• sextiotalist

Min dotter behöver gå ner i vikt

Raggarmunk skrev 2013-09-16 11:08:27 följande:
    Okej Ärligt....
    Som en 11 åring så anser  jag inte att du ska säga åt henne att hon inte får ta mer. Där gör du ett STORT fel.
    En person i den åldern är extremt känslig för att höra sånt... Varför ska inte hon få ta mer när andra får?
    Gör istället nyttigare mat som hon får ta mycket av. till HELA familjen, dvs uteslut pasta potatis å ris för ALLA å inte bara henne.
    Den dag du särbehandlar hennes matvanor, den dagen har DU startat en ätstörning hos henne...
    Tro mig... jag var hon i den åldern, jag vet hur mycket de påverkar en person i den åldern.

Om nu din karl kommer hem med onyttigheter så får du väl kasta de direkt i soptunnan, så kanske han fattar piken med!

Hur lång är hon och vad väger hon nu?           
    Men problemet är ju att hon äter för mycket, hon överäter rejält eftersom hon lägger på sig. Äter man normalt, rör sig normalt, så finns det plats för både godis och fika i normal mängder.

Att inte lära sig att känna när man ätit tillräckligt är en otjänst för barnet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Knoen) skrev 2013-09-16 11:09:13 följande:
    Jag håller inte med. Äter man lagom mycket kolhydrater så spelar det ingen större roll om det kommer från vanligt ris eller bulgur, fullkornspasta eller "vanlig" pasta. Man bör äta allt med måtta, men man behöver inte bli rabiat och bannlysa vanliga livsmedel som potatis och ris. Ser större risk för att dottern utvecklar en ätstörning om man börjar hålla på att bannlysa vanliga livsmedel som "onyttiga" när det egentligen bara handlar om nedskärningar på tallriken. Visst, föredrar man fullkornspasta (som ett ex), så ät det. Jag själv föredrar vanlig, men äter ex helst rågbröd framför vitt eftersom jag tycker om smaken. Men att basera sitt intag efter en nyttig-skala känns ganska extremt när det inte spelar någon större roll om man i övrigt äter balanserat med protein och mycket grönsaker.
    Håller med, med normala portioner så finns det plats för det onyttiga och pasta, vitt bröd, socker är inget gift. Man kan bli tjock på det som går inom facket nyttig mat också om man äter för mycket.
  • sextiotalist
    Anonym (nn) skrev 2013-09-16 11:36:00 följande:

En pojke dog nyss pga sådana som dig.

Han beställde hem bantningspiller från nätet för att han var för tjock (han var lite mullig, inte tjock) och sen dog han pga dessa bantningspiller som skulle ta bort fettet.

Passa er j-ligt noga för vad ni säger till barn. De suger åt sig som svampar och konsekvenserna kan vara förödande.

Barn växer och medans de växer så lägger de på sig. De går inte att växa sig lång utan att även lägga på sig lite på bredden.

Tycker synd om barn som har sådana hysteriska föräldrar som er, som är så rädda för att få feta barn att de inte kan se saker för vad de är. Hälsosam kost i all ära men se till era barn som de individer de är.

Självklart ska man se på  när ens barn överäter sig till sin fetma. Det är det bästa man kan göra som förälder. Nej, en 11-åring som är så kort som TS dotter är, ska inte äta vuxenportioner
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt