Inlägg från: Anonym (Knoen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Knoen)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Det som hjälper i längden är nog mindre portioner. Tre portioner pasta och köttfärssås är 3ggr så mycket som jag själv som vuxen kvinna äter. Något att prova kan vara att enbart servera mat så att det finns 1 port. till var och en, lägg undan resten om ni behöver till matlåda m.m. Du kan ju servera färdiga tallrikar där du själv lagt upp maten från spis till bord.

Med choklad och sådant är det ju enkelt att just bara servera en viss mängd, vilket du säkert gör redan istället för att lägga fram en hel chokladkaka.

• Anonym (Knoen)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 10:47:19 följande:
    Jag tror faktiskt att jag verkligen måste det. Jag är expert på att koka för mkt ris och pasta och potatis. Så jag tror att det är den första åtgärden jag ska göra. 
    Tror vi kan vinna mkt på det. Man vänjer ju sig ganska snabbt till att äta en normal portion för sin storlek.

Hon äter faktiskt fullkornsbulgur så får byta ut riset mot det.
    Med brödet får jag göra ett nytt försök att förbjuda vitt bröd.

Måste poängtera att det inte spelar någon roll om ni äter vanligt vitt ris eller bulgur, vanlig pasta på durumvete eller fullkornspasta. Likaså med bröder, variera lite kanske. Huvudsaken är att hon skär ner på mängden. Alt. kan vara att introducera gröt på havre som man står sig på länge, eller keso/kvarg med musli/frukt/bär till mellanmål. Om hon inte tål mjölkprodukter så finns det yoghurt baserat på annat att köpa, alt. smoothies på ris/havremjölk.
  • Anonym (Knoen)
    BusJohanna skrev 2013-09-16 10:59:12 följande:
    Knoen - visst är det viktigaste att skära ner på portionerna men att säga att det inte gör ngn skillnad alls vad de väljer för kolhydrater är lite galet. Det spelar visst roll.
    Jag håller inte med. Äter man lagom mycket kolhydrater så spelar det ingen större roll om det kommer från vanligt ris eller bulgur, fullkornspasta eller "vanlig" pasta. Man bör äta allt med måtta, men man behöver inte bli rabiat och bannlysa vanliga livsmedel som potatis och ris. Ser större risk för att dottern utvecklar en ätstörning om man börjar hålla på att bannlysa vanliga livsmedel som "onyttiga" när det egentligen bara handlar om nedskärningar på tallriken. Visst, föredrar man fullkornspasta (som ett ex), så ät det. Jag själv föredrar vanlig, men äter ex helst rågbröd framför vitt eftersom jag tycker om smaken. Men att basera sitt intag efter en nyttig-skala känns ganska extremt när det inte spelar någon större roll om man i övrigt äter balanserat med protein och mycket grönsaker.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt