Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Hej ts,
    Du verkar ha en mycket bra plan och sunda idéer. Men, du har inte en chans om inte du och din man jobbar ihop som ett team. Tycker han inte att dottern behöver stå still i vikt? Vad tycker han? Lyssna på vad han sager. Kan tillägga att jag också gärna bestämmer saker och det funkar inte alls när min make gör tyst motstånd och helt enkelt struntar i de regler JAg satt upp. VI måste sätta regler.

Får du inte med maken på tåget så tror jag tror du måste skicka din man på rådgivning, boka tid med läkare eller dietist. Be honom söka information på nätet. För återigen, om du kämpar och han sen gör frulle med vitmackor och o'boy så slår han undan fötterna på dig totalt.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 11:36:01 följande:
    Jag har pratat med min man. Jag sa att vill du leva osunt gör det nån annanstans. Sluta tryck i barnen skit. Nu är det det som gäller. Vad jag säger. Är du osäker så ring.

Förklarade tydligt att det gäller barnens hälsa och att han måste tänka och ta det på allvar. Jag hoppas han fattar men jag antar att jag får skriva lappar när jag lämnar huset...eller nåt :D 
    FEL! Nu gör du som du inte skall göra. Iallfall om du vill ha med din man. Du berättar hur det skall vara, han säger jaaaa, jaaaa     och gör sedan som han vill. Jag har varit där, det funkar inte. Han måste tänka själv, NI skall ta besluten TILLSAMMANS.

Förstår du? Bara det att du skall behöva skriva lappar gör att du är helt medveten om att ni inte har lagarbete. Du kan lika gärna lägga ner detta om du inte får med honom.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 13:01:17 följande:
    Inte en chans i universum att jag lägger ner detta. Mina ungar ska äta hälsosamt med eller utan deras pappa. Tyvärr, den linjen kör jag.

Han fattar väl innerst inne men han är inte redo att offra kakor/bullar/chips för sin EGEN del och det köper jag.
    Så är det. Ganska simpelt. Faktiskt.

Hur går det ts? Nu kommer snart helgen med allt vad det brukar innebära.

Har du förresten provat göra smoothies? Om du blandar i pofiber i dem så får man i sig lite mättande fibrer. Blanda Turkisk yoghurt, isbitar och frukt eller bär. Mixa frusna melonbitar så får du jättegod slush.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-27 10:28:15 följande:
    Jo de går framåt. Mannen börjar väl lite smått fatta. Babysteg. Kan inte kräva allt på en o samma gång.

Jag har provat smoothies men hon gillar inte det alltid men jag hörde någon som hade nån choklad man kunde kasta i eller om det faktiskt är kakao de kastat i så det blir mer smak av choklad, bara för att jag ska få henne att äta det. Bär o grejer gillar hon inte alls.
    Men jag ska prova faktiskt.

Nu i helgen blir det tufft. Kalas hela helgen men vi får ta det med måtta. Se till att ha ätit ordentligt innan så hon inte rä hungrig på allt gott. Visserligen är hon inget fan av tårta heller. :D
    Men det ska gå bra faktiskt. Hoppas jag. 
    Kanske prata med dottern om helgen, säga att visst får hon fika också men välja lite. Kan ni bestämma innan att hon bara tar x antal fikabitar, eller bara fikar på ena stället eller ena dagen. Involvera henne och låt henne vara med och bestämma.

Kanske prova turkisk yoghurt med valnötter och lite ringlad honung? Mums.  

Skönt mannen börjar fatta så smått. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-27 10:58:20 följande:
    Alltså dottern är ju inte dum i huvudet. Hon fattar ju att man inte kan äta en massa. Och det gjorde ont i mig häromdagen då hennes ( ett par speciella) byxor inte passade längre. Så hon förstår ju att hon är rund om magen och det är därför vissa saker inte passar längre.

Vad ska man säga? Farmor vart här igår och passade kidsen och hade med sig kanelbullar med dottern tog inga.  
    Gud vilken duktig dotter. Just att avstå fika och snask tycker jag inte är farligt som barn. Så länge man äter vettig mat i lagom mängd.

Jaaag vet! Är supervanligt med godislöfte, vet jag många som haft i perioder. Kan ni ha ett godis och fika löfte och håller hon det till efter nyår så får hon xxx? Kanske inte bara för presenten/pengen som hägrar utan för att ge henne en bra ursäkt till att tacka nej!?!
  • Anonym (Lisa)

Det verkar gå framåt ts, för mannen också. Heje heja!!!

• Anonym (Lisa)

Snälla ts, berätta hur det går.

Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt