• Anonym

Min dotter behöver gå ner i vikt

Anonym (mamma2) skrev 2013-09-15 22:19:29 följande:

Jag hänger på. Dock vill jag inte att min dotter går ner utan står still i vikt så hon växer ikapp på längden. 10 år. 143 cm o 43 kg. Mkt mage. Hon är grov i sig själv. Mkt aktiv men älskar sötsaker. Jag begränsar men det är svårt. Livrädd för ätstörningar...vi kanske kan stötta varann så det blir rätt?

Typ exakt som här..
  • Anonym

Lägger alltid upp maten och serverar dem, sallad står på bordet. Men är ju så lätt för barnen att hämta mer mat själva. Hur gör ni då?

• Anonym
    amalie79 skrev 2013-09-16 14:22:49 följande:

Då säger vi stopp. Nu räcker det. Vänligt men bestämt. Isf får man ta mer av salladen.

Vi har påtalat att en del av problemet är skolmaten där de inte har koll. Skolsyster har talat med skolmatsalen om att barnet inte får ta om flera gånger.

Barnet är helt på det klara med att det just nu inte klarar av att sätta gränsen själv så då får vi göra det, tills det funkar
    Även om de säger att de är hungriga?
  • Anonym
    Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:

Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.

Mina barn skulle hinna bli hungriga..
  • Anonym
    Anonym (en till!) skrev 2013-09-16 16:31:53 följande:

Hänger på här för tips jag med!

Har en dotter på 10 år som är rätt rund om magen och jag tycker vi försökt allt :( Kanske har jag missat något som jag kan få tips om här.

Intressant att de flesta skriver att det bara syns på att magen blivit rund. Det är samma här då resten av kroppen är normal.

Hon är väldigt aktiv och cyklar en halvmil om dagen ( skola tur/retur) tränar 2ggr i veckan ( gympa och simning) samt sitter sällan framför tvn utan är ute och cyklar med kompisarna.

Undrar jag om hon fikar hemma hos kompisarna och det blir onyttigheter? Hur tar man reda på det utan att anklaga?

Du kan väl typ fråga "Vad har ni gjort? Fick ni något att äta?" Frågar hon varför du undrar kan du väl säga att du behöver veta så du vet om behöver fixa mat eller inte eller bara för att du är nyfiken (tex)
  • Anonym
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-17 07:22:09 följande:
    Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.
    Nu åt vi inte middag vid arton utan vi åt middag vid 16-tiden. Tycker inte hon ska behöva gå o lägga sig hungrig. Vi brukar äta senare än så men inte igår.

Äter man vid 16 måste de ju ha något mer innan de lägger sig
  • Anonym

Fast jo, kan mycket väl vara kvällsmackan som gjort henne fet.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt