Inlägg från: Anonym (lite mkt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lite mkt)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 11:14:27 följande:
    Jag särbehandlar inte hennes matvanor. Jag ser till att äta likadant som hon. Och min son. Men min man envisas med sitt. 
    Men om jag inte begränsar portionerna äter hon mycket mer än vad hennes pappa gör. Hon äter för att det är gott. Jag lagar så nyttig mat jag kan och gör sallad. Serverar alltid med grönsaker. 

Jag är inte exakt säker på hennes längd men ca 140 och väger 43 kg. Men jag har inte stirrat mig blind på vågen utan det jag ser, hennes mage som har växt. Hur hullet har satt sig runt midjan.

Oj, ja det är ju lite mkt. Det är som vår nioåring hemma ungefär i längd och vikt. Där har de verkligen tagit det på allvar, förra terminen var det dietist och gympa för kraftiga barn med mera.
  • Anonym (lite mkt)
    Anonym (hm) skrev 2013-09-17 12:15:12 följande:
    jag tror ju inte det är godsakerna som gjort henne överviktig utan hennes enorma portioner hon äter...

jag vet inte hur ni ska kunna begränsa hennes intag av just mat.... blir ju svårt att slå henne på fingrarna för att hon vill ha mer... eller så får ni laga mat så att det bara räcker till EN portion var?

Det är bara att säga nej, det räcker. En portion per familjemedlem och den serveras på tallriken. Punkt.
  • Anonym (lite mkt)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-19 22:57:21 följande:
    ca 140 och väger 43

Oj  ja det låter lite mycket. Det är ungefär samma längd/vikt som sambons barn och där har skolan reagerat, barnet har gått hos dietist och gympa för kraftiga barn, vi har fått hem matråd (som jag iof tar med en nypa salt då jag inte själv propagerar för lightprodukter och massa smörgås utan lagom av vanliga produkter istället och lära sig när det är stopp) och ett schema för promenader med barnet.

Har inte er skolsköterska reagerat? 
  • Anonym (lite mkt)

OCH , innan någon säger något, kring det jag sa om light/vanligt, barnet var överviktigt när det flyttade hem till mig. Nu har viktökningen avstannat sedan ett knappt år tillbaks.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt