till en stor sak. Och se till att det inte finns vitt bröd, bullar, kakor mm hemma, det är jätteviktigt att din man också är med på det hela!!

• Anonym (gör rätt)

Vad har ni i köttfärssåsen? Har ni vanlig spaghetti eller fullkorn? Har ni grönsaker till?

Vad äter hon en normal dag?

I hennes ålder ska man inte "gå ner" i vikt utan sluta gå upp och växa ikapp den vikt man har, om man inte har fetma.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt