• BusJohanna

Min dotter behöver gå ner i vikt

Du verkar vara en jättego mamma och massa cred till dig för att du försöker ta dig an detta på en bra sätt!

Mitt råd är som många andra att få med grönsaker och byt kolhydraterna mot grönsaker eller bättre kolhydrater som matvete/havre, fullkornsbulgur/couscous och liknande eller uteslut och öka grönsakerna.

Är det du som handlar och lagar maten? Isf gör en kupp och laga helt enkelt bara sådan mat. Ja hon gillar inte men om det inte bjuds annat så måste hon ju börja försöka.
    Köp inte hem ljust bröd (eller bröd alls) gör uppror.

Jag köpte itrims kokböcker. Många goda recept som de kinkiga i vår familj faktiskt gillar. Där ligger fokus på bra/få kolhydrater och nyttig mat. För de som behöver kolhydrater finns det bra tips och exempel till detta.
    Lycka till!

• BusJohanna

Inget socker så klart eller lightprodukter.
    Inga jätteportioner.
    En handflata protein och typ två/tre knutna nävar (storlek) grönsaker.

+ motion!

• BusJohanna

Kanske du skulle portionera ist för att hon tar själv. Gör så åt alla. Lite som på restaurang att man blir serverad.

• BusJohanna

Om hon har problem med magen kanske hon ska ragga ner på mjölkprodukterna och inte äta yoghurt alls?

• BusJohanna

Heja dig!!

Och ta din man i örat. Det är inte kul att vara tjej och komma upp i tonåren med tokig matsyn. Att lägga en hälsosam grund tidigt är viktigt.
    Risken för ätstörningar är större med en kass syn på mat nu för hon kommer bli varse om sin storlek tids nog och då är det lättare att ta till en massa "metoder" än att äta nyttigt.

Om hon lär sig äta nyttigt nu behöver hon kanske aldrig se det där.
    Och hon blir kanske medveten om hälsa och hur roligt det är att vara pigg, stark och må bra.

• BusJohanna

Ingen mår bra av socker och det är inte ett straff att ta bort.
    Hjälp dem att fokusera på annat. Gör saker som är roligt eller fe dem annat ist för sötsaker.

Positiva saker behöver inte hänga ihop med godis och sötsaker.

• BusJohanna

Ex "fredagsmys" borde inte vara godiset - det borde vara att umgås

Stor eloge till dig som försöker och jag peppar dig gärna om du vill.
    Önskade att min mamma gjort som du! Jag trodde tillslut att jag seriöst inte kunde gå ner i vikt för jag provade "allt".
    Men det som behövdes var just mindre och nyttigare portioner och mkt mera motion.
    Det är inte så svårt men när man är äldre blir det svårare.

Att lära sig äta grönsaker som vuxen är mkt svårare än som barn...

• BusJohanna

Knoen - visst är det viktigaste att skära ner på portionerna men att säga att det inte gör ngn skillnad alls vad de väljer för kolhydrater är lite galet. Det spelar visst roll.

• BusJohanna

Sihn - åh sluta säg så fokusera på att det är viktigt att äta hälsosamt för att må bra. Att man blir trött och svag av dålig mat osv.
    Även om du inte sagt att hon är tjock så är det det du menar och det förstår hon redan eller snart iaf.

• BusJohanna

Härligt ts - låter ju som att det gått toppenbra idag!
    Värsta kuppen när maken är bortrest! så har du barnen på tåget när han kommer hem då har han inget att säga till om.

Heja dig!

• BusJohanna

Ja 2 potatisar är normalt och barn ska inte ha mer iaf.
    Vill man ha mer så är ju grönsaker bättre.

Gillade hon mackan?

• BusJohanna

Skönt ts! Gissar att din härliga attityd gör det extra enkelt för henne. Du verkar göra det glatt och positivt.

Ni kanske skulle prova er fram till nyttiga snacks som ni gillar. Testa olika grönsaker osv. Hörde igår att det finns iaf fyra eller fem olika sorters morötter i olika färger. Ngt att testa kanske.
    Själv är jag mkt förtjust i vanlig röd paprika.
    Googla och/eller uppsök en bra affär och plocka på er sådant som ser spännande ut. Kanske hon skulle gilla.

• BusJohanna

Tittar in här igen. Bra jobbat ts!
    Du.. Tror inte att du behöver jättemycket råd för du verkar göra jättemycket bra ju!

Härligt att dottern gillar maten.
    Har maken kommit hem än? Pratat med honom?

• BusJohanna

Inte blir hon fet av de kvällsmackor hon får nu iaf och det är iaf bättre med det än lägga sig hungrig/äta ngt sött den tiden.

• BusJohanna

Hej, kollar in här igen och fy så tråkigt för dig ts!
    Din man och hans syster (?) verkar lite smått tröga.
    Kämpa på och försök få honom att förstå!
    Sitter här och blir genuint arg på din karl! Så får han ju inte hålla på!

• BusJohanna

Söta rara alla möjliga anonyma mf.
    Kan ni starta egna trådar om barnfetma och liknande och diskutera där?
    Jag är iaf intresserad av hur det går för ts och önskar att vi kan hålla tråden till det ts vill. En diskussion om hennes situation och tips.

Hur går det ts med att få maken med på tåget?
    Hur har dottern reagerat på att det ena dagen var nyttigt och sedan tok igen? Hoppas att hon själv snart ser det positiva i att äta nyttigt och kan välja det själv.

• BusJohanna

Åh duktiga hon!
    Ja stackars liten. Inte kul när hon börjar märka på kläderna.
    Peppa och trösta med att ni ju jobbar på det och att hon faktiskt växer.

Inte lätt som vuxen att ha kurage nog att stå emot sötsaker hur svårt ska det då inte vara för ett barn.
    Bra tänkt att äta ordentligt innan.

Åh så svårt om hon inte tycker om bär och sånt. Men ge inte upp, många gånger kan det vara surt men inte alltid. Peppa henne att fortsätta smaka.
    Många gånger är tex mango sötare än tex hallon (iaf när man köper frysta).

Snart/nu börjar citrus-säsongen, gillar hon sånt?
    Själv tar jag gärna sånt när jag blir sugen.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt