Inlägg från: Anonym (mammis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mammis)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Jag har en dotter på 11 år. Hon har lagt på sig lite för många kilon. Jag vill ju inte att hon ska lägga på sig några mer kilon som gör att hon blir överviktig. OCH jag vill noga poängtera att det handlar inte om ett skönhetsideal. Jag lider med alla överviktiga barn för att är inte hälsosamt. 

Jag har inte pratat med dottern om hennes övervikt och hon har heller inte sagt något. Jag vill inte hetsa henne om hennes kropp. Men möjligt att hon är medveten, kläderna är väldigt trånga nu för tiden.

Hon har alltid vart en aktiv unge och springer och studsar och har sig. Men i ärlighetens namn har det blivit för mkt av det goda. Hon äter enorma portioner. Kan äta tre portioner spagetti o köttfärsås tex. Hon äter inte godis och dricker inte läsk.Choklad och saft på helgerna. Nu på sommarlovet har det kanske vart lite mer av den varan.

Jag har förklarat för min man att vi måste bli mer restriktiva med det söta och det gäller samtliga i familjen. Men min man lyssnar inte och drar hem fika och godsaker.

Hur som helst, nu vill jag att min dotter ska tappa några kilon så att hon blir normalviktig. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt.

Ska jag prata med henne? För hon kommer ju fråga när jag kommer kontrollera portionerna och dra ner på hennes mackätande. Vad ska jag svara?
    Hon tränar 3 ggr i veckan. Dans 1 gång och en bollsport 2 ggr i veckan. Jag vill få henne med ut på lite promenader också.

Nån där ute som har lite bra råd att komma med hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt
  • Anonym (mammis)
    Emmut skrev 2013-09-15 22:30:30 följande:
    Testa att lägga upp normala portioner åt henne (och alla andra med) och ge ingen påfyllning?

Bra med träning och rörelse! Barn ska vara aktiva (andfådd aktivitet) minst 60 min dagligen.

Sedan tror jag att det är bäst att inte nämna vikt/bantning osv för barn utan benämna det som hälsa istället.
    Nä jag håller med dig. Att inte nämna det. Därav har jag ingenting sagt. Det kommer att bli portionskontroll. Och det blir de för hela familjen. 
    Det störiga är att min man envisas med att servera bröd ( av det mest onyttiga sorten ) till middagen.

Men nu blir det portionskontroll. Och att inte ställa fram maten på bordet. Utan bara tallriken med en portion.  
  • Anonym (mammis)
    Anonym (mamma2) skrev 2013-09-15 22:19:29 följande:
    Jag hänger på. Dock vill jag inte att min dotter går ner utan står still i vikt så hon växer ikapp på längden. 10 år. 143 cm o 43 kg. Mkt mage. Hon är grov i sig själv. Mkt aktiv men älskar sötsaker. Jag begränsar men det är svårt. Livrädd för ätstörningar...vi kanske kan stötta varann så det blir rätt?
    Vore fint att stötta varandra och ge handfasta tips. Min dotter har oxå börjat få mage. Och blivit plufsig i ansiktet. Min dotter är väldigt smal i sig själv. 
    Jag vill inte skapa någon hets heller och bidra till en ätstörning eller en skev kroppsbild.  

det kommer bli svårt med potionerna men jag får stå pall. 
  • Anonym (mammis)
    Akua skrev 2013-09-15 22:47:03 följande:
    Ja smart är att du lägger upp portioner. Alltså ha maten på spisen och gör lite snygg med dukningen och gör middagen trevlig och att ni sitter och pratar om roliga saker så middagarna får ta lite tid och ni äter långsamt. Jag kan ju gissa att hon äter ganska fort också... så ju långsammare hon äter desto mindre äter hon.

Sen kan du ju själv ge henne mellanmål innan hon hinner äta mackor. Men alltså gör nyttigare mellanmål då! Gillar hon avokado, keso, nötter och frukter, melon.

Sen måste du prat med din man så han är med på det hela! Det är egoistiskt av honom att fortsätta köpa hem onyttigt!!!!!! Han kan själv äta det när han inte är hemma om det är så viktigt för honom att äta onyttigt.

Så ha inte ljust bröd hemma...eller ha flerkorningt bröd hemma (bara för att det är mörkt är det inte nyttigt!!!!).        
    Det stora problemet med min dotter är att hon tycker inte om något. Den enda frukt hon gillar är äpple. Keso, fil eller gröt går inte alls. Jag har äntligen fått henne att skippa bröd till frukost. Nu äter hon äggröra med skinka och så har hon paprika vid sidan om. Hon dricker uteslutande vatten till måltiderna.

Hon äter ganska fort, det har du rätt i. Ska prata med henne om att äta långsamt. Tur i oturen är att hon har lite bekymmer med magen så att vi kan jobba med kosten utifrån att få henne bra i magen. Och jag skulle inte bli förvånad om att problemen med magen faktiskt kommer från kosten och att hon inte tuggar maten ordentligt.

Men att min dotter knappt tycker om något är jobbigt. Svårt att få henne att äta nya saker. Enda grönsaker hon gillar är morot,paprika, gurka och sallad ( isbergsallad ) 

Bröd gillar hon bara ljust men jag funderar faktiskt på att förbjuda ljust bröd hemma. Helt o hållet. 
  • Anonym (mammis)
    Anonym (gör rätt) skrev 2013-09-15 23:04:16 följande:
    Vad har ni i köttfärssåsen? Har ni vanlig spaghetti eller fullkorn? Har ni grönsaker till?

Vad äter hon en normal dag?

I hennes ålder ska man inte "gå ner" i vikt utan sluta gå upp och växa ikapp den vikt man har, om man inte har fetma.
    I köttfärsåsen har vi förutom det uppenbara rivna morötter och riven paprika. Och krossade tomater men det räknas väl inte som en grönsak sådär.

En normal dag äter hon

Frukost: för det mesta äggröra med skinka och färsk paprika och gurka ( som en sallad)

Mellis: ibland får jag henne att ta med ett äpple men annars inget.

Lunch: äter hon det som bjuds i skolan. Dålig koll på maten där men jag har bett henne äta sallad oxå. Där får de bara ta två ggr vad jag vet.

Mellis em : det är det stora problemet vi har eftersom hon tycker inte om något. Så då blir det macka. Med pålägg.

Middag: brukar bli husmanskost och beroende på vad vi äter så tar hon allt som oftast minst två portioner. Hon älskar ju potatis,ris och pasta. Jag försöker få henne att äta mindre av det och ta grönsaker i stället

Det har ju gått sådär. Jag får ju faktiskt inte nån hjälp från min man och det känns så himla tjatigt att det är jag som tjatar och gör henne besviken när jag tycker att det räcker.

Nä jag är väl medveten om att barn inte ska gå ner. Jag vill ju helst inte att hon går upp nåt mer. Men är det inte oundvikligt att hon gå ner om hon börjar röra på sig mer och äter mindre? 
  • Anonym (mammis)
    vampyria2 skrev 2013-09-15 23:19:44 följande:
    Vad man gör är att man pratar om hälsa och om vikten av att äta rätt, man berättar att för att få en så stark kropp som möjligt så bör man äta rätt och från och med nu ska vi se till att få en sån frisk kropp som möjligt.

Man pratar naturligtvis inte om vikt och att kläder sitter trångt utan mer om vad mat gör för nytta i kroppen och vilken mat kroppen blir glad av att äta.
    Att ta reda på en massa goda recept och snacks som är nyttiga är också något som ungar i den åldern brukar gilla. 
    Jo vi pratar om hälsa. Och jag har tjatat om att det är viktigt att äta näringsrik mat och nyttig mat. Jag har faktiskt talat om för henne att bröd är inge vidare för magen. Hon klagar ju ofta i perioder om ont i magen. Och när jag är benhård med det så är det bättre med magen. 

• Anonym (mammis)
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-09-15 23:43:17 följande:
    Se till att du inte gör en koppling mellan vikt och utseende, det är inte alls det som det här handlar om. Sedan kanske du kan införa allmänna regler som gäller hela familjen? Att man äter en tredjedel grönsaker, då kanske hennes portioner minskar? Säg inte att hon äter för mycket, säg hellre att man får ta så att det räcker till alla (och så lagar ni mat så att det inte blir ett berg av mat) och är man hungrig efter det så kan man ta en frukt eller en grönsak. 

Annars låter det ju som att hon rör på sig ganska bra? Det kanske är puberteten som spökar? 
    Kan väl vara puberteten. Hon börjar ju utvecklas och få bröst så, så kan det ju vara.

Jag har aldrig dragit paralleller med vikt och utseende. Aldrig. Hon har heller aldrig pratat om att någon är tjock och ful eller smal och snygg. Även om hon är mån om hur hon ser ut. Och så menar jag att hon gillar att ha fina kläder och roliga frisyrer i håret. I somras slutade hon med en sport som var oerhört utseendefixerad och viktorienterad men hon valde att sluta. Hon skulle ha utökat den träningen än mer i höst men hon älskade sin bollsport för mkt. 
  • Anonym (mammis)
    Anonym (Sally) skrev 2013-09-15 23:47:49 följande:
    Försök hitta alternativ till pasta, ris och potatis, åtminstone någon dag i veckan! Äter hon blomkål eller broccoli? Gott att göra gratäng av. Rostade grönsaker/rotsaker på långpanna i ugn som t ex paprika, lök, palsternacka, morot med lite olja och kryddor. 
    Matig soppa med köttfärs, riven morot, lök och linser ?
    Våga pröva nya maträtter! Laga mat tillsammans och lär henne vad som är bra och mindre bra! 
    Inför grovt knäckebröd som enda alternativ till middagen.
    Och som flera sagt, laga till mindre mat.  
    Jag hade kunnat laga massor med nyttig mat men hon tycker inte om något alls. Väldigt rädd för att prova nya saker. Broccoli och blomkål, näpp. Linser. Näpp.
    Det är det som är det största problemet att hon gillar inte nåt. Inte mkt i alla fall.

Min son äter allt. Så han äter det som serveras.  
  • Anonym (mammis)
    Anonym (Grönsaker?) skrev 2013-09-16 00:05:10 följande:
    Fyll ut med mer grönsaker och fibrer i maten. Morötter och riven zuzzhini i köttfärsen t ex. Skulle mina barn börja att trilskas med sånt skulle jag säga "När du kan laga din mat så får du ha annat i om du vill" (trevli ton såklart).
    Byt ut saften till något annat? Typ hemmagjord smoothie som hon får vara med och göra. Baka något tillsammans och dra ner på chokladen (den innehåller ju mer ohälsosamt som köpt, chokladbollar kanske är ett bätte och roligare alternativ?) istället. Servera grönsaker, ha alltid frukt m.m. Prata mer med din man och säg att han kan käka sitt ohälsosamma bröd på kvällarna när banren lagt sig så han kan framstå som en bra fördebild vid matbordet? (föresten, vad inser han inte med hennes magproblem? Jag hade blivit jättearg!)

Är det du som handlar? Handla inte hem onyttigt. Vill din man ha det, så kan han handla.

Börja själva att ersätta fredagsmyset med något mindra onyttigt. Istället för chips har ni grönsaker och hemmagjord dipp, ha en helfamilje-aktivitet tillsammans. Varje lördag kan ni kanske spela fotboll en sväng, eller packa picknick och ge er ut i skogen, eller vad som helt så ni alla kommer ut mer.

BTW hade någon sagt till mig "man får ta mat så det räcker till alla andra" hade jag känt mig himla dum. Kanske är det bättre att börja lägga upp till barnen ett litet tag?
    Köp vit fiberpasta istället för vanlig. Den är dyr, men det är din dotter det handlar om och det är hon så himla värd.

Ta ett rejält snack med din man också, tycker jag :)

Du är kanonbra!Tycker det är så himla beundransvärt när människor försöker lägga om sina vanor (och gör det - för det kommer ni lyckas med) för ett sundare liv!
    Vi är inte en stillasittande familj. Vi är ute och hittar på. Cyklar och grejar. MIn dotter äter inte chips. Hon älskar faktiskt mörk choklad. Hon accepterar att dricka vatten. Till sin mörka choklad föredrar hon mjölk. Inte saft. saft har vi ganska sällan hemma.

Jag har i omgångar kört grönsaker och dippa på fredagarna. Och så får det nog banne mig bli hädanefter.
    Vi köper eller JAG köper fullkornspasta, speghettin är vit fiber. Jag gillar inte fullkornspaghettin. Men övrig fullkornspasta går bra. Och det går hem hos alla.

Jag behöver nog mest få min man ombord på detta. Han kan behöva tappa några kilon. Och jag med för den delen. :D 
  • Anonym (mammis)
    Anonym (Grönsaker?) skrev 2013-09-16 00:23:13 följande:
    Den mörka chokladen behöver inte alltid vara så mycket bättre, faktiskt. Du skrev saft i TS så det var därför jag skrev så. Läs på innehållet i grejerna ni köper så kanske du kan hitta bättre alternativ.

Det står inte så mycket om er så det är svårt att utgå från något visst, då blir det mer generella tips.
    Ja TS kanske inte blev allt för informativ. Men med saft menar jag att hon dricker det vid festliga tillfällen annars är det vatten som gäller. Och nä mörk choklad behöver nödvändigt inte vis vara bra men jag anser i alla fall att det är ett bättre val än lösgodis och chips.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt