Inlägg från: Anonym (åtta åring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (åtta åring)

Min dotter behöver gå ner i vikt

hoppar in här jag med då det verkar finnas en hel del vettiga tankar i tråden.

har en dotter på åtta år som väger 27 kg och är 130 lång, jag har på senare tid tyckt att hon har blivit rundare och nu när dom varit på kontroll hos skolsköterskan så fick jag det svart på vitt.

när hon började nollan låg hon precis på medel kurvan både vad det gällde vikt och längd, nu låg hon lite över på vikten och lite under på längden.

så jag skulle vilja "bromsa" viktuppgången tills hon växt lite mer på längden.

anledningen här till att hon gått upp är att hon älskar att äta, vi har nyttig mat med mycket grönsaker men hon tar gärna om.

jag skulle vilja begränsa mängden mat hon äter och jag skulle även vilja skära ner på mängden gottis, problemet är hennes pappa.

jag har tagit upp det med honom att hon börjar bli rund och att det nog börjar bli läge att försöka styra upp det, men han tycker jag är löjlig. när hon vill ta om och jag hindrar henne så ger han henne mat.

likadant så är han hopplös på att köpa hem fika bröd och kex och dylikt mitt i veckan medans jag helst hade velat stryka godis helt ett tag.

hur ska jag få honom att förstå? jag blir så frustrerad.

jag vill inte heller göra maten för "smal" då hennes två små syskon snarare är lite för tunna, den ena ligger under gränsen för normalvikt och den andra är precis på gränsen mellan underviktig och normalviktig.

någon som har något bra tips?                            

• Anonym (åtta åring)
    Mickan76 skrev 2013-09-19 22:15:04 följande:

Fast enl bmi för barn är hon helt normalviktig.
    visst är hon det, men hon ligger på den övre delen av skalan, och har på sistone  växt mer på sin vikt kurva än längd kurvan och det är den utveklingen jag lite vill hindra innan hon blir överviktig.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt