Anonym (mammis) skrev 2013-09-25 13:02:50 följande:
tror ofta själen och vikten går hand i hand. Lite moment 22. Visst borde skolan satsa på själen men det finns inte rimliga resurser till det tyvärr.
Men jag tror inte att själen alltid hänger ihop med vikten, kanske kan den göra det i vissa fall men då skulle ju alla med övervikt må dåligt och det gör dom ju inte. Själv tycker jag att viktproblem bör tas i hemmet, och inte på skolan. Många tjejer jämför varandra efter dom vägt sig för att dom vill veta om man väger mer än kompisen osv.. det ger bara osäkra, eller ännu mer osäkra ungdomar. Kan man inte istället införa en sk. kostinformation på skolorna där man går igenom vad man bör äta, vad dålig mat gör med kroppen osv. På min gamla skola fanns det till och med en kiosk med en massa godis, va det bra? Nej verkligen inte, halva skolan gick ju dit och köpte godis på rasterna. den är borttagen sedan några år tillbaka som tur är.
Jag tycker det är tragiskt att det inte görs mer för ungdomarna idag, det är otroligt många fler idag som mår dåligt psykiskt, jag blir så irriterad när skolorna håller på och väger dessa stackars barn hur som helst utan att ta reda på följderna av det :( Jag mådde själv dåligt när jag gick i åttan, ingen frågade mig hur jag mådde förutom en lärare som faktiskt frågade rakt ut på en rast hur jag mådde, i början kändes det lite konstigt att han frågade men sedan började jag nästan att gråta för jag blev så glad att någon frågade. Nu pratade vi inte länge alls, men jag hade behövt prata. Varför kan det inte komma någon till skolan och bara göra ett kortare snack med alla eleverna bara för att checka av, och är det då någon dom anser behöva hjälp, ja då kan man erbjuda det.
Sedan vet jag en tjej som hade haft anorexia men blev frisk från det, men så kom ju den där vågen fram på skolan då man ska väga sig, hon hade bara några få kilo i övervikt och vi var ju alla tacksamma för att hon äntligen blivit frisk och kunde äta igen. Men efter hon hade vägt sig kom hon utspringande och grät, hon grät hysteriskt och tyckte detta med vågen blev jättejobbigt eftersom hon faktiskt hade blivit vän med sin kropp och blivit frisk, men det tyckte tydligen inte skolan. vi fick sitta och trösta henne efteråt, vi elever fick göra det. Jag blir helt vansinnig bara jag tänker på det