Min dotter behöver gå ner i vikt
Jag blev jätteöverviktig efter mina föräldrars skilsmässa, om jag blickar tillbaka tror jag att jag skulle mått bättre av att göra fysisk aktivitet med tillsammans med mina föräldrar (och om inte min pappa hade försökt köpa sig fri från ångesten över skilsmässan med att smyga till mig godis). Jag ville långt upp i åldern att min mamma skulle följa med och dansa i mamma/barn dansgruppen. Det kan ju vara känsligt med maten, speciellt om hon börjar närma sig tonåren och allt som har med kroppsfixering att göra, men jag tror det kan vara bra att inte göra någon stor grej över det, om ni serverar sallad med maten får ju både du och din man bli goda förebilder och äta duktigt med sallad till maten. Ha ett ordentligt snack med din man, du får gärna visa denna följande rad för honom;
Min pappa sket totalt i min mammas förmaningar om min viktuppgång och jag slutade som gravt överviktig, på gränsen till fetma eftersom han fortsatte ge mig, 8 år gammal, godis alla dagar i veckan och läsk som måltidsdryck. Vi hade mycket grönsaker till maten men det var läsk att dricka och såser från påse med matlagningsgrädde till de flesta måltider. Jag har fått jobba som ett djur för att bryta den cirkeln och jag tycker det är svårt fortfarande. Jag fick senare kämpa med andra polen när jag fick anorexi, men det är en annan historia; Poängen är att det kanske inte verkar stort nu, men problemet kan växa i takt med att hon gör det.
Hoppas ni hittar en bra lösning!