• Anonym (l)

Min dotter behöver gå ner i vikt

Personligen tycker jag det är rent ut sagt vansinne att hålla på och väga och mäta tonåringar, när dom är i den mest känsligaste åldern. Vet flera tjejer som mått dåligt efter dom blivit vägda på sin skola, dom har inte tyckt dom varit för stora innan, men helt plötsligt kommer det ett papper där det står att man väger för mycket. Snacka om att ge dessa stackars ungdomar ännu mer press, komplex än dom redan har!!

• Anonym (l)
    Anonym (l) skrev 2013-09-25 11:59:56 följande:
    Personligen tycker jag det är rent ut sagt vansinne att hålla på och väga och mäta tonåringar, när dom är i den mest känsligaste åldern. Vet flera tjejer som mått dåligt efter dom blivit vägda på sin skola, dom har inte tyckt dom varit för stora innan, men helt plötsligt kommer det ett papper där det står att man väger för mycket. Snacka om att ge dessa stackars ungdomar ännu mer press, komplex än dom redan har!!

En frisk kropp sitter faktiskt inte bara i vikten, om den är någon lunda okej. Det kan ju vara andra faktorer än mat som gör att en person är lite mer överviktig än vad som anses normalt.
  • Anonym (l)

Varför satsas det så på vikten i skolorna? det är knappast det som är det största bekymret hos dagens ungdomar. Har ingen frågat sig varför fler och fler ungdomar mår psykiskt dåligt? Varför satsas det inte mer på detta i skolorna? Tycker man ska ta hand om själen först och vikten sen.

• Anonym (l)
    Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 13:02:50 följande:
    tror ofta själen och vikten går hand i hand. Lite moment 22. Visst borde skolan satsa på själen men det finns inte rimliga resurser till det tyvärr. 

Men jag tror inte att själen alltid hänger ihop med vikten, kanske kan den göra det i vissa fall men då skulle ju alla med övervikt må dåligt och det gör dom ju inte. Själv tycker jag att viktproblem bör tas i hemmet, och inte på skolan. Många tjejer jämför varandra efter dom vägt sig för att dom vill veta om man väger mer än kompisen osv.. det ger bara osäkra, eller ännu mer osäkra ungdomar. Kan man inte istället införa en sk. kostinformation på skolorna där man går igenom vad man bör äta, vad dålig mat gör med kroppen osv. På min gamla skola fanns det till och med en kiosk med en massa godis, va det bra? Nej verkligen inte, halva skolan gick ju dit och köpte godis på rasterna. den är borttagen sedan några år tillbaka som tur är.

Jag tycker det är tragiskt att det inte görs mer för ungdomarna idag, det är otroligt många fler idag som mår dåligt psykiskt, jag blir så irriterad när skolorna håller på och väger dessa stackars barn hur som helst utan att ta reda på följderna av det :( Jag mådde själv dåligt när jag gick i åttan, ingen frågade mig hur jag mådde förutom en lärare som faktiskt frågade rakt ut på en rast hur jag mådde, i början kändes det lite konstigt att han frågade men sedan började jag nästan att gråta för jag blev så glad att någon frågade. Nu pratade vi inte länge alls, men jag hade behövt prata. Varför kan det inte komma någon till skolan och bara göra ett kortare snack med alla eleverna bara för att checka av, och är det då någon dom anser behöva hjälp, ja då kan man erbjuda det. 
    Sedan vet jag en tjej som hade haft anorexia men blev frisk från det, men så kom ju den där vågen fram på skolan då man ska väga sig, hon hade bara några få kilo i övervikt och vi var ju alla tacksamma för att hon äntligen blivit frisk och kunde äta igen. Men efter hon hade vägt sig kom hon utspringande och grät, hon grät hysteriskt och tyckte detta med vågen blev jättejobbigt eftersom hon faktiskt hade blivit vän med sin kropp och blivit frisk, men det tyckte tydligen inte skolan. vi fick sitta och trösta henne efteråt, vi elever fick göra det. Jag blir helt vansinnig bara jag tänker på det Gråter     
  • Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:48:28 följande:

Ja och i detta barns ålder så vore det extremt sällsynt. Men visst, självklart kliver det här in någon med alla möjliga ursäkter till övervikt än det allra vanligaste men som gärna förnekas in i döden: man äter för mycket. Nu har ju dessutom ta beskrivit vad och hur mkt dottern lassar i sig så att hinta om att det skulle röra sig om ngt extremt ovanligt problem med hormoner eller förbränning känns som ett önsketänkande för sin egen kroppsforms skull..

Nu menade jag inte TS barn!
  • Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 14:52:25 följande:

Ja men du, starta en tråd om det istället för att kapa någon annans och vara väldigt OT. Dessutom så ökar fetman i Sverige i alla åldersgrupper men ökningen är stor bland barn och ungdomar. Hört talas om diabetes? Jag jobbar på kardiologen och 90% av mina patienter är diabetiker. Deras kassa hjärthälsa står i direkt koppling till denna sjukdom. Fetma är aldrig hälsosamt, även om förnekande feta gärna tror det. Det ökar risken för ateroskleros i tidig ålder, högt blodtryck, diabetes och en hel radda andra problem. Så sluta förminska ett problem som läkare flaggat för i flera år, ta tag i din hälsa istället.

Jag är mycket väl medveten om riskerna med fetma, är själv sjukvårdsutbildad. Men det är själva vägandet jag är tveksam till, jag skulle inte skriva detta om det inte vore för att jag träffat många ungdomar som inte varit överviktig men som ändå måste väga sig, och det har i många fall skapat en osäkerhet hos en del ungdomar vilket i alla fall jag tycker är tråkigt.
  • Anonym (l)
    Anonym (ehh?) skrev 2013-09-26 16:30:16 följande:

Fast tråden handlar om ts barn. Läs titeln så förstår du kanske det. Så ska du spåna allmänt om hälsosam övervikt och hur man ska vårda barns själar så bör du skapa en egen tråd.
    Fast jag vägdes då och då när jag var liten. Minimala mätte min längd också, det var aldrig något fokus på kilon och så utan hon ville bara hålla koll så att vi utvecklades framåt. Det blir "en grej" först när man gör det till en grej. Det tycker jag inte att ts har gjort på ngt sätt. Jobbade tidigare inom primärvården (är ssk) och träffade på ordentligt överviktiga barn OFTA och i låga åldrar. Det är ett problem vars lösning även innebär att man måste hålla koll på vikten. Vet du varför? Jo för att se till att barnen inte börjar GÅ NER i vikt efter att resurser satts in. Barn ska nämligen inte bantas utan hellre "växa i sin vikt". Så där väger vi barnen för att se till att inga viktras inträffar då bantning (vilket det då blir) är en MYCKET högre risk för att utveckla ätstörningar.

Okej, jag vet att det var fel av mig att blanda in barnens psykiska mående, det var inte på något sätt kopplat till TS barn över huvud taget, utan en ren spontan tanke som kom när jag läste om vägning av barn och tonåringar pga mina dåliga erfarenheter kring detta. Men givetsvis ska jag backa och låta TS få reda ut det som hon bad om när hon skapade denna tråden.
Svar på tråden Min dotter behöver gå ner i vikt