• amalie79

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?
    Sambons pojke är väl medveten om att han är överviktig. Vi tragglar med att få honom att känna när det räcker, för han vet inte det själv än. Fröken pratar med honom om det också, att man bara tar en gång i bamba, att man inte behöver bli proppmätt varje gång för det är inte farligt att vara hungrig ibland. Man dör inte av det.

Det viktiga är väl att man inte lägger värderingar i det. Men att säga att ja, du väger lite mycket för din längd och det bra att göra något åt det nu, att äta bra mat och lagom mycket. Att det blivit som det blivit eftersom både mamma och pappa haft problem med maten och vikten, men nu när de väger mindre så mår kroppen bättre. Pappa har inte ont i hjärtat längre och mamma orkar cykla till jobbet.    
    Tycker inte det är fel att vara ärlig så länge man lägger fokus på att det är ett hälsoproblem och inte ett utseendeproblem. 

• amalie79
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:36:00 följande:
    En pojke dog nyss pga sådana som dig.Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

Men hallå. Det är självklart ingen som pekar finger och ropar fet, fet till barnet.

Tyvärr så gör ju andra barn det. Barn är inte snälla. Och de har ögon att se med så de är inte blinda heller.

Barnet är själv medvetet om att det är tjockare än kompisarna. Att det orkar mindre än kompisarna. Ska man bara släta över då och säga nääää så är det inte.

När barnet säger självt att magen säger inte stopp, ska vi bara strunta i att hjälpa då?
  • amalie79
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:55:19 följande:
    Det var Du som skrev det. Du skrev: "Jag förstår inte vad det farliga är med att säga till dem att de är tjocka. Är det inte bättre de vet om det?"Och nu helt plötsligt, efter att jag skrev att en pojke nyss dött pga det, så backar du.Precis, barn ÄR inte snälla, därför behöver de deras föräldrar som ska stötta och hjälpa dem, inte även de mobba dem för deras övervikt. Förstår du inte det?Det kan bli ännu värre om man säger till sitt barn att denne är tjock och behöver gå ner i vikt, speciellt för flickor i den åldern. Istället ska man vägleda dem på rätt sätt; hälosam mat och motion.

Ja absolut. Men i det här fallet har vi två jättebra nära exempel: barnets mamma och barnets pappa. Som båda två tagit tag i sin övervikt senaste åren.

När barnet självt tar upp frågan, eller när småsyskonet gör det, då är ju det en ingång till att prata om det. Då tänker åtminstone inte jag hyscha. Jag menar, barnet har gått hos både dietist och på gympa för kraftiga barn och pratat med dem om sin syn på mat.

Problemet är inget konstigt hos oss, lika lite som att lille är nästan blind utan glasögon. Varför skulle det? Det är inget att skämmas för så varför ska vi göra det till det?

Det är inte frågan om att duga eller inte. Barnets pappa har fortfarande viss övervikt och inte älskar jag honom mindre för det. Självklart duger han!

Men klart han mår bättre nu när han väger mycket mindre, både fysiskt och mentalt!
  • amalie79
    Anonym skrev 2013-09-16 13:22:27 följande:
    Lägger alltid upp maten och serverar dem, sallad står på bordet. Men är ju så lätt för barnen att hämta mer mat själva. Hur gör ni då?

Då säger vi stopp. Nu räcker det. Vänligt men bestämt. Isf får man ta mer av salladen.

Vi har påtalat att en del av problemet är skolmaten där de inte har koll. Skolsyster har talat med skolmatsalen om att barnet inte får ta om flera gånger.

Barnet är helt på det klara med att det just nu inte klarar av att sätta gränsen själv så då får vi göra det, tills det funkar
  • amalie79
    Anonym skrev 2013-09-17 00:36:51 följande:
    Även om de säger att de är hungriga?

Mer eller mindre. Vi anser att om man äter en portion i storlek med min, en vuxen kvinnas, när man är åtta år så bör man vara mätt.

Man måste inte äta sig proppmätt vid varje måltid heller. Särskilt inte om man redan är knubbig.

Barnet har i vårt fall problem med att känna när det är mätt. Säger man inte stopp så kan hen äta tills hen kräks.
  • amalie79
    Helly skrev 2013-09-17 08:27:41 följande:
    Det är bättre att äta mindre portioner oftare. Det låter som att ditt barn får en jätteportion vid 18 som ska räcka till frukost klockan 7? Bättre att äta en lättare middag vid 17-18 och ta en liten kvällsmat vid 20.

Eh nä? Du blandar kanske ihop mig med någon annan.

Vi äter när vi kommer hem, runt fem. Då har barnen ätit mellanmål på fritids runt tre. Så en lagom portion räcker bra, det vet vi. Hen får inte äta en vuxenportion alltså, men gör det om han får äta fritt. Hen känner helt enkelt inte när det tar stopp.

Ibland äter vi en liten kvällsmat efter, de kvällar det är träning.

Klockan 20 sover våra barn...det borde de flesta barn som stiger upp klockan sex göra! Sömnen är också jätteviktig för kroppen...
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt