Min dotter behöver gå ner i vikt
Fyll ut med mer grönsaker och fibrer i maten. Morötter och riven zuzzhini i köttfärsen t ex. Skulle mina barn börja att trilskas med sånt skulle jag säga "När du kan laga din mat så får du ha annat i om du vill" (trevli ton såklart).
Byt ut saften till något annat? Typ hemmagjord smoothie som hon får vara med och göra. Baka något tillsammans och dra ner på chokladen (den innehåller ju mer ohälsosamt som köpt, chokladbollar kanske är ett bätte och roligare alternativ?) istället. Servera grönsaker, ha alltid frukt m.m. Prata mer med din man och säg att han kan käka sitt ohälsosamma bröd på kvällarna när banren lagt sig så han kan framstå som en bra fördebild vid matbordet? (föresten, vad inser han inte med hennes magproblem? Jag hade blivit jättearg!)
Är det du som handlar? Handla inte hem onyttigt. Vill din man ha det, så kan han handla.
Börja själva att ersätta fredagsmyset med något mindra onyttigt. Istället för chips har ni grönsaker och hemmagjord dipp, ha en helfamilje-aktivitet tillsammans. Varje lördag kan ni kanske spela fotboll en sväng, eller packa picknick och ge er ut i skogen, eller vad som helt så ni alla kommer ut mer.
BTW hade någon sagt till mig "man får ta mat så det räcker till alla andra" hade jag känt mig himla dum. Kanske är det bättre att börja lägga upp till barnen ett litet tag?
Köp vit fiberpasta istället för vanlig. Den är dyr, men det är din dotter det handlar om och det är hon så himla värd.
Ta ett rejält snack med din man också, tycker jag :)
Du är kanonbra!Tycker det är så himla beundransvärt när människor försöker lägga om sina vanor (och gör det - för det kommer ni lyckas med) för ett sundare liv!