• Helly

Min dotter behöver gå ner i vikt

1) Laga rätt antal normalportioner. Tillhandahåll inte en massa påfyllningar.
    2) Att ha bröd hemma är okej, men låt det vara jättegrovt bröd, t.ex. mörka rågkakor.
    3) Skippa läsken.

• Helly
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 10:44:52 följande:
    Lightprodukter har nog i princip aldrig funnits i vårt hushåll. 
    Däremot har vi ju smaksatt yoghurt.

Jag fick tips om att köpa ett vaniljpulver ( ren riktig vanilj, inte vaniljsocker ) som de rekommenderade att man kunde ha i naturell yoghurt till just barn som tycker det är för surt. Har inte testat och inte heller kollat upp vad det egentligen är. 
    Lätta produkter är annars ett bra sätt att trappa ner lite på fettet. T.ex. köp mellanmjölk istället för standardmjölk, ersätt smör/margarin på mackan med en smalare färskost (jag använde philadelphia på mackan istället för smör när jag körde viktväktarna - jättegott!), använd mindre smör vid stekning och välj lättare matlagningsprodukter. Blåbärssoppa finns på tetra och är jättegott även i varianten utan tillsatt socker!

Det är ju skillnad på "light"-produkter som innehåller en massa skit, och på att byta till lättare alternativ.

Börja kolla kalori-innehållet i varorna du köper. Det kan skilja jättemycket!

Att ersätta vanlig pasta med äggnudlar emellanåt ger t.ex. stor effekt.

Om din dotter äter mycket pasta, byt till fullkornsprodukter - det mättar bättre.
  • Helly
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-16 16:57:15 följande:
    Idag lagade jag exakt vad vi skulle äta. Två potatisar var, en köttbit och sås till det. Sallad också. Till maten drack vi vatten. Salladsskålen tömdes.
    Inga protester alls.

Jag kastade ut allt vitt bröd. Ersatte det med rådbröd. Mannen är på tjänstresa så det är lite enklare just nu. Berätttade för dottern att nu är det detta brödet som gäller. Peppade henne med att säga att ägg på sånt här bröd är super gott. Så vi tar oss en kvällsmacka med ägg.

Så får vi se hur det går. 
    Två potatisar låter väl ändå lite snålt som portion?

I övrigt låter det jättebra det du gör! Satsa på mycket sallad, och gör den "matig" med rivna morötter och och liknande, så mättar den bra.
  • Helly
    Anonym (hek) skrev 2013-09-16 23:11:11 följande:
    Men varför ska din dotter äta en kvällsmacka? Helt onödiga kalorier. Mina normalviktiga barn äter middag vid 18-tiden, somnar kl 20-21. Äter aldrig ngt efter middagen.
    Nja, helt onödigt är det inte, man sover inte så bra på fastande mage. Om jag äter vid 18 måste jag äta någonting litet på kvällen sedan för att kunna sova. En knäckemacka, yoghurt med bär eller lite fullkornsflingor brukar det bli.

• Helly
    amalie79 skrev 2013-09-17 08:17:28 följande:

Mer eller mindre. Vi anser att om man äter en portion i storlek med min, en vuxen kvinnas, när man är åtta år så bör man vara mätt.
    Man måste inte äta sig proppmätt vid varje måltid heller. Särskilt inte om man redan är knubbig.
    Barnet har i vårt fall problem med att känna när det är mätt. Säger man inte stopp så kan hen äta tills hen kräks.
    Det är bättre att äta mindre portioner oftare. Det låter som att ditt barn får en jätteportion vid 18 som ska räcka till frukost klockan 7? Bättre att äta en lättare middag vid 17-18 och ta en liten kvällsmat vid 20.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt