• Carolina01

Min dotter behöver gå ner i vikt

Tror inte du ska fokusera på att få ner vikten utan på att hindra henne från att öka ytterligare i vikt ett tag (hon växer ju på längden så hon "växer i" sin vikt)... Hennes vikt kan ha med hormoner att göra då hon är i åldern när puberteten gör antågande.

Eftersom hon är i en känslig ålder tycker jag absolut att du skall undvika att använda ord som tjock, fet, övervikt, banta mm! Hjälp henne utan att påpeka problemet... Däremot att använda ord som hälsosam, nyttig mm som är positiva ord är bra! Du vill styra henne i bra vanor som stannar resten av livet...

Minska portionerna genom att servera maten till alla i familjen, inför nyttigare mat till alla, om hon är kinkig får du kanske gå sakta fram:)... Satsa på mat som mättar bra typ ägg till frukost, fullkornspasta/ris till maten och mycket grönsaker... Undvik sötsaker, chips mm som mys på helgerna kan man dippa grönsaker, göra fruktsallad, yoghurtglass, äta lite nötter mm

Hon verkar motionera bra, försök föra in lite motion i vardagen tillsammans, typ gå en promenad hela familjen efter maten, cykla tillsammans till affären istället för att ta bilen, dansa en stund tillsammans i vardagsrummet, åk till badhus på helgen å lek, gå ut i skogen tillsammans å plocka svamp mm... Gör allt tillsammans som familj så blir det roligare å nyttigt för alla:)!

Lycka till:)!

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt